Gå til innhold

Skal kjøpe hvitevarer..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Skal kjøpe hvitevarer for første gang. Det jeg skal ha er komfyr, kombiskap, vaskemaskin og mest sannsynlig oppvaskmaskin.

Hvilke merker er bra, og hvilke bør jeg holde meg unna?

Hvilken prisklasse bør jeg opp i for å få noe som holder en stund?

Hvilke kjede lønner det seg å kjøpe fra?

Noen som har erfaringer med å kjøpe fra bruktbutikk/B-varebutikk? Ser ut som en kan spare en del på det.

Må legge til at jeg ikke har allverdens penger å rutte med :sjenert:

Tusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Å kjøpe brukt er litt risikabelt, i og med at du ikke har de samme rettighetene om noe skulle vise seg å være galt med varen. Manglende bytterett, ikke garanti, osv. I tillegg til at varen jo er slitt, og mest sannsynlig vil vare kortere enn en helt ny vare (og dermed kan den vise seg å være dyrere i det lange løp).

Om du skal ha masse hvitevarer, kan det lønne seg å gå inn i en kjede, og si du skal ha alt det du skal ha, og spørre hvilket tilbud de kan gi deg. Når du kjøper så mye på en gang ,så blir det en del peng, og butikkene vil som regel gi deg rabatt om du kjøper alt hos dem. Så kan du gå til flere butikker, og høre hvem som gir deg det beste tilbudet, og gjerne bruke dette til å forhandle om prisen. (Elkjøp og expert er litt i krig med hverandre, så du kan gjerne bruke "jasså.. elkjøp kom med et tilbud som var en del lavere enn dere.. er dette virkelig det beste dere kan tilby så får jeg vel heller kjøpe hos dem).

Skrevet

Miele er et veldig bra merke i følte hvitevarereperatøren vi har her. Men det er også veldig dyrt da, desverre...

Gjest Gjest
Skrevet

Butikken "nytt eller brukt" i sørkedalsveien har 1års garanti på brukt eller b-vare.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å holde deg borte fra Bosch Siemens. Har problemer med to av to hvitevarer fra dem :fy_fy: Og i tillegg hadde vi skikkelig dårlig erfaring med verkstedet deres. Så styr unna!

Miele er som sagt bra, men veldig dyrt. Har også hørt at Asko (hvertfall komfyr) skal være bra, men det finnes også et billigmerke (som jeg ikke husker hva heter) som er bygget på samme fabrikk. Samme kvalitet, litt mindre funksjoner og annet design. Spør på Elkjøp, de vet. Gorenje skal også være bra. Men tror egentlig de fleste merkene er OK, men det er nok litt sånn at du får hva du betaler for.

Ellers så har det vært viktig for oss å gå etter hvitevarer med lavt energiforbruk og lavt støynivå (spesielt viktig for oppvaskmaskin som står nær stua). Husk at decibel(dB)-skalaen ikke er linjær, men 3 dB forskjell på to apparater betyr at det med høyest verdi er dobbelt så bråkete.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Trodde Bosch var et bra merke jeg? Hva med Whirlpool? Men det er vel som du sier Klematis, man får det man betaler for. Men hvis jeg kjøper en vaskemaskin og en komfyr til 2500,- hver, hvor lenge er det sannsynlig at de holder da? Noen som har erfaring med billige hvitevarer?

På vaskemaskin, hvor mange omdreininger må jeg ha, og hva med kapasitet(kg)?

Og hva med kombiskap. Kan et til 2800,- være like bra som et til 5000?

Noen som har en lur sjekkliste eller forslag til hva jeg må se etter når jeg handler hvitevarer. Eneste jeg vet er at det er lurt å ha energiklasse A... *litt blank ja*

Skrevet (endret)
Trodde Bosch var et bra merke jeg? Hva med Whirlpool? Men det er vel som du sier Klematis, man får det man betaler for. Men hvis jeg kjøper en vaskemaskin og en komfyr til 2500,- hver, hvor lenge er det sannsynlig at de holder da? Noen som har erfaring med billige hvitevarer?

På vaskemaskin, hvor mange omdreininger må jeg ha, og hva med kapasitet(kg)?

Og hva med kombiskap. Kan et til 2800,- være like bra som et til 5000?

Noen som har en lur sjekkliste eller forslag til hva jeg må se etter når jeg handler hvitevarer. Eneste jeg vet er at det er lurt å ha energiklasse A... *litt blank ja*

Vi har sikkert bare vært uheldige med Bosch Siemens apparatene våre. Men etter første episoden så fikk vi hele selskapet så opp i halsen at vi absolutt ikke ville ha noe av dem igjen. Men da vi skulle kjøpe kjøleskap så fikk vi aldri det vi egentlig hadde bestilt, og etter en måned uten kjøleskap godtok vi å heller ta et Siemens-skap som var 1500 kr dyrere. Varte under et år før det måtte repareres (denne gangen gikk reklamasjonen og reperasjonen greit)

Vi har salig blanding av merker. Har sikkert den billigste oppvaskmaskinen på markedet (kjøpt brukt til og med), men den fungerer fint 4 år gammel. Kjøpsloven gjør vel at det meste av feilt blir ordnet gratis i 5 år uansett? Og tror du skal være uheldig (som oss!) om noe går istykker før det har gått 5 år. Min ville tipp er at et skikkelig billigmerke vil vare 5-8 år og dyre merker som f.eks. Miele nok kan vare 20 år+. Men da har du kanskje flyttet fra der du bor og ønsker å kjøpe nytt uansett?

Ville valgt vaskemaskin med 1600 omdreininger og minst plass til 6 kg tøy. Har en relativt billig fra Hoover 1600 rpm, (tror den er 7 kg?), med godt utvalg i programmer (ullprogram er must for meg!) og forsinket oppstart som vi bruker en del. Men den bråker ganske mye, uten at det gjør noe siden den står i vaskerommet.

Spør i butikken, vi fikk veldig god hjelp av selgere, spesielt på Elkjøp. Men spør gjerne flere steder, så finner dere fort ut hva som er skryt fordi de gjerne vil selge deg akkurat dette produktet og hva som er reelt. Dere må jo ikke ha den beste av alt, kun det som er godt nok for deres behov :)

Endret av Klematis
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har aldri vært opptatt av merker, har kun kjøpt varer utfra prinsippet "billigst mulig for den funksjonen jeg ønsker". Alle hvitevarer (kjøpt ny i butikk) har jo garanti uansett hvilket merke.

Men som tidligere nevnt er det lurt å handle alt på ett sted (kan være heldig å få mengderabatt). Og jeg handler alltid på et sted der jeg vet at dersom jeg får problemer med varen så kan de komme og hente den. Ville ikke handlet sånn på nett for eksempel.

Skrevet
Men som tidligere nevnt er det lurt å handle alt på ett sted (kan være heldig å få mengderabatt).

:jepp: Må alltid be om pakkerabatt. Får som regel rundt 10 %. Vi gjorde dette på tre ulike butikker (Elkjøp, Lefdal og Elprice) og sammenlignet totalen. Selv om de enkelte varene i utgangspunktet var ulik, så skilte det ikke mer enn et par kroner på totalprisen. Dette kommer vel kanskje av at alle disse kjedene har prisgaranti. Regnet på om det ville lønne seg å plukke varene der de var billigst hver for seg, men det gjorde det ikke. Så da kjøpte vi alt et sted.

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet

Miele er laget for å vare i 20 år, derfor det koster mer.

Electrolux er bra merke, AEG likedan.

Jeg har Electrolux kjøleskap, Gorenje komfyr (men angrer på at jeg ikke kjøpte Electrolux'en som hadde selvrensende ovn til 1000 kr mer), Bosch oppvaskmaskin (funker fint - men neste gang vil jeg ha Miele med bestikk-kurv i toppen, får bedre plass i nederste kurven da), Bosch vaskemaskin, og Electrolux tørketrommel (begge funker fint). Hvis man ikke er småbarnsfamilie, trenger man ikke toppmodeller for vask/tørk.

Da jeg var student, kjøpte jeg kjøleskap (Gram) og klesvaskemaskin brukt av en kar som kjøpte ødelagte og reparerte dem. Kjøleskapet betalte jeg 1800 for, og vaskemaskinen 1300. Kjøleskapet var i daglig bruk i nesten 9 år før det døde, og vaskemaskinen brukte jeg i rundt 7 år før den døde. Det var gode investeringer :)

Gjest Madre Mia
Skrevet

Vi har hatt vår AEG vaskemaskin i 15 år og den fungerer fortsatt som før. Ikke den dyreste, men heller ikke den billigste. Naboene har skiftet ut sine Zanussi-maskiner minst tre ganger imens. Elektrolux kjøleskapet vårt er 13 år og fungerer fint, det også. Bare skiftet ut termostaten en gang i løpet av årene. Vår Miele oppvaskmaskin var et dyrt, men godt kjøp. Den har vi også hatt i femten år, og den går fortsatt i hybelleiligheten vi leier ut.

Vi kjøpte endel nye maskiner til kjøkkenet da vi bygde nytt hus, og det jeg angrer mest på var at jeg skiftet ut min Elektrolux komfyr med Miele koketopp og innebygd stekeovn. Den stekeovnen på Miele er bare så innmari dårlig. Skal liksom være sånn superglatt materiale der flekker ikke fastner, men aldri har jeg vasket så mye som i den ovnen! Stek pizza i 10 min og skrubb i en time etterpå. Anbefales ikke. Skjønner ikke hvordan Miele kunne bomme sånn, de har jo ellers veldig gode varer. Den koketoppen er heller ikke så veldig mye å rope hurra for, kan ikke programmeres til å starte å koke om en time feks og heller ikke til å slå seg av selv.

Skrevet (endret)
Skal kjøpe hvitevarer for første gang. Det jeg skal ha er komfyr, kombiskap, vaskemaskin og mest sannsynlig oppvaskmaskin.

Hvilke merker er bra, og hvilke bør jeg holde meg unna?

Hvilken prisklasse bør jeg opp i for å få noe som holder en stund?

Hvilke kjede lønner det seg å kjøpe fra?

Noen som har erfaringer med å kjøpe fra bruktbutikk/B-varebutikk? Ser ut som en kan spare en del på det.

Må legge til at jeg ikke har allverdens penger å rutte med :sjenert:

Tusen takk for svar :)

Hei Mari!

Jeg jobber litt med dette og skal prøve å svare på spørsmålene dine. Jeg gjorde noen førstegangskjøper bommerter for et par år siden.

For det første ville jeg holdt meg unna rene bruktbutikker.

Mange av dem henter defekte varer folk har kastet eller skrotet utenfor kjedebutikkene (deriblandt der jeg jobber) og trikser og mikser og setter sammen deler fra flere defekte maskiner til en brukbar maskin. Skråget er kanskje fjorårets modell, men det kan være deler fra bestemors komfyr inni. Jeg har hørt flere skrekkhistorier om den i Sørkedalsveien - de behandler ikke reklamasjoner proffesjonelt. - Kanskje fordi at dersom de godtar en reklamasjon går det rett fra deres egen lomme - de får ikke kreditt fra leverandøren.

Mange velger jo å kjøpe alle hvitevarene fra samme merke og det tar seg jo pent ut hvis det er i samme design osv det kan også ta seg flott ut ved et evt videresalg av leilighet der hvitevarene følger med (innbyggingsprodukter) Jeg synes derimot ikke at det er SÅ viktig at alt er av samme merke.

Jeg ville også holde meg unna merker som Hoover, Candy, Logik, Matsui, Whirlpool, Zanussi. Kronglete å få service på enkelte av merkene.

Miele, Asko, Electrolux, AEG, Bosch, Siemens er gode, etablerte merker som er greie å ha med å gjøre i ettertid - lett å skaffe deler ved evt. rep - proffesjonell behandling av service og reprasjoner.

Så her er mine råd:

Komfyr

I dag selges det nesten utelukkende komfyrer med keramisk topp eller induksjonstopp. Induksjon er dyrere i innkjøp men koster mindre i bruk - du bruker ca 40% av strømmen en vanlig komfyr bruker. Men komfyrene som har induksjonstopp koster fra 10 000 og oppover - Siemens, Gorenje og Electolux har alle gode ovner med induksjon. Vanlige komfyrer med keramisk topp finner du fra de fleste merker.

Kvaliteter du bør se etter er om kokeplatene sitter praktisk til (den største platen nærmest deg) og om det er lett å ta ut glasset i ovnen for rens. Se inni om du tror den er enkel å rengjøre. Noen ovner har en løsning der du fyller vann i langpannen, setter ovnen på full guffe og så ovnen renser seg selv. Det kan være kjekt, men man kan leve uten. Se også etter hva slags styring komfyren har. Er det brytere eller touch betjening? Touch er kanskje mer barnesikkert? ..for de kommer med barnelås. En ovn bør også ha to varmeelementer da får du bedre fordeling av varmen - spesielt ved bruk av varmluft.

Kombiskap

Her er Miele sine er uten tvil de beste (og de har utvidet garanti). Når du skal velge kombiskap er det to ting som er vikitg: Det første er at fryseren er "no frost." Det koster en tusing mer, men du slipper avriming av fryseren til evig tid. Det er det verdt.

Det andre du skal se etter er hvordan skapet er innredet. Ta først en titt inne i Miele sine skap så skjønner du hvordan god innredning skal være. Sørg for at hyllene er i glass og ikke riller - da faller all dritten bare ned i bunn. Sjekk også etter at det er gode muligheter til å justere høyden mellom hyllene. Det er bedre med en dyp grønnsakskuff en to grunne. Man må ikke ha miele for å være happy - Electrolux har også gode kjøleskap.

Vaskemaskin

Vaskemaskin er det verdt å bruke noen kroner ekstra på og jeg vil annbefale Miele eller Asko. Legger du litt ekstra i vaskemaskinen holder den når du får 3 små barn og mer klesvask en du trodde var mulig. Miele er laget for å holde i 20 år og de varer som regel mye lenger enn det. Jeg kvittet meg nettopp med min gamle Miele - overtatt av min mor som hadde brukt den i 16 år med (den gang) 3 små barn før den stod ute i 2 vintre. Siden tjente den trofast hos meg i 3 år før den fikk en liten lekkasje. Vi valgte å kjøpe ny i steden for å reparere på den, men det kunne vi jo helt sikkert ha gjort.

Du bør ha minimum 1400 omdreininger - men det er 1600 som er mest vanlig og 1800 og 2000 kommer det stadig flere modeller av. Jeg ville gått for en som hadde enkel menystyring og hurtigprogram. Veldig kjekt:) Tenk nøye igjennom hvilke funksjoner du egentlig trenger. Har du bruk for jeans program eller eget program til "oppfrisking av treningstøy"?

De fleste av Mieles maskiner har skånetrommel som sliter mindre på tøyet og som er BH-spile og spiker sikker. Det kan være lurt.

Selv har jeg Asko nå - fordi Asko er bygget i Sverige og er miljøvennlig. Den skyller tøyet ekstra godt men har samtidig lavt vannforbruk. Mange maskiner produsert på kontinentet er laget for hardt vann og da skummer ikke tøyet så mye. Men i Norge har vi bløtt vann uten mye kalk og da skummer det mer og det trengs mer skylling. Tenk også på lydnivået. En kvalitetsmaskin har lavere lydnivå en en riskoker. Bare for å nevne det.. en vaskemaskin av Bosch, Wirlpool, eller Electrolux veier ca 60 kg. Miele veier godt over 100. Det er derfor de varer og varer og varer.

Og en ting til: Hold deg unna kombinerte vask/tørk maskiner. Det er ikke noe for noen.

Oppvaskmaskin

Igjen - ta en titt i Mieles så skjønner du hvordan det bør være. Asko har en knall maskin - D3450RF. Den er i stål men de har en tilsvarende modell i hvit. Er godt alternativ som er rimeligere. Styr unna de med masse plastikkinnredning og se etter at de greiene som går rundt og spyr ut vann er i metall og ikke plast de også. Asko sin har en egen "arm" i bunnen som spruter i venster hjørne slik at du setter det som er mest møkkete der.

Vel, det ble litt langt - men ingenting som irriterer meg mer i hverdagen enn bruksting som ikke fungerer... Pass på at alle hvitevarene er energimerket med "A" eller "A+" det tjener du på i det lange løp. Jeg sier ikke at du må kjøpe Miele eller Asko men se på hva slags funksjoner og innredning de har og prøv å finn mest mulig likt i din prisklasse. Og når det gjelder hvor det er best å kjøpe - ta deg en runde og få pristilbud. Og husk at Elkjøp har prisgaranti.

Endret av Tropehus
Skrevet

Hvis jeg skulle skaffe meg en del hvitvarer på en gang, og hadde et begrenset budsjett, ville jeg kjøpt noe brukt og noe nytt.

Alt som har med vann å gjøre er det greit å kjøpe nytt, vannskader er noe ordentlig herk! Vi har Asko både vaskemaskin og oppvaskmaskin og er kjemepfornøyd.

Komfyr er det greit å kjøpe brukt, hvis du kjøper en ganske ny modell av et bra merke.

Kjøleskap tror jeg det også er ganske greit å kjøpe brukt, men kjøp et bra merke.

Tror kanskje jeg ville satset på å kjøpe det brukte privat, da har du en viss mulighet for å vurdere hvordan varen har vært brukt....

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Fikk mange nyttige tips! Skal rundt å forhøre meg i de forskjellige butikkene neste uke-satser på pakkerabatt :ler:

Skrevet

Selv har jeg kjøpt ny vaskemaskin, men kjøleskap, komfy og oppvaskemaskin var brukt. Jeg har hatt de i 1 år, og null problemer. Og for 3000 for alle tre, kan man ikke klage! ;) Jeg tok meg en tur innom finn.no og ringte på forkjellige der.

Skrevet

Kjøpe brukt er en veldig bra idé om du bor på et midlertidig sted , eller er student og har begrenset med penger. Ja, du får ikke garanti med på kjøpe, men for 500 kr kan du få en velfungerende vaskemaskin på finn.no, bare sammenlikn det med 13 500 kr. for den nye Mielle vaskemaskinen i butikken. :riste:

Ellers, les tester på nettet, forbrukerportalen

har mange gode tester. Og om vaskemaskin, hva med en kombinert vaskemaskin/tørketrommel? Selgere på elkjøp anbefaler de ikke, men det er jo forståelig, det lønner seg for dem å selge deg 2 ting, og for dobbel pris.

Jeg selv har Indesit WIDL146, den kostet 4,5 tusen, på bestbuy.no i september 2007. I bruksanvisningen står det at den tørker 4 kg tøy (bomull). De har også en større modell, som tørker mer. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd og kommer ikke til å gå tilbake til gammelt system. Jeg har også hørt at folk sier at de maskinene ikke varer lenge, men det sier de som aldri hatt de selv. Mora har hatt en sånn i 13 år nå, and it is still going strong. Og den har alltid vært nok for en familie med 2 barn (og en stor hund).

Gjest Gjest
Skrevet
Å kjøpe brukt er litt risikabelt, i og med at du ikke har de samme rettighetene om noe skulle vise seg å være galt med varen. Manglende bytterett, ikke garanti, osv. I tillegg til at varen jo er slitt, og mest sannsynlig vil vare kortere enn en helt ny vare (og dermed kan den vise seg å være dyrere i det lange løp).

Om du skal ha masse hvitevarer, kan det lønne seg å gå inn i en kjede, og si du skal ha alt det du skal ha, og spørre hvilket tilbud de kan gi deg. Når du kjøper så mye på en gang ,så blir det en del peng, og butikkene vil som regel gi deg rabatt om du kjøper alt hos dem. Så kan du gå til flere butikker, og høre hvem som gir deg det beste tilbudet, og gjerne bruke dette til å forhandle om prisen. (Elkjøp og expert er litt i krig med hverandre, så du kan gjerne bruke "jasså.. elkjøp kom med et tilbud som var en del lavere enn dere.. er dette virkelig det beste dere kan tilby så får jeg vel heller kjøpe hos dem).

HVor mange hvitevarer må man kjøpe om man skal få pakkepris? Holder det med to..?

Skrevet

Nå leste jeg ikke hele tråden, men TS, sjekk testene til Forbrukerrådet her. De er uavhengige, og tester grundig. Vi har for det meste kjøpt testvinnere derfra, og er så langt veldig fornøyde med alt sammen, selv om det ikke er så veldig gammelt foreløpig. Vi har kombiskap fra Bosch, oppvaskmaskin fra Asko, vaskemaskin fra AEG (toppmatet) og får i dag levert ny komfyr fra Electrolux med induksjonstopp. Sistnevnte er på "tilbud" på Elkjøp nå til 7000 kr.

Til deg som lurer på om du får kvantumsrabatt ved kjøp av to hvitevarer - vi fikk ikke det da vi kjøpte oppvaskmaskin + vaskemaskin på Elkjøp. Mulig du i større grad kan få det i mindre elektronikkbutikker, men den som hadde vært aktuell for oss og som vi har brukt tidligere ble dessverre lagt ned for et par år siden.

Skrevet

Broren min fekk rabatt på oppvaskmaskin ved å nevne at han kunne finne tilsvarende ein annan plass. Ein må ikkje kjøpe fleire kvitevarer for å prute.

Ville nok kjøpt brukt og høyrt rundt blant dei du kjenner om nokon planlegger å bytte kvitevarer og om du kan få/få kjøpe. Det er ganske mange som bytter enten pga. dei flytter og ikkje gidder å ta med seg, eller som bytter pga. oppussing.

Eller som har kjøpt noko dei ikkje er nøgd med. T.d. vaskemaskinen me får låne av huseigaren som ikkje var slik kona hans ville ha. Den har han forresten kjøpt brukt og den fungerer fint.

Sambuaren og eg flytta nettopp og klarte å få tak i både kjøleskap, komfyr, oppvaskmaskin (får den når foreldrene mine kjøper ny pga dei vil bytte til innebygd...denne mnd. eller neste), spisestove, hjørnesofa, sovesofa, lita bokhylle, eit par stresslesser og litt ymse ellers...det var ting familiene våre ikkje trengte lengre og som dei i grunn var glade for å få ut av huset.

Gjest Gjest
Skrevet
Til deg som lurer på om du får kvantumsrabatt ved kjøp av to hvitevarer - vi fikk ikke det da vi kjøpte oppvaskmaskin + vaskemaskin på Elkjøp. Mulig du i større grad kan få det i mindre elektronikkbutikker, men den som hadde vært aktuell for oss og som vi har brukt tidligere ble dessverre lagt ned for et par år siden.

Hvordan klarte dere å ikke få det? :klø:

Vi kjøpte frys/kjøl der og fikk kr 3.500,- i rabatt. Ok, de prøvde seg med mye mindre til å begynne med, men da ble jeg irritert og sa at han ikke trengte å bruke mer tid på det. Da spant han avgårde og kom tilbake med et tilbud som var over all forventning. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...