Gå til innhold

Er det normalt at en 3-åring ikke kan snakke?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En jeg kjenner har et barn som fyller 3 år om en måned. Dette barnet har ennå ikke lært seg å snakke, kun "nei" og sånne enkle ord, ellers er det fortsatt babyspråk-stadiet, med masse usammenhengende lyder.

Jeg har et barn på den alderen selv, som snakker helt rent uten problemer.

Greit nok at barn er forskjellige når det gjelder utvikling, men dette er vel ikke normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjente en dame som hadde et sånt barn. Samma alder, og kunne bare grunnlegende ord som ja og nei, også sikla han veldig mye.

Jeg tenkte automatisk at det barnet måtte jo være en smule tilbakestående, men hu dama sa at det var ikkeno galt. Han var bare treigere enn andre barn.

Det viste seg seinere at barnet hennes var tilbakestående. Kansje hu burde sjekke det?

Gjest Gjest
Skrevet

Et barn i familien min slet med det samme. Det viste seg at han hadde hørselsproblemer, ble operert da han var 5 år. Han begynte ikke å snakke ordentlig før etter operasjonen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to jevnaldrende fetre som begge var veldig sent ute med å snakke. Den ene viste seg å ha store generelle læringsvansker, men klarte seg fint gjennom skolen med ekstraundervisning, og er i dag tømrer. Den andre var rett og slett bare sent ute med snakkingen, noe som bedret seg betraktelig da han begynte på skolen. Han var en sånn som gikk ut videregående med ørten 6'ere på vitnemålet, og studerer i dag medisin. Så det trenger overhodet ikke være noe galt. 3 år er ikke så mye, det er ikke helt uvanlig at barn ikke snakker så bra i den alderen.

Skrevet

Normalt og normalt - det er klart det kan skyldes det mentale - hørsel eller så er bare alle unger forskjellige. Helsestasjonen hos oss er svært nøye med å sjekke hørsel og språk hele tiden og jeg ville støttet meg 100 % der.

Mitt barn på to og et halvt snakker forøvrig ikke rent - kan mange ord og forstår veldig godt og prater hele tiden - men da ikke med det som på fint kalles normert uttale. unger yngre snakker mye bedre - det går seg til på langen.

Skrevet

I følge min mor begynte ikke jeg å snakke før etter jeg var fylt tre. Men da snakket jeg visst høl i huet på familien til gjengjeld! :fnise:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Når barn har en sen språkutvikling, må man først og fremst sjekke ut hørselen. Det gjør de på helsestasjonen.

Hvis hørselen er ok, må man gå videre med andre tiltak. Går barnet i barnehage?

Hvis det gjør det, er personalet helt sikkert klar over problemet, og har kontakt med PPT og logoped gjennom dem.

Skrevet
En jeg kjenner har et barn som fyller 3 år om en måned. Dette barnet har ennå ikke lært seg å snakke, kun "nei" og sånne enkle ord, ellers er det fortsatt babyspråk-stadiet, med masse usammenhengende lyder.

Greit nok at barn er forskjellige når det gjelder utvikling, men dette er vel ikke normalt?

Nei, dette er ikke helt normalt. Kanskje en talepedagog kunne hjulpet?

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Gjest Nishiki
Skrevet

Søskenebarnet mitt hadde kort tungebånd, da dette ble operert begynte han først å prate. Da var han fire.

Skrevet

Min eldste snakket ikke rent før han fikk behandling hos manuellterapaut for KISS/KIDD. Vi fikk hjelp via PPT-kontoret og helsestasjonen.

At unge har vanskelig for å snakke kan skyldes så mye, og betyr hvertfall ikke automatisk at de er mentalt tilbakestående.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hva er å snakke helt rent for en 3 åring da?

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man forresten se på en 3 åring at han/hun er tilbakestående? Hvordan merker man det?

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Et barn i familien min slet med det samme. Det viste seg at han hadde hørselsproblemer, ble operert da han var 5 år. Han begynte ikke å snakke ordentlig før etter operasjonen.

Dette var veldig interessant. Gutten begynte å snakke ordentlig etter operasjonen, betyr det at han sa masse rare lyder før cochlea ble implantert? Eller hørte han noe og ga adekvate lyder/ord? På hvilket nivå snakker han nå? (1-åring, to-åring eller eldre?) Har foreldrene brukt tegnspråk til ham de første fem årene?

Mvh Nysgjerrige Tina

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Nå ble jeg veldig nysgjerrig her: begynte dette barnet tidlig i barnehage?

Skrevet

Barn er forskjellige, og utvikler seg i forskjellig tempo. Det er greit.

MEN: F.eks. viser forskning at barns evne til å rime ved 3,5 års alder kan vise lese-/skriveevnen på senere tidspunkt i livet. Altså, hvis barnet ikke er i stand til å leke språkleker i denne alderen, er sjansen svært stor for at h*n vil ha problemer med å lære å lese og skrive, og kanskje til og med at h*n blir en svak leser og skriver. Om dette henger sammen med manglende stimulering eller om det beror på barnets evner, er jeg usikker på, men det er verdt å merke seg at barnet bør kunne slikt i denne alderen!

At en 3-åring ikke kan snakke rent, synes jeg ikke er så rart, tunga kan lett slå litt krøll på seg. Men alarmen går når jeg møter 3-åringer som ikke kan kommunisere. Så spørsmålet er jo da om han er treg til å oppfatte beskjeder og slikt, eller om han ikke får fram ordene; hans ordforråd kan jo godt være enormt, bare ikke i bruk fra han selv.

Og hvis han i tillegg er frustrert over å ikke få fram det han mener, så kanskje han har problemer med å snakke pga kort tungebånd eller et annet fysisk problem. Hørt om noen som har hatt... ja, hva kaltes det... skjult hareskår eller noe sånt, i alle fall var formen på munnen innvending slik at barnet ikke kunne snakke, men dette ble bra med operasjon. Det var da ikke slik at omverdenen kunne se noe som helst.

Og til slutt; viktig å sjekke hørselen ja!

Men alt blir jo bare synsing, når man aldri har møtt barnet...

Skrevet

Foreldrene mine er skilt, så jeg har to søsken som er så og si like gamle(ene er født i mai, den andre litt senere på året). Hun første snakker i ett sett, men ikke helt rent. Helsesøster sendte hun videre og grunnen var ganske enkel, hun bruker avanserte ord som hun ikke klarer, men det var ingen bekymring. Alle forstår henne og hun snakker fint når hun ikke bruker de avanserte ordene(dette er ord som de fleste voksne ikke bruker når man kommuniserer med barn :fnise: ). Han andre som er født noen mndr etterpå snakker like mye som henne, men ikke rent i det hele tatt. Andre vil ha problemer med å forstå han, ikke alltid jeg skjønner han selv, men det er visst greit, fordi det kommer seg med tiden visst nok. Han er ellers veldig oppegående, aktiv og veldig smart gutt, men du må kosentrere deg for å skjønne hva han sier, i og med at han bytter ofte om bokstaver og lyder o.l Så egentlig ifølge dem var begge deler like normalt-en som snakker hele tiden med avanserte ord og en som snakker, men som bytter ut ord, lyder. Det var først om ei stund at en skulle bekymre seg hvis ungen ikke snakket skikkelig..men nå er det veldig mange barn som ikke snakker rent før i 6årsalderen..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville fått sjekket hørselen.

Ellers er det jo måter å finne ut av om et barn er mentalt tilbakestående, men da har man vel gjerne som forelder en begrunnet mistanke. (Npen foreldre er jo dessverre også lettere mentalt tilbakestående, og slike foreldre vil kanskje ikke ha noen mistanke til barnet sitt).

Generelt vil jeg si at dersom 3 åringen virker passiv, ikke er nysjerrig, ikke tar seg fram på stoler, krakker og under bord for å plukke fram leker osv..., så ville jeg mistenkt at noe er galt. Men hvis det kun er språket, ville jeg sett etter en fysisk årsak som nevnt over.

Skrevet

Som flere skrive her, så kan det være verdt å sjekke hørselen.

Ellers har jeg vært borti et barn som ble sendt til logoped/ppt i 4-årsalder pga at h*n ikke snakket 'ordentlig'. Og det barnet hadde et tungebånd som var altfor stramt/kort og som gjorde at h*n ikke klarte å få med tunga på å forme ordentlige ord...

Så dersom barnet kan strekke ut tunga uten problemer, så er det andre årsaker. Men om h*n ikke klarer dette, eller at tunga tydelig 'deler' seg og ser hjerteformet ut når den strekkes ut, så kan dette være medvirkende iaff.

Skrevet

min nevø blir nå 4 år og jeg har nesten ikke hørt han snakke. Hvertfall ikke setinger, noen ord har jeg vel hørt. Og det høres ut som om tungen er tykk når han snakker. Mannen og jeg har sagt i lang tid at det er noe rart med gutten.

• 14 år senere...
Skrevet

Min gutt er 2,5 år og snakker ikke. Kun enkeltord. 

Han er en smart gutt, veldig nyskjerrig, lærevillig og god på å gjøre seg forstått, selv uten språk. 

Anonymkode: 29e60...98e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...