Gå til innhold

Hvor lang tid til planlegging...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har så vidt begynt å snakke om å gifte oss :rødme: Egentlig så ønsker vi å gifte oss i vinter, men jeg er litt usikker på hvor mye arbeid det egentlig er å planlegge et bryllup?

Ser ikke for oss noe overdådige greier, og jeg tror ikke jeg/vi orker å bruke et år på planlegging. Det blir nok sikkert en del gjester, men MÅ ikke lage alle invitasjoner og bordkort selv og bruke ukevis på å bestemme fargetema på pynten osv. Vil ha det enkelt og greit :)

Vil vi rekke dette? Noen tanker:

- F.eks. slutten av november er vel ikke den vanskeligste tiden å finne lokale? Eller? Julebordsesong :klø:

- Vi har ikke helt bestemt oss for kirke eller tinghus... Litt vanskelig det der... Dette må jo på plass ganske fort. Blir nok ikke noe problem å få kirke om vi bestemmer oss for det (her har vi kontakter ;)). Men hva med tinghuset? Er det lang ventetid der?

- Vi er fra ulike deler av landet og ganske mange av gjestene vil måtte reise et stykke. Hvor lenge i forveien bør de få invitasjoner?

- Hvor lang tid tar det å få godkjent disse papirene en må sende til folkeregisteret? Bor i en liten kommune.

- Vi kommer begge til å være veldig opptatt med jobb fremover, blir kanskje ikke så mye tid til planlegging :forvirret: Men har forsåvidt fleksibel arbeidstid og kan nok ta fri litt innimellom for å gjøre forskjellige ting. Dessuten tror jeg min mor er rimelig klar for et bryllup og for å hjelpe til med planlegging ;)

Ser jo selv av det jeg skriver over at det egentlig er galskap å satse på november/desember... :forvirret: Men det hadde passet så fint :love:

Innspill noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere er fleksibel i henhold til dato så er ingenting umulig! Vi har *veldig* god tid på oss, men vi hadde ikke trengt det (det bare passet i forhold til ønske om barn først). Så lenge man får lokale/vielsessted så lar det aller meste seg ordne på noen få måneder. Man må overhode ikke dille i åresvis for å planlegge et vellykket bryllup.

Det første dere bør gjøre er å bestemme dere for vielseform - ring nærmeste tinghus/sorenskriverkontor og spør - bor dere i en liten kommune så bør det la seg fint gjøre. Som du selv sier - november/desember er ikke høysesong for bryllup.

Sjekk så ut hvilke lokale som kan brukes og når disse er ledige.

Gjestene bør få invitasjonene 2-3 måneder før bryllupet, men så fort dere har dato så kan dere jo la jungeltelegrafen spre datoen :)

Papirene dere skal sende inn er kun gyldig i 4 måneder, så de kan dere sende inn snart om dere ønsker, det tar sikkert ikke mer enn noen uker (dvs kan være litt venting nå midtsommers).

Invitasjoner kan bestilles ferdig trykket, mat&drikke kan fikses gjennom lokale/catering,og alle detaljer som musikk/pynt/klær etc lar seg fint gjøres i løpet av de neste månedene. Hvis du ønsker en tradisjonell brudekjole så ville jeg sett etter den ganske fort, er noe leveringstid på endel kjoler, evt så kan man lete litt på finn.no :)

Lykke til!

Skrevet (endret)

Vi startet planleggingen i februar og skal gifte oss i september. Det har har holdt i massevis... Vi kunne godt ha giftet oss i mai-juni uten at det hadde vært noe problem i forhold til våres planlegging. Kan legge til at vi blir viet i tinghuset og på en vanlig ukedag.

Endret av Lovinda82
Skrevet

Vi har brukt ca et halvt år, men det meste har skjedd nå de siste par månedene/ukene/dagene.... 23 dager igjen :)

Vi ble forlovet i mars i fjor, og i fjor sommer satte vi sånn ca dato. Så la vi det litt på hylla, og så i januar fant vi ut at det var på tide å skaffe lokale... og det var etter det at ting begynte å svinge. Gikk litt treigt i starten, men det kommer seg nå. Drømmekjolen lette jeg lenge etter, men fant den først 3 måneder før. Vil råde deg til ikke å vente lenger enn til 3 måneder før bryllupet med å finne kjole, hvis du har tenkt å ha brudekjole.

Ring etter lokale først. Som du sier, så kan en del være opptatt pga julebord. Etter at dere har funnet lokale og dato, så sørg for at dere har noen til å vie dere :) Skaff forlovere! 4 måneder før bryllupet kan dere søke om prøvelsesattest, og da må dere sende med papirer som forlovere har skrevet under på.

Vet ikke med ventetid på tinghuset, for jeg har fått ei venninne som er dommerfullmektig til å vie oss utenom arbeidstid.

Invitasjoner bør sendes 2-3 måneder før dagen.

Vi fikk papirene fra folkeregisteret ca 3 uker etter at vi sendte inn.

Vi har også vært veldig opptatt; han har jobbet mye overtid, og jeg har hatt et travelt semester på universitetet. Men noen enkelte ting (som vielsespapirer, kjole, smoking, toastmaster, fotograf, invitasjoner etc) har vi jo klart å fixe i den travle tida. Men jeg føler nesten at jeg har fiksa like mye etter at jeg fikk ferie fra skolen (26. juni). Iallefall av sånne "småting" som bestilling av kake, frisør etc. Eller så bare føles det sånn fordi jeg har jobbet mer effektivt. Har også i dag begynt å lage bordkort, som jeg fikk tips til etter å ha lånt borddekkings-bøker på biblioteket på mandag... Nå etter jeg fikk ferie har jeg begynt å slanke meg og trene armene (hehe, litt liten tid, men trenger bare få bort 2-3 kg så er jeg fornøyd).

Vet du, jeg tror dere greier det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi bestemte oss i juni og skal gifte oss i august. Skjønner ikke at folk trenger så lang tid jeg da. Men nå skal vi ha et veldig enkelt bryllup med bare nermeste familie da. Jeg stresser igrunn ingenting. Søstra mi hadde et stort bryllup og hadde gjort masse forberedelser og planlegging. Hun sitter igjen med en følelse av at hun kunne spart seg for festen, samtidig som hun var sliten og bare suste gjennom dagen fordi det hadde vært så mye styr på forhånd. Men sikkert ikke alle som føler det sånn.

Skrevet

Vi "bråbestemte" oss, og rakk det fint på 3 mnd. Ca 80 gjester, og jeg rakk til og med å sy kjolen min selv. :)

Skrevet

Å, så fint å høre at det godt kan la seg gjøre! Nå må jeg bare bearbeide samboer litt mer :sjarmor: Han er hvertfall foreløpig med på tanken om å fortelle det til foreldrene våre i helga, og da tror jeg ting kommer til å ordne seg. Har ganske handlekraftige mødre :fnise:

Skrevet

Vi forlovet oss i juni 07, men bestemte oss for å gifte oss i 09..

Begynte planleggingen ca et år i forveien, mest pga ventetid i kirke og lokale og nå kjenner jeg virkelig at jeg har altfor god tid, selvom gjester kommer langveisfra m.m. Så å planlegge på et par måneder går nok helt greit skal du se :)

Skrevet

Som noen andre her sa: Hvis dere er fleksible når det gjelder dato, så er det nok ikke noe problem. Det burde ihvertfall ikke være noe problem med kirke/tinghus etc, siden november ikke akkurat er høysesongen for bryllup.

Vi begynte å snakke om å gifte oss i februar, og bryllupet står nå i juli. Jeg synes det var nok tid med planlegging. Det viktigste var å bestille kirke og festlokale raskt, slik at datoen var fastsatt, deretter sendte vi ut invitasjoner, slik at folk fikk sjansen til å holde av datoen.

Frisør, fotograf, blomster etc. kan være lurt å bestille noen måneder i forveien, men alt det andre (farge på servietter og pynt og sånt) kan godt vente.

Skrevet
Vi "bråbestemte" oss, og rakk det fint på 3 mnd. Ca 80 gjester, og jeg rakk til og med å sy kjolen min selv. :)

Vi tok også en spontanavgjørelse på dette og har brukt to måneder på planlegging. Vi stikker til utlandet og gifter oss helt alene da, så vi har ikke hatt behov for så mye tid. All planlegging har gått via mailkorrespondanse med planlegger på stedet, så vi har i grunnen hatt få avgjørelser å ta. :)

Skrevet

Vi bestemte oss i januar og giftet oss i mai.. Synes vi hadde god tid, jeg.. :jepp: Stort bryllup og alt. Ikke noe problem!

Skrevet

Tusen takk for innspill alle sammen :)

Nå har vi forlovet oss, kjøpt ringer og fortalt foreldre. :rødme: Alt bestemt og utført i løpet av en ettermiddag :)

Dato er enda ikke bestemt, vi har sagt en gang mellom november og februar. Jeg håper vi får det til før nyttår, for jeg begynner å bli litt verpesyk :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...