Gjest snart skilt Skrevet 9. juli 2008 #1 Skrevet 9. juli 2008 Hei. Jeg og mannen min skal skilles. Ikke noe dramatisk sklismisse, men å ha ett sterkt pleietrengende barn, i tillegg til en med ADHD og en "frisk", førte til at vi mistet hverandre. Vi visste vi ikke fikk ha øyenstenen vår for alltd, og det er nå 2 år siden han døde og vi må komme oss videre med livene våre. Er en stund siden vi flyttet fra hverandre, og huse skal selges over sommeren. Vi kommer til å bo ca 15 min gå tur fra hverandre, midt i mellom skolen til barna. Vi ser for oss å ha "hvert" vårt barn. (på papiret altså, også 50% samvær). Det vi tenker da er at den ene betaler alle fritidsaktviteter, SFO ol for den ene og den andre for den andre. Har ikke peiling på sånne regler i det hele tatt. Men om vi gjør det på denne måten vil ingen av oss betale bidrag til den andre og begge får barnetrygd (og skatteklasse 2?) Som sagt så har sønnen min ADHD mens datteren min er "normal". De har også gått igjennom mye og sønne min har litt spesielle behov. vi ser for oss at de er en halv uke alene og en halv uke sammen. Slik vil de både få "alene" tid med oss, og vært sammen med hverandre. Andre med erfaring fra denne ordningen? Føler at de fleste med flere barn har de samtidig begge to, tre osv... Andre ting? Har ingen erfaring med dette. Men jeg og min ex er gode venner og ingen av oss vil ha penger av hveramndre..
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #2 Skrevet 9. juli 2008 jeg og eksen har en sånn ordning med barna, vi har en hver på papiret, vi får barnetrygd for et barn hver og ingen av oss betaler bidrag. Egentlig så er det vel sånn at dere skal betale til hverandre, eller hvis den ene tjener mer enn den andre så må man betale mer. Men dersom ingen av dere ønsker å betale, så er det bare å la være, det går helt fint.
Far til 2 Skrevet 9. juli 2008 #3 Skrevet 9. juli 2008 Å miste et barn er sikkert forferdelig tungt og jeg har ingen råd eller erfaring å komme med. Selv om du heller ikke spør om dette er det ikke til å unngå at jeg forstår at det har vært gjennom en tøffere tid enn det noen av oss andre noen gang får oppleve. Men det virker som dere også har vokst på dette og vet å sette barna i fokus. En slik samværsløsning som du skisserer ser jeg som optimalt for barna. Både fordi barna får mye tid med dere begge, men også fordi de får litt "spesial tid" som kan gi dem den gode følelsen av å være spesielle. I tillegg får dere som foreldre såpass mye fritid at dere i det minste får litt tid til å lade batteriene og ha et voksenliv ved siden av det å være forelder. Mht bidrag og utgifter har gjest ovenfor raskt og enkelt gjort et sammendrag som jeg mener er riktig. Den som har omsorgen for det aktuelle barnet får også utgiftene og evt. støtteordninger. Med deres løsning får dere altså barnetrygd for 2 barn hver om dere ikke har inngått et nytt forhold. I tillegg får begge skatteklasse 2 (om dere ikke er i nytt forhold). Om det ene eller begge barna går i barnehage eller SFO vil den forelderen som har omsorgen for det aktuelle barnet få disse utgiftene (og evtentuelle støtteordninger. Bidragsmessig skal dere "betale bidrag til hverandre", noe som i praksis vil si at den av dere som tjener minst vil få et lite bidrag på noen hundrelapper hver måned, såfremt ikke den andre forelderen har ekstreme utgifter i forhold til inntekten pga sykt barn, etc. Om utgiftene og inntektene er forholdsvis like velger veldig mange å droppe bidragene ved å inngå såkalt "privat avtale" som kan tilsi at dere ikke betaler bidrag til hverandre. På dette feltet må dere velge det som passer best for dere. Lykke til med en løsning som jeg tror er et veldig godt utgangspunkt (ettersom jeg selv opplevde felles omsorg som barn )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå