Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Skrev under leiekontrakt på en leilighet med utleiemegler på mandag, men angrer!

Hva gjør jeg? Finnes det noe form for angrerett?

Skal liksom flytte inn der i august og har allerede betalt første husleie (måtte gjøre det når jeg skrev under kontrakten).

Noen som kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Gjest Muskat
Skrevet

Jeg tror dessverre ikke det finnes noen form for angrerett på slike ting (det er 14 dager på telefonsalg og fjernkjøp, men dette er jo ikke det antar jeg). Som regel har man 3 måneders oppsigelse på slike ting, men alt det vil stå i den kontrakten du underskrev, så du blir nok nødt til å se hva det står der i forhold til oppsigelse av leieforhold.

Du kan evt kontakte forbrukerrådet og høre med dem om du har noen rettigheter utover det som evt står i kontrakten, men det tviler jeg ærlig talt på.

Gjest Gjest
Skrevet

Om oppsigelse så står det i kontrakten kun det at man kan si opp etter 9mnd med oppsigelsestid 3mnd. Altså jeg kan ikke komme meg unna før om et år..

Føkk!

Skrevet
Om oppsigelse så står det i kontrakten kun det at man kan si opp etter 9mnd med oppsigelsestid 3mnd. Altså jeg kan ikke komme meg unna før om et år..

Føkk!

Det var trist å høre! Men nå må du bare gjøre det beste ut av det, tenk positivt og gjør det så hjemmekoselig som mulig. Be venner på fest og familie på fest, ikke la det være en hemmelighet hvor du bor.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg får prøve på det solskinnsbolla :)

Leiligheten er veldig fin den, så det skal ikke være noe problem å gjøre den koselig. Grunnen til at jeg angrer er at leia er ganske høy, så jeg får ikke spart noe særlig pr mnd, i tillegg ligger den litt usentralt til, så jeg føler jeg har "kjøpt katta i sekken" om dere skjønner.

Men alt dette her burde jeg såklart tenkt grundig på i forveien :klaske:

Gjest Muskat
Skrevet

Sistnevnte tror jeg kanskje ikke er lov. Litt usikker der, men jeg tror kanskje at du har krav på 3 måneders oppsigelse når som helst i løpet av leietiden.

Det er blitt laget flere lover og regler den siste tiden som "favoriserer" leietager, såvidt jeg vet. Og, om jeg har forstått loven riktig, er det vanskelig å kreve at du først må bo der i ni måneder før du kan si opp.

Utleiemegleren er jo på utleiers side for å tjene penger og sikkert ganske lure, men det kan også hende de viser til lovens små smutthull for sine kontrakter.

Jeg anbefaler deg å ta en titt på Husleieloven, kapittel 9 (leieforholdets varighet - opphør).http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19990326-017.html&emne=husleie*&&

Les denne nøye og dersom du tror du kan ha rettigheter utover kontrakten, så kontakt forbrukerrådet! De kan sikkert hjelpe.

Lykke til!

Skrevet
Ja, jeg får prøve på det solskinnsbolla :)

Leiligheten er veldig fin den, så det skal ikke være noe problem å gjøre den koselig. Grunnen til at jeg angrer er at leia er ganske høy, så jeg får ikke spart noe særlig pr mnd, i tillegg ligger den litt usentralt til, så jeg føler jeg har "kjøpt katta i sekken" om dere skjønner.

Men alt dette her burde jeg såklart tenkt grundig på i forveien :klaske:

Jeg kan ikke gi sånne praktiske råd som Muskat, men jeg skjønner at du er fortvila, at du føler deg "dum." Det kan hende at det går bedre enn du frykter!! Plutselig har du bursdag, da kan du ønske deg penger, kanskje du finner noen lure måter å spare penger på, har du en revisor i vennegjengen/slekta som kan hjelpe deg litt? Bytt mobilabonnement, kutte ut enkelte luksusvaner som feks å spise ute flere ganger i uka(be heller venner på pizza;-)) Tja, ta en uke av gangen, jeg tror dette går bra.

Skrevet

Trodde det gjaldt gjensidig 3 mnd oppsigelse for begge parter, jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for link Muskat!

Fant ikke noe der bortsett fra at jeg kan heve avtalen hvis leiligheten har mangler som medfører vesentlig mislighold. Tviler på at det kommer til å skje.

Gjest Gjest
Skrevet

-Dolly-: Nei, det står i kontrakten jeg har skrevet under at i de 9 første måndedene så er det ikke adgang for noen av partene til å si opp avtalen. Etter 9mnd så er det 3mnd gjenisdig oppsigelsestid :klaske:

Solskinnsbolla: tusen takk for oppmuntrende ord. Det skal nok ordne seg, men akkurat nå så blir jeg dårlig bare jeg tenker på at jeg MÅ bo der i 12mnd..

Gjest Muskat
Skrevet

Er du sikker på at du så riktig sted?

Det står nemlig at:

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Sorry at denne er så lang (copy, paste), men forstår jeg det rett, betyr det at det ikke er lov å sette tidsbestemt kontrakt under tre år, med mindre unntakene over ligger til grunn. (det vet jo bare du om de gjør).

Det står også at oppsigelsestid er 3 måneder for de fleste boliger. Oppsigelsen gjelder fra utgangen av hver kalendermåned.

Er du sikker på at du leste kapittel 9?

Og om du sier noe om boligen du skal leie, er det lettere å si hvilke paragrafer som ligger til grunn.

Gjest Muskat
Skrevet

En ting til ang. de første ni månedene. Det er jeg usikker på om rett og slett er lov.

Bedrifter som ønsker å tjene penger prøver hele tiden å omgå loven. Ett års garanti hos Elektrobutikker er et godt eksempel på dette. Bare fordi det står i kontrakten/på kvitteringen el.l, betyr det ikke at det stemmer...

Gjest Muskat
Skrevet

-og en ting til som jeg fant:

"Det kan ikke avtales, eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

-Da har jeg ikke mer å komme med fra lovens side tror jeg. -men om du har lyst til å fortelle litt om boligen, så kan jeg se hva jeg finner...

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for at du gidder å hjelpe meg Muskat! :klem:

Joda jeg leste kap 9, men var innom 2 og, men lovdata er ikke min sterkeste side så kan ha misforstått noe.

Har skrever under på tidsbestemt kontrakt, 3år. Leiligheten er i en bolig med 4leiligheter, utleier bor ikke ( og har heller aldri bodd) i samme hus.

Gjest Cynthia
Skrevet
Tusen takk for at du gidder å hjelpe meg Muskat! :klem:

Joda jeg leste kap 9, men var innom 2 og, men lovdata er ikke min sterkeste side så kan ha misforstått noe.

Har skrever under på tidsbestemt kontrakt, 3år. Leiligheten er i en bolig med 4leiligheter, utleier bor ikke ( og har heller aldri bodd) i samme hus.

I startinnlegget står det 9 måneder...

Gjest Gjest
Skrevet
I startinnlegget står det 9 måneder...

KOntrakten er på 3år, med første mulighet til å si opp kontrakten etter 9mnd. Har da 3mnd oppsigelsestid.

Skrevet

Hiv deg hvertfall rundt og kontakt utleiemegleren og hør om du kan angre deg - evnt. få byttet til noe annet.

Hvis de da nekter så ville jeg hvertfall få sjekket skikkelig juridisk om det med p mnd er lov eller ikke. Det kan du jo spørre megleren om hvilken lov/paragraf de baserer det på.

Gjest Cynthia
Skrevet
KOntrakten er på 3år, med første mulighet til å si opp kontrakten etter 9mnd. Har da 3mnd oppsigelsestid.

Ok. Har du tatt kontakt med huseier og spurt om det er mulig å bryte avtalen?

Har selv vært i samme situasjon, og etter litt forhandling ble vi enige om å avslutte leieforholdet, mot at husleier fikk 5000 kr i dispensasjon.

Jeg og kjæresten leier nå en annen leilighet, på tidsubestemt kontrakt, med en 1. måned oppsigelsestid. Grunnen til det er at vi ønsker å kjøpe egen bolig, derfor er det lite gunstig for oss å være bundet til et leieforhold.

Jeg vet ingenting om utleieren du er i kontakt med, men vedkommende kan være forståelsesfull og hjelpe deg med å "komme ut" av kontrakten?

Gjest Gjest
Skrevet

Sitat fra forbrukerportalen

Ingen angrerett

Videre bør du være oppmerksom på at det ikke finnes noen angrerett. Skriver du under på en leieavtale er du bundet av den. Skriver du under på en tidsbestemt leieavtale på for eksempel ett år uten oppsigelsesadgang, er du i utgangspunktet forpliktet til å betale leie i et år.

(Du kan imidlertid forsøke å komme deg ut av en slik avtale ved å finne en ny leietaker som fremleier. Dersom utleier ikke har saklig grunn til å nekte å ta inn den nye leieren, men likevel nekter, så kan også en tidsbestemt leieavtale sies opp med lovens oppsigelsesfrister, se § 7-5 i Husleieloven.)

Ser ut som at det ikke er så mye å gjøre med det.. :(

Gjest Gjest
Skrevet

Punky-B og Cynthia: Jeg skal kontakte utleiemegleren i morgen å høre, men tviler på at det går. De er jo "ansatt" av utleieren og er vel på utleierens side da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...