Gå til innhold

10-åring griser ved matbordet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Jeg har en 10-åring i slekta som griser veldig ved matbordet. Jeg har sett han spise med bestikk uten å grise, så han kan det. Men han liker best å spise med hendene.

Pizza spiser jo de fleste av oss med hendene. Men han driver og plukker og tar veldig på maten. Han plukker ikke bare bort ting han ikke liker, men plukker for eksempel av pepperonien for å spise den først o.l. Han løfter på osten og plukker fram ting under som han putter i munnen. Hendene hans er fulle av tomatsaus før han er halvveis gjennom første stykke. I tillegg er han flekkete av tomatsaus på kinn, hake og nese.

Og sånn ser han ofte ut uansett hva han spiser... Han plukker alltid på maten. Ermene på gensere/jakker (har sett han i konfirmasjon, hele dressjakka var full av mat omtrent) legges nesten uten unntak ned i matfatet så de blir grisete også. Og både på bordet rundt fatet hans og på gulvet så ligger det strødd med matrester.

Er det vanlig at 10-åringer spiser på denne måten? Foreldrene pleier å hinte forsiktig om at han kan jo bruke bestikk, men de krever det aldri. Så det er såklart deres feil at han spiser sånn. Men jeg lurer på: Burde de ikke kreve mer? Hva med hensynet til oss andre som sitter rundt bordet? Jeg synes det er litt uappetittelig...

Videoannonse
Annonse
Gjest Nishiki
Skrevet

Det kan da neppe være normalt. Min fireåring sitter ikke sånn engang.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg tror ikke dette er normalt, nei. De fleste 10-åringer spiser ikke sånn. Når det er sagt, er han vel ikke unormal heller. Bare litt dårlig oppdratt, kanskje?

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Jeg tror ikke dette er normalt, nei. De fleste 10-åringer spiser ikke sånn. Når det er sagt, er han vel ikke unormal heller. Bare litt dårlig oppdratt, kanskje?

Jo, enig med deg. Gutten er jo intelligent og oppvakt på alle andre måter. Jeg har problemer med å forstå hvorfor foreldrene ikke gjør en litt større innsats for at han skal spise skikkelig. Jeg vet jo ikke hva de gjør til daglig, men jeg treffer denne gutten ofte og har sett han ved matbordet ofte. Har aldri hørt noe mer enn forsiktige "kan du ikke bruke bestikket, da?" fra foreldrene. Og når han svarer at "joda, jeg KAN jo det, men maten smaker bedre når jeg spiser med fingrene", så sier ikke foreldrene mer.

Huff. Gutten begynner jo i femte klasse til høsten!

Gjest *Mim*
Skrevet

Dårlig gjort av foreldrene. Han må jo lære seg at man ikke griser sånn ved matbordet.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Hei. Min nevø (datteren til søster) holdt også på med dette da han var i 10-11 års alderen. Alt skulle spises med hendene og helst bare bittesmå biter om gangen. Poteter og saus gikk ned som vanlig da, men alt kjøtt og annen "delbar" mat fikk samme behandling. Popcorn for eksempel var helt merkelig å se ham spise. Ta Ett enkelt popcorn mellom fingrene og ta ti minismå biter av det til det er tomt. Både mora og faren sa til ham hele tiden at dette er ikke bra oppførsel når man spiser, og "slutt med den småspisinga hele tiden!!!". Gutten slutta med det etterhvert, om det var pga foreldrenes innsats eller at det bare gikk over vet jeg ikke....

Skrevet

Etter å ha jobbet og bodd i Hellas en stund, visste jeg nesten ikke hvordan man brukte kniv og gaffel.... sammen altså. Det er noen som spiser masse med fingrene av uliek årsaker. Min toåring spiser med bestikk - det betyr ikke at det må bli grisete om man spiser uten - men det er er klart at bestikk må være målet og jeg hadde nok ikke syntes det var greit.

Gjest matape
Skrevet

Høres litt rart ut at han spiser slik at griser seg ut på hake, kinn, nese og t.o.m. dressjakke er full av mat.

Overdriver TS litt, eller er det virkelig så galt?

Høres ut som en 2-åring.

Spiser han annen mat med fingrene, slik som lapskaus, eller middag med saus på?

Skrevet
Jeg har en 10-åring i slekta som griser veldig ved matbordet. Jeg har sett han spise med bestikk uten å grise, så han kan det. Men han liker best å spise med hendene.

Pizza spiser jo de fleste av oss med hendene. Men han driver og plukker og tar veldig på maten. Han plukker ikke bare bort ting han ikke liker, men plukker for eksempel av pepperonien for å spise den først o.l. Han løfter på osten og plukker fram ting under som han putter i munnen. Hendene hans er fulle av tomatsaus før han er halvveis gjennom første stykke. I tillegg er han flekkete av tomatsaus på kinn, hake og nese.

Og sånn ser han ofte ut uansett hva han spiser... Han plukker alltid på maten. Ermene på gensere/jakker (har sett han i konfirmasjon, hele dressjakka var full av mat omtrent) legges nesten uten unntak ned i matfatet så de blir grisete også. Og både på bordet rundt fatet hans og på gulvet så ligger det strødd med matrester.

Er det vanlig at 10-åringer spiser på denne måten? Foreldrene pleier å hinte forsiktig om at han kan jo bruke bestikk, men de krever det aldri. Så det er såklart deres feil at han spiser sånn. Men jeg lurer på: Burde de ikke kreve mer? Hva med hensynet til oss andre som sitter rundt bordet? Jeg synes det er litt uappetittelig...

Dette er nok ikke normalt nei. Foreldrene burde gjøre mer enn å bare komme med forsiktige hint, når det tydeligvis ikke fungerer. Det burde absolutt bli tatt mer hensyn til dere andre som sitter rundt bordet.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Skrevet

Huff, hadde noen fettere som var slik.

Når de var på feriebesøk hos oss, måtte vi minne de på å dusje og vaske seg, og de var ofte helt mørke i nakken av urenhet. Og han yngste var sånn selv når han gikk på ungdomsskolen...

Jeg kjente jeg ble skikkelig uvel når jeg måtte be en 14-åring om å vaske ansiktet etter å ha spist....

I dag er de begge nokså veltilpassete og alt det der, så det gikk jo bra. Men foreldrene bør ABSOLUTT ta i et tak for å lære barna normal folkeskikk, derunder god bordskikk.

Gjest tina (TS)
Skrevet
Høres litt rart ut at han spiser slik at griser seg ut på hake, kinn, nese og t.o.m. dressjakke er full av mat.

Overdriver TS litt, eller er det virkelig så galt?

Høres ut som en 2-åring.

Spiser han annen mat med fingrene, slik som lapskaus, eller middag med saus på?

Nei, jeg overdriver faktisk ikke. :)

Lapskaus spiser han stort sett med skjei/gaffel. Men han bruker fingrene for å dytte maten opp på skjeia/gaffelen. Og om han ser en bit han har ekstra lyst på kan han finne på å plukke den opp.

Middag med saus: Han plukker på kjøttet og grønnsakene. Dypper maten i sausen, og slikker saus av fingrene... Det hender også at han bøyer hodet så langt ned mot matfatet at håret henger i sausen (han har litt langt hår). Det er jo et uhell som kan skje mange, men det rare er at han ikke merker det selv før noen påpeker det. Altså etter at han har løftet hodet og han har saus i håret, så legger han ikke merke til det.

Jeg er voksen, og synes dette er ekkelt å se på. Men jeg klarer å se forbi dette når vi ikke sitter ved matbordet. Da ser jeg jo at han er en "normal" gutt. Men jeg er litt redd for hva andre, særlig barn, kan tenke om han.

Burde jeg snakke med foreldrene hans? Og hva burde jeg i såfall si? Jeg har et nært forhold til faren hans, men ikke så nært til moren. Er jo redd for å tråkke noen på tærne her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to nieser på 7 og 9 år. De griser også veldig når de spiser. Begge to smatter så høyt at jeg har virkelig problemer med å spise i nærheten av de. Foreldrene sier ingenting. Håpløst.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...