Gå til innhold

Tatt tatovering

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke uvanlig å få forskjellige behandlingsråd hos forskjellige tatovører. Har selv 11 tatoveringer, og har aldri hatt problemer med mine. Og blir tatoveringen ujevt etterhvert som den gror, er ikke dette noe å bekymre seg over. De aller fleste tatoveringsstudier gir deg gratis oppfarging innen ett år. Dessuten koster det ikke all verden å holde fargen ved like senere. :)

Mine råd for tatoveringer i healing-perioden er dette;

- La plasten være på fram til du legger deg.

- Skyll tatoveringen godt. Husk å ikke ha vannstrålen direkte på tatoveringen, men hold strålen slik at vannet renner over tatoveringen.

- Vask så forsiktig med en parfymefri såpe. Jeg har brukt grønnsåpe pga. dens Ph-verdi. Skyll godt.

- Smør et tynt lag med Helosan. Husk at Helosanen skal holde tatoveringen med fuktighet, men ikke overdriv smøringen. Jeg smører 2-3 ganger om dagen. Om morgenen, ettermiddag og kveld.

- Vask tatoveringen morgen og kveld de første ukene, og smør på med Helosan.

Motstå fristelsen med å klø på den! Når den begynner å klø er dette et tegn på at tatoveringen leges. Istedet for å klø, kan du stryke forsiktig over den. :)

Og er du usikker på noe, er det mye bedre om du spør tatovøren enn å prøve ut selv. Dra gjerne tilbake til studioet etter en måneds tid for å få tatovøren til å se over den. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ms_kwang
Skrevet

Tihi, jeg husker min første tattoo, hadde en utrolig flink tatovør, men det som egentlig kunne vært bare 20min, tok egentlig nesten 1 time, fordi min tattovør og jeg hadde røyke pause kvert 5min xD ikke fordi jeg var nervøs, men fordi han ville det da, UUUANSETT

han ga meg en lapp

hvor det sto no som det her :

Starter det å klø, IKKE KLØ, gå ned på puben, chill, eller ha *you know what* med kjæresten din xD

Jeg holdt på å le meg ihjel

Fikk no ala det samme når tunga ble pierca, bare *IKKE ha you know what med kjæresten* xD

Konge studio :)

Super greie & dyktige folk der!:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har tatt tatovering for 3 dager siden. Måtte ha plast på den i 2 timer etter, så vaske den (ikke skrubbe) med rent vann. Har fått 2 kremer som er for tatovering. Den ene er vita merfen. Disse skal jeg smøre på 3-5 ganger om dagen. (altså, en av dem) det er viktig å holde den ren, iallefall i de første 10-14 dagene. Vask hver dag, enten med rent vann eller med intimsåpe, babysåpe eller andre ting uten parfyme ol. :)

Skrevet

Burde ikke bruke noe som har aloe vera pga det ødelegger blekket. Gjør at det blir svakere farge og sånt.

En kompis brukte det og den tatoveringa ble helt ødelagt.

Skrevet

Dette er en 3 år gammel tråd. Det gikk forhåpentligvis bra med tatoveringen til TS ;)

Skrevet

Dette er en 3 år gammel tråd. Det gikk forhåpentligvis bra med tatoveringen til TS ;)

Ja, tror du ikke de ser det?

Noen ganger er det nytteverdi i gamle tråder også vettu :)

• 2 uker senere...
Gjest Lisa Cecilie
Skrevet

Ser at dette er en supergammel tråd, men fordi jeg nettopp har fått tatovering er jeg litt på skryte-siden og føler for å dele!

Min tatovering var ganske liten, men de rådene jeg fikk var:

- behold plastikken på i minst(!) 4 timer.

- vask tatoveringen i lunket vann slik at du fjerner blekk- og blodrester.

- smør et tynt lag med Helosan ca 5-8 ganger daglig i 14 dager.

- unngå sollys direkte på tatoveringen i minst 14 dager.

- ikke bad i bassenger o.l på minst 14 dager.

- prøv å unngå lange dusjer og bad i varmt vann i minst 14 dager.

- IKKE PELL!

Det er det jeg husker sånn atm.

Sharing is caring!

• 6 måneder senere...
Gjest Bendik
Skrevet

Tok tatovering for 3 dager siden og skorpa har allerede begynt å dette av. Skyldes dette av at jeg smører for mye? Har smurt en god del..

Etterbehandlingstipsene jeg fikk var:

- Fjern plasten i løpet av 2-10 timer. (Når du kommer hjem)

- Vask deg først godt på hendene, så vasker du tatoveringen grundig med lunkent grønnsåpevann. (IKKE Zalo!) Alt blod og sleipe rester skal bort! Ikke vær redd for å ta i med håndflaten. Skyll gjerne et minutt i kaldt vann til slutt. Vent til blodet som etter hvert pipler ut er nesten størknet, gjenta så vaske-prosessen. Dette kan gjøre 2-3 ganger den første dagen.

- Daglig vask/dusj er bra, men sørg for å skylle vekk alle såperester!

- Smør inn et tynt lag fuktighetskrem (uten parfyme) som Spenol eller Helosan de kommende dagene. IKKE pill på skorpa!

- Unngå bading i sjø og basseng til tatoveringen er skikkelig grodd.

- Ved soling/solarium må du dekke til en fersk tatovering. Er den skikkelig grodd er det uansett lurt å påføre sun-block.

- Ikke hør på "tatoverings-eksperter" i barer og lignende til den er skikkelig grodd!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok nettopp en tattoo hos Lucky Seven i Oslo. Han som gjorde det er jo en av de beste, og jeg fikk følgende beskjed;

De har med tiden gått litt bort i fra det å beholde plasten på lenge. Jeg kunne gjerne ta den av etter noen få timer, bare beholde den i minimum

1 time.

Etter det skulle jeg vaske den forsiktig med parfymefri såpe/intimsåpe el.lign. Klappe forsiktig tørt med papir, så smøre med en fet krem fra apoteket. Dette skulle jeg gjenta minimum 2 ganger daglig i 1 til 2 uker. Men helst skulle jeg vaske og smøre så mange ganger jeg gadd/rakk/kunne i løpet av en dag.

Lot ruven sitte på til den datt av, det klødde plutselig som et helvete når det hadde gått litt over en uke - men det gav seg og så er den helt fin :-)

Min er også bare tynne streker, ikke farge eller fyll.

Gjest Bendik
Skrevet

Jeg tok nettopp en tattoo hos Lucky Seven i Oslo. Han som gjorde det er jo en av de beste, og jeg fikk følgende beskjed;

De har med tiden gått litt bort i fra det å beholde plasten på lenge. Jeg kunne gjerne ta den av etter noen få timer, bare beholde den i minimum

1 time.

Etter det skulle jeg vaske den forsiktig med parfymefri såpe/intimsåpe el.lign. Klappe forsiktig tørt med papir, så smøre med en fet krem fra apoteket. Dette skulle jeg gjenta minimum 2 ganger daglig i 1 til 2 uker. Men helst skulle jeg vaske og smøre så mange ganger jeg gadd/rakk/kunne i løpet av en dag.

Lot ruven sitte på til den datt av, det klødde plutselig som et helvete når det hadde gått litt over en uke - men det gav seg og så er den helt fin :-)

Min er også bare tynne streker, ikke farge eller fyll.

Min har fyll, men kun svart. Er vell ikke normalt at skorpa begynner å dette av allerede etter 3 dager?

Gjest Sigrid
Skrevet

Hei.

Jeg tok tattovering i går, foreløpig ser den veldig bra ut:-)

Har en jeg tok for over ti år siden i syden, og husker at den fikk veldig skorpe og ble ganske stygg.

Fikk beskjed av tattovøren å vaske den med dove og smøre den med Helosan 3 ganger om dagen og ha den dekket til med plast i 5 dager og 5 netter. Men har snakket med andre venner som har tattovering og de synes det hørtes veldig rart ut, både å bruke dove og å ha den dekket til så lenge.

Hva har dere gjort for å få deres til å gro og ikke få skorpe, og hva bør jeg iallefall ikke gjøre??

Hei,

Jeg tok min andre tatovering denne uken. vasker den 3 ganger daglig med en klut med litt mild såpe på, veldig forsiktig. smør den deretter med fet krem, ikke så veldig mye. på den måten htørker den ikke ut. Tatoveringen får en slags skorpe uansett, men det er blekket på toppen som skal av uansett. Husk at tatoveringen er et sår som skal leges ordentlig, dermed, IKKE KLØ!!!! blir det for ille hjelper det å banke lett på den

Gjest Casall
Skrevet

Jeg dusjet som vanlig, lot den lufttørke og smurte på et tynt lag med Helosan morgen og kveld. Rørte den ikke i det hele tatt før den var grodd. Plasten hadde jeg bare på over natta. Den grodde fort og fint.

Skrevet

Enkleste er vel ofte det beste, eksen min hadde vel på slutten 60 prosent av kroppen dekket med tattoveringer, så fikk sett han nok ganger i aksjon, så det jeg gjorde da jeg tok min var at jeg kjøpte medisinsk grønnsåpe og helosan krem på apoteket, jeg tok av plasten når jeg kom hjem og blandet ut medisinsk grønnsåpe med vann i en sprayflaske, sprayet på tattoveringer, og tørket av med papir ( sånn tårky? ) til jeg så at det ikke var mer blekk/blod på papiret - ikke gnikk og gnu. Så tok jeg på plasten igjen . Haddde plasten på om nettene i et par dager og sov med singlett noen dager etter det igjen, men det er fordi jeg har to hunder i sengen, så ville ikke ha noe innpå tattoveringen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg tok tattovering i går, foreløpig ser den veldig bra ut:-)

Har en jeg tok for over ti år siden i syden, og husker at den fikk veldig skorpe og ble ganske stygg.

Fikk beskjed av tattovøren å vaske den med dove og smøre den med Helosan 3 ganger om dagen og ha den dekket til med plast i 5 dager og 5 netter. Men har snakket med andre venner som har tattovering og de synes det hørtes veldig rart ut, både å bruke dove og å ha den dekket til så lenge.

Hva har dere gjort for å få deres til å gro og ikke få skorpe, og hva bør jeg iallefall ikke gjøre??

Tok en half-sleeve i fjor og fikk også beskjed om å pakke den inn i 5 dager. Vasket med grønnsåpe, faktisk, og tatoveringen ble fantastisk bra!Bedre enn de andre 6 hvor jeg har fjernet plasten etter noen timer/en natt og bare skylt med saltvann og smurt med Helosan.

Helosan er en selvfølge på nye tatoveringer... Skal begynne på en ny en i morgen, så da er det nye 5 dager pakket i plast som en annen kyllingfilet. :P

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg fikk beskjed om å ha på plasten i minimum 10 timer, evt over natten og så vaske med vann og parfymefri såpe til all størknet blod var borte, 3 ganger om dagen i 3 dager, og skylle godt med kaldt vann. Smøre med spenol og ikke klø. Min ble ihvertfall veldig bra kvalitet på.

Red: Og har du fått beskjed om å vaske med grønnsåpe så for all del ikke kjøp gulvvask-grønnsåpe, det er medisinsk grønnsåpe du skal bruke.

Endret av Sinner
Gjest O___o
Skrevet

Smør den som faen. Tenk at regelen er at tattisen heletiden skal være fuktig av kremen. :)

Gjest nybegynner
Skrevet

hei jeg tatoverte meg for en uke siden...fått betennelse så den er helt gul og egentlig løsna fra huden..hva gjør jeg ant enn å smøre aloevera gel og rense m sånn vann fra apoteket?? hjelp!!!! :)

Gjest Gjest
Skrevet

takk:) jeg skal gjør det, brenner som baare det så håper det blir bedre snart!

• 1 måned senere...
Gjest Britt
Skrevet

Hvem tror du har mest greie på det? Tttoovøren eller vennene dine?

Og, om vennene dine har så god erfaring og kunnskap, da er det rart de ikke reagerer på å smøre den med Helosan så ofte, for denne kremen skal man være forsiktig med. man skal smøre på så lite som mulig, den skal bare holde huden mk og beskytte litt mot bakterier.

Selv foretrekker jeg å rense/vaske med pyrisept eller klorhexedin.

Gjest Brim
Skrevet

Hei

Jeg har 4 gamle tattooer, og nylig tatt 2 til. Den første så fulgte jeg rådene jeg fikk av tattoovøren til punkt og prikke, men bare etter 2 mnd så var all farve nesten borte, store roser og flekker. Den neste så prøvde jeg meg frem litt selv med hvordan min hud er og reagerer. Så derfor tror jeg dette er helt forskjellig fra hud til hud, jeg.. Mulig jeg tar feil, men kjenner mange, og vi alle gjør det på vår egen måte. Det eneste som fungerer for meg, er at jeg tar av plasten så fort jeg kommer hjem, og vasker av blod og rester av blekk og vaselin, lett og forsiktig med rent, lunkent vann. Bruker bare hendene (sterile så klart) for å ikke å få bakterier da tattooen bare er et stort sår. Unngå vaskeklut og kåndkle ettersom det vil skrubbe eller rive opp tattooen. Lat tattooen lufttørke. Så smører jeg et tynt lag med vaselin over for at det ikke skal komme til no særlig med luft. Ergo, heller ingen skorpe. Vaselinen tørkes jo bort etter en stund, eller slites tørt pga klær osv. Jeg lar det gå en stund, så smører jeg på et tynt lag til med vaselin igjen. Jeg smører vel på vaselin ofte de 2 første dagene, men skjeldnere for hver dag som går. Vasker lett over mellom hver gang så klart og lar det luft tørke. Først etter dag 4-5 dusjer jeg på normal måte (uten vaskeklut),ikke bare kroppen ellers men også over tattooveringene. Da har jeg brukt Lano ( er vel for at det er den mildeste såpen jeg har hatt stående. Den er mild og har funket på meg) Det har som sagt blitt en tynn skorpe på dem, (viktig at den detter av ta seg selv og ikke klorer eller pirker) men dem har da fått brukt såppass god tid til å gro på grunn av vaselinen og lite luft, at jeg har alltid fått et perfekt resultat. Ingen skjolder eller flekker. Klare linjer, sterke, gjevne og fine farger. Selv der det er hel-svart.. Sikkert mange som arresterer meg for denne mine metoden, men denne er jeg nødt til å følge på min hud også neste gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...