smil Skrevet 25. mai 2003 #1 Skrevet 25. mai 2003 Hvor mye er det vanlig å gi i konfirmasjonsgave til tante/onkel-barn? Skal gi penger. Takknemmelig for svar. Det haster litt...
Nikki Skrevet 25. mai 2003 #2 Skrevet 25. mai 2003 Jeg og min kjære var i konfirmasjon til mitt søskenbarn i fjor høst. Vi gav 300 kr. Det samme fikk han som ble konfirmert nå i mai.
CeNedra Skrevet 25. mai 2003 #3 Skrevet 25. mai 2003 Mener du nevøer/nieser? Kanskje det spørs på hvor mange av dem du har? Om du har en søster og hun har en datter, og det er den eneste av nevøene/niesene dine, ville jeg nok gitt 1000. Dersom flere, ville jeg gitt sånn mellom 500-1000 spørs hvor mange av dem det er, og spørs på økonomien. Jeg tror jeg uansett hadde kjøpt noen personlig heller, det er mye hyggeligere enn å få penger syns nå jeg:)
Gjest Anonymous Skrevet 25. mai 2003 #4 Skrevet 25. mai 2003 Det kommer an på økonomien din, og hvor mange onkel/tantebarn du har å gi gave til etterhvert. Også har det litt å si om du har mye kontakt med konfirmanten, kanskje. Selv er jeg student og ga min halvbror 200 kr. til konfirmasjonen i år. Jeg hadde ikke mulighet til å gi noe mer på grunn av økonomien. Er du i jobb er kanskje 500 kr. et OK beløp, synes jeg. Uansett bør du ikke gi mer enn du har råd til!
Væren Skrevet 25. mai 2003 #5 Skrevet 25. mai 2003 Da vår sønn ble konfirmert for noen uker siden, fikk han 500 og 600 kroner fra sine tanter/onkler. 1000 kroner synes jeg er mye, men vet at man i enkelte familier gir så store pengebeløp til nieser og nevøer. Jeg synes i alle fall at du bør gi 500 hvis du har anledning. Det er et rundt og greit beløp, og i alle fall ikke for lite! Selvfølgelig kommer det an på din økonomiske situasjon; det er jo faktisk forskjell på om man er etablert og i fast jobb eller om man er student og bor på hybel!
Gjest Tex Skrevet 25. mai 2003 #6 Skrevet 25. mai 2003 Helt enig, det kommer an på hvor mange andre du har som har samme rang.... Har du mange er 300 passe. Er det ditt eneste tantebarn og dere har veldig god kontakt og så videre bør du kanskje gi litt mer..
Gjest Milah Skrevet 25. mai 2003 #7 Skrevet 25. mai 2003 Vi pleier å gi 500 kr.. Og det samme fikk jeg når av mine onkler og tanter.. Av min mors bror fikk jeg 1000, men nå er jeg det eneste niesa dems.. Men synes alt mellom 300-500 er greit.. avhenger av din økonomiske situasjon..
Tusenfryd Skrevet 25. mai 2003 #9 Skrevet 25. mai 2003 Vi kjøper Snorre-sagaene eller Kristin Lavransadatter samlede - begge i praktutgaver. De koster fra 500-800,- alt etter hva slags utgave vi får tak i. Vi gir mye heller en varig gave enn penger som skal brukes på "sykkel" eller "spares til moped" eller noe annet diffust.
Væren Skrevet 25. mai 2003 #10 Skrevet 25. mai 2003 En fin tanke, Tusenfryd! Selv om sønnen min f.eks. ønsket seg penger mest av alt, så gav han klart uttrykk for at han satte veldig stor pris på gullmansjettknappene og slipsnålen han fikk av besteforeldrene sine. Det er sånne gaver som blir husket, og som blir et varig minne. Som mor er jeg glad for at han fikk nettopp gaver og ikke penger fra besteforeldrene sine!
Chiquita Skrevet 25. mai 2003 #11 Skrevet 25. mai 2003 Slik "gjøres" det i vår familie: faddre gir 1000,- tanter/onkler gir 500,- søskenbarn gir 200,- Besteforeldre gir 2000,- Det varierer litt om det er penger eller en ting til denne verdien da... Og det er ikke BASTANTE summer, men sånn jevnt over går det på disse summene.... Sånn har det vært i noen år nå, og jeg tipper det kommer til å fortsette...
liv Skrevet 26. mai 2003 #12 Skrevet 26. mai 2003 Slik "gjøres" det i vår familie: faddre gir 1000,- tanter/onkler gir 500,- søskenbarn gir 200,- Besteforeldre gir 2000,- quote] Samme hos oss. Og det er ikke BASTANTE summer hos oss heller
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #13 Skrevet 27. mai 2003 Jeg mener å huske jeg fikk 500 kr. av mine tanter og onkler, og det gjorde søsteren min til konfirmasjonen også.
Babyface Skrevet 27. mai 2003 #14 Skrevet 27. mai 2003 Jeg fikk i hvert fall for omtrent 500 kr av tantene på mammas side og ca 1000 kr av tante på pappas side. Dette er jo noen år siden nå.
MissiS Skrevet 27. mai 2003 #15 Skrevet 27. mai 2003 Jeg fikk 500 av mine tanter og onkler til konfirmasjonen. Dette kommer jeg til å fortsette med til "mine". En annen problemstilling: Hva hvis "tantebarna" mine er fosterbarn? Bør de få like mye? Jeg mener det, men ikke en av mine svigerinner... MissS
Tusenfryd Skrevet 27. mai 2003 #16 Skrevet 27. mai 2003 For all del - gjør IKKE forskjell på fosterbarn, adopterte barn, inngiftede barn, etc. De er da ikke annenrangs barn! Ååå, hvor sårende det må være å bli forskjellsbehandlet... tror fosterbarn gjennomgår nok.
Gjest Scarlet Skrevet 27. mai 2003 #17 Skrevet 27. mai 2003 Nei, ikke gjør forskjell på fosterbarn! Det må være utrolig sårende. Er barna til noen av dine slektninger forsterbarn så skal de behandles på lik linje med de andre barna..hvorfor skulle de ikke det?!!
MissiS Skrevet 27. mai 2003 #18 Skrevet 27. mai 2003 jeg er enige med dere! men må jobbe litt med svigerinnen min... Selvfølgelig bør alle få like mye! Tenkte bare å lufte tanke litt... MissS
Viking Skrevet 27. mai 2003 #19 Skrevet 27. mai 2003 Kanskje et sidesprang dette med å gjøre forskjell, men tar det likevel. Vi har hatt endel diskusjoner ang dette. Det er jo en aktuell problemstilling i disse dager med mine, dine og våre barn. Jeg synes ikke at "stebarn" skal få like store gaver som fellesbarn av "ste" familien (grusom beskrivelse, men jeg kom ikke på noe bedre) Stebarnet har jo dobbel familie, og vil jo da få dobbelt opp. Noen venner av oss hadde nettopp dette problemet. En "steniese" og en nevø skulle ha konfirmasjon sammen. Noen mente at de iallefall måtte gi likt, da de skulle feire sammen, da noe annet ville være urettferdig. Dette var våre venner uenige i. Farssiden til "steniesa" skulle også komme i konfirmasjonen, og ville selvfølgelig gi noe til den andre konfirmanten(iallefall ikke av betydning) Det endte da med at steniesa fikk veldig mye mer enn nevøen, siden hun fikk like mye fra flere sider. Dette var kansje veldig dårlig fortalt, men som mine svigerforeldre sier: De har sine besteforeldre, vi er jo ikke istedet for, men i tillegg til. Selvfølgelig skal de få gaver, men ikke på helt lik linje med de "ekte barnebarna" Jeg er selv skillsmissebarn, og fikk aldri det samme som mine halvsøsken fikk av deres besteforeldre. Dette var litt invikla forklart, men legg godviljen til så forstår dere sikkert hvor jeg vil. Hva mener dere?
Tusenfryd Skrevet 27. mai 2003 #20 Skrevet 27. mai 2003 Jeg skjønner hva du mener Viking - og du har selvsagt et poeng. Det skal ikke være dobbelt opp fra flere kanter. Men nå var spørsmålet først og fremst om fosterbarn, og de har neppe så mange andre rundt seg... De andre variantene slang jeg på fordi barn er barn og skal ikke gjøres forskjell på - prinispielt - men jeg tenkte ikke så nøye over akkurat det siste poenget ditt. Men du har rett. La oss gå tilbake til fosterbarn og adopterte barn. (ja, jeg vet folk som gjør forskjell på egenfødte og adopterte barnebarn fx - rystende - simpelthen rystende...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå