Gå til innhold

Hva skal man gjøre med toskete naboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ble Skusla og Skuslesen vekket tiiidelig.. Ikke av fuglekvitter. Ikke av en kosete liten pus som ville ha litt morgen-klapp. Ikke av lukten av nytrukket kaffe. Til og med ikke av regn på ruten.

NEI, VI BLE VEKKET, KLOKKA HALV NI ( det var 08.30) AV ETT BOR. EN SAG, LITT HAMRING...

For å si det slik: Ikke akkurat: Oh, what a beautiful morning!

Det er SØNDAG. Dette er ett BETONGHUS. Dvs. lyden bærer gjennom absolutt ALLE vegger i hele huset.

Det er så lytt at vi ikke får sette på en maskin med klær i vaskekjelleren etter klokka halv ti på kveldene, for det plager henne som bor over.

At folk pusser opp, har hverken jeg eller Herr. Skuslesen ( min bedre halvdel) NOE i mot. Vi har tross alt pusset opp selv nylig! Å det samme har resten av leilighetene her i huset. Det er bare det at de som bor over, altså KILDEN TIL MIN TIDLIGE OPPVÅKNING DENNE SØNDAGSMORGEN) begynte å pusse opp FØR alle andre.. Da laget de soverom til den lille babyen deres ( som de også setter fra seg nedi gangen når de har vært på tur og den sover, å krever at vi skal være stille når vi går forbi gullet deres, i fellesgangen, tipp-på-tå) av lillestua.. For babyen skulle lære seg å sove på eget rom, å nå er den over ett år, så den skal ha sitt eget rom da.

Men nå, har de begynt å rive veggen mellom stuen og det OPPRINNELIGE soverommet fordi de skal ha SPISESTUE! :o What happend to the second bedroom???????

Å, når de begynner så tidlig, på en søndag ( hold hviledagen hellig osv, i allefall til ett litt mer normalt tidspunkt mener jeg!) DA BLIR JEG GRETTEN..

Så, hva skal vi gjøre? Si fra? Vil det hjelpe? Nå er klokka 15.00 å de holder på enda. NÅ er det ok, de spiller musikk så det dunker i gulvet/taket vårt! Det er ok.

Men KLOKKA HALV NI?`?????????????????????

Noen som har ett forslag på hva jeg skal gjøre? Å er det noen som vil hjelpe en Skusle til å bli litt bliiid igjen??????? :evil:

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Folk som jobber fulltid hele uken mens de pusser opp hjemme må dessverre i mange tilfeller ta helgene til hjelp Skusla.

Minnie

Skrevet

Så ufattelig kjipt og ikke minst irriterende, noen tenker ikke på annet enn seg selv :evil:

Bor dere i borettslag eller noe liknende hvor dere har husordensregler? Hos oss er det ikke lov med banking og boring etc på søndager, heller ikke på lørdager før kl 10, så den saken er ganske grei. Hvis folk ikke respekterer dette blir det rett og slett sagt i fra, eller i verste fall bråk. Selvfølgelig skal det være lov å pusse opp, men da må man gjøre all banking og bråkete oppussing i de fastsatte tidene. Heldigvis bråker ikke all oppussing :)

ringblomst

Skrevet

Har noe av det samme problemet med en nabo som omtrent HVER dag er oppe tidlig og sager, pusser, sliper, borer osv.

Dette gjør han ute i hagen, rett utenfor vårt soveromsvindu.

Barnefamilier har en helt anne døgnrytme enn andre, barna deres er jo oppe fra 7-8 om morgenen, og da må de selv stå opp.

Vet ikke hva du kan gjøre, ta det opp på møte eller skrive et brev

(høflig sådan)... Desverre er det ikke så mye man kan gjøre. :(

Anmelde dem??? :-?

Gjest Janna
Skrevet

Vi har en som bor over oss som tydeligvis har borring som hobby. :o

Dag ut og dag inn borres det der oppe. Det er til å bli sprø av.

Du har min medfølelse, Skusla. :wink:

Skrevet
Folk som jobber fulltid hele uken mens de pusser opp hjemme må dessverre i mange tilfeller ta helgene til hjelp Skusla.

Minnie

Veeel, han: arbeidsledig lærer, Hun: Halvdagsstilling som sektretær på ett lite kontor!

Skrevet

Du har min sympati, Skusla!

Selv saa har vi en nabo som liker og spille Bee Gees og Chris Rea til alle umulige og mulige tider paa doegnet....Men naar han satte i gang klokka 6.30 paa en soendag morgen, da sa jeg fra paa en pen(?) maate! Han ble da litt paff, han var ikke klar over at det var saa lytt...Saa naa faar vi fred for Bee Gees paa morgenkvisten!

:lol:

Skrevet

Er det i et borettslag der ebor da, Skusla?

Da er det jo hvertfall ordensregler å følge.

Om ikke, så får du rett og slett konfrontere dem og si at det ikke er akseptabelt med hamring og saging kl 08.30 en søndagsmorgen.

Om det ikke fungerer, er et beboermøte en grei måte å prøve løse ting på.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Veeel, han: arbeidsledig lærer, Hun: Halvdagsstilling som sektretær på ett lite kontor!

Oi, da stiller jo saken seg helt annerledes. Hvis han er hjemme hele dagen burde han kunne bore mens andre er på jobb og ikke tidlig en søndagsmorgen.

Jeg ville tatt det opp med ham på en høflig måte. Inviter ham inn på kaffe og ta en prat sammen.

Minnie

Skrevet

Nei det er ikke noe borettslag.. Det er en bygård med selveierleiligheter...

Å han er bare så ufattelig rar.

De har sine sære forestillinger om hvordan ting skal være-. Skal alltid ha møter om allslags ting som trenger å fikses her, å når de andre her ( inkludert oss) sjekker ut, ordner opp osv, så nekter de å være med på ting som trenger å fikses likevel, fordi de må TENKE PÅ SAKEN.

Takk for hyggelige svar og oppmuntringer alle sammen! :D

Jeg skal ta meg en prat med han om det skjer igjen... Å det gjør det nok HELT SIKKERT! :roll:

Skrevet

Aiai! VET åssen du har det ja!

Håper dere får bukt med problemet!

Makan til oppførsle.....:evil:

Føler med deg, vennen....

Klem, Diva:)

Skrevet

Vet hvordan du har det, har toskenaboer selv jeg.. De hamret ganske tidlig i dag ja!

Skrevet

Min erfaring er at folk ofte inntar forsvarsposisjon når man banker på og gjør dem oppmerksomme på slike ting.

Dere kan jo skrive en liten lapp og dytte den i postkassa da. Hold en vennlig tone også på lappen.

Jeg HATER slike konfrontasjoner og er verdensmester i lappeskriving. Kanskje fordi jeg hadde satt veldig stor pris på å få en lapp i postkassa selv, i stedet for en irritert nabo på døra.

Skrevet

Det er visst ganske mange av oss som sliter med dette problemet....naboen min stod med motorsagen ute i hagen på skjærtorsdag. Dessuten har de en aldeles grusomt stygg hekk der ALLE de fryktelige brune bladene blåser over til oss minst 80% av året. Selv slipper de unna all rakingen...

Skrevet
Nei det er ikke noe borettslag.. Det er en bygård med selveierleiligheter...

Bygårder med selveierleiligheter har også ordensregler. (Og i tillegg finnes jo alltids normal fokeskikk).

Synes det er helt på sin plass å si ifra om dette. På en hverdag: helt ok. Men ikke i helgen.

*Lisa*

Gjest Poirot
Skrevet

Lov om helligdager og helligdagsfred.

Jfr. strl. § 348. - Jfr. tidligere forordning 12 mars 1735, lov 4 juni 1965 nr. 1.

§ 1. Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (i kraft 1 april 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300).

§ 2. Helligdager

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

B) nyttårsdag (1. januar),

c) skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

d) langfredag (siste fredag før første påskedag),

e) første påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

f) annen påskedag (første mandag etter første påskedag),

g) Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

h) første pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

i) annen pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

j) første juledag (25. desember),

k) annen juledag (26. desember).

Endret ved lov 14 mars 2003 nr. 16 (i kraft 1 april 2003 iflg. res. 14 mars 2003 nr. 300).

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...