Gå til innhold

Å la en cd spille av en del fakta og informasjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ingen barn ennå, men jeg satt å tenkte på noe.

Hva med å ta opp på en cd forskjellige fakta som litt enkell regning, fakta om forskjellige ting som kan være greit å kunne. Hva om man spiller det for barna fra de er veldig små, hvordan vil det gå?

Får man da supersmarte barn, barn som bare vet veldig mye eller vil det slå helt feil ut?

Er dette en god ide eller er det sykt og teit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har ingen barn ennå, men jeg satt å tenkte på noe.

Hva med å ta opp på en cd forskjellige fakta som litt enkell regning, fakta om forskjellige ting som kan være greit å kunne. Hva om man spiller det for barna fra de er veldig små, hvordan vil det gå?

Får man da supersmarte barn, barn som bare vet veldig mye eller vil det slå helt feil ut?

Er dette en god ide eller er det sykt og teit?

Jeg kan ikke helt se at dette skal ha noe for seg, men jeg skjønner tankegangen din.

Men hvorfor spille inn på en CD? Hvorfor ikke bare snakke med barnet selv? Det er sikkert mer interessert i mors/fars stemme enn en mekanisk, ukjent en.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg skjønner idéen din. Men jeg tror at for at barna skal bli supersmarte som du sier, så må disse tingene læres, ikke bare høres. For å sammenligne: Dersom du hører en CD med en som prater gresk på nytt og på nytt og på nytt, så vil du sikkert etter hvert kunne gjenta det du hører på nesten perfekt gresk. Men du vil jo ikke skjønne et ord av hva du sier.

Jeg er sikker på at dersom man virkelig går inn for det så kan man lære barna sine det meste av barneskolepensum før barnet er kommet i skolealder. Man har jo sett diverse genierklærte barn som begynner på universitetet når de er 12 og sånn. Men personlig ville ikke jeg ønsket et sånt liv for mitt barn. Barn som er såkalte genier har ofte en vanskelig barndom. De kjeder vettet av seg på skolen, og kan slite med den sosiale biten fordi de på mange områder har kommet så vanvittig mye lenger enn sine jevnaldrende, mens de på andre områder (som det sosiale) kanskje har blitt hengende etter. Genier er ofte ensomme mennesker.

Skrevet

Hm... Fakta kan jo kanskje inprentes på den måten, men det betyr ikke nødvendigvis at ungen skjønner noe av det.

MEN: små barn, før de fyller året, er "flinkere i språk" enn voksne. Dvs; de kan høre forskjell på lyder osv i langt større grad enn større barn, ungdom og voksne. Jeg leste en undersøkelse som sa at man bør la barn bli utsatt for mange språk (f.eks. via radio/tv) fra de er små, for å opprettholde evnen til å skille ukjente lyder fra hverandre. Slik ville barnet ha lettere for å lære både morsmålet og andre språk.

Så å la barnet høre på en cd med gresk er sikkert ikke så dumt ;) Poenget er ikke at barnet skal lære det andre språket, men at evnen til å lære andre språk øker om språkimpulsene er varierte.

Grunnen til at f.eks. vietnamesere som lærer norsk snakker så rart, er at de i sitt språk ikke har flere konsonanter etter hverandre, slik vil et ord som "sprelsk" bli nærmest umulig å uttale. Grunnen til at f.eks. kinesere har vanskelig for å lære r, er at i kinesisk betyr r og l det samme (som skarre-r og rulle-r i norge - to forskjellige måter å si det samme på).

Hadde derimot vietnamesiske og kinesiske barn fått høre mye norsk når de vokste opp, ville det ikke blitt umulig å si hverken sprelsk eller r, fordi det ville vært lyder/kombinasjoner hjernen godtok som normalt.

Så... hmm... interessant tanke

Skrevet
Jeg tror jeg skjønner idéen din. Men jeg tror at for at barna skal bli supersmarte som du sier, så må disse tingene læres, ikke bare høres. For å sammenligne: Dersom du hører en CD med en som prater gresk på nytt og på nytt og på nytt, så vil du sikkert etter hvert kunne gjenta det du hører på nesten perfekt gresk. Men du vil jo ikke skjønne et ord av hva du sier.

Jeg er sikker på at dersom man virkelig går inn for det så kan man lære barna sine det meste av barneskolepensum før barnet er kommet i skolealder. Man har jo sett diverse genierklærte barn som begynner på universitetet når de er 12 og sånn. Men personlig ville ikke jeg ønsket et sånt liv for mitt barn. Barn som er såkalte genier har ofte en vanskelig barndom. De kjeder vettet av seg på skolen, og kan slite med den sosiale biten fordi de på mange områder har kommet så vanvittig mye lenger enn sine jevnaldrende, mens de på andre områder (som det sosiale) kanskje har blitt hengende etter. Genier er ofte ensomme mennesker.

Veldig godt skrevet. Det finnes viktigere ting i barndommen en å lære seg fakta som kan leses inn på en cd. Selvfølgelig kan det være bra å lære seg noen fakta som liten, men når man er så liten ville jeg egentlig tro at det var viktigere å lære seg gleden ved å lære og å lære seg måter å lære på. Og det er jo en kjentsak at både voksne og barn lærer mye mer av å bruke det man prøver å lære seg, enn ved å høre det bli repetert om og om igjen.

Skrevet

Min bror likte å bygga lego og høyra på Sofies verden på lydbok. Eg trur han kunne den nesten utanatt til slutt, han lærte masse om filosofi. Viss ungen liker å lytta på noko mens han/ho leiker for seg sjølv er det kanskje ikkje så dumt å legga til rette for at det er noko å læra av det dei høyrer på.

Det med språk og språklydar er interessant :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...