Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har alltid sagt at vi ikke skal ha barn sammen. Dette er noe venner og familie vet godt.

Men nå har vi ombestemt oss! Vi har begynt å prøve å lage en liten baby... :)

Men vi vil ikke fortelle dette til familie og venner før babyen er "på plass" i magen. Dette velger vi fordi det kan jo hende at vi ikke kan få barn likevel, og vi orker ikke press og mas i denne fasen. Det skal liksom være vår lille hemmelighet. :)

Problemet dukker opp når vi treffer venner/familie som ikke har så tett kontakt med oss at de kjenner helt til vårt tidligere standpunkt om å ikke få barn. Når de spør "har dere to tenkt å få barn da?" så føler jeg meg slitt i to retninger. Jeg vil jo ikke avsløre hemmeligheten vår, men samtidig så vil jeg ikke lyve. For da tar det seg ikke helt ut om vi plutselig oppdager at jeg allerede har blitt gravid og vi om kort tid må offentliggjøre det.

Så hvordan kan man sno seg ut av et sånt spørsmål uten verken å røpe at vi prøver eller å lyve?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke si det samme som du sier til venner og familie? Jeg vil tro at familie og venner føler seg rimelig snurt dersom dere har sagt noe annet til perifere bekjente enn til andre. Det er ikke snakk om å lyve, det er snakk om å si at dere ikke har slike planer.

Skrevet

Vi prøvde ganske lenge for å få til nr 1, og jeg var en smule hårsår. Mot slutten av prøveperioden, når folk spurte, ble de møtt med "Det er ikke alle som kan få barn!". :sjenert:

Skrevet

Den er ikke enkel den der... jeg har vært åpen med det at vi prøver jeg, og jeg angrer meg ihjel !!! Nå er det bare mas , mas og atter mas, selv om folk vet at vi sliter :sukk: Er snart på 3 året nå :sukk:

Tror jeg hadde sagt at; vi har ikke planer om barn på dette tidspunktet,.. Selv om det er en liten løgn..

Skrevet

Hva med å svare med spøk? "Nei, vi vet ikke helt hvordan vi gjør det, kan ikke du komme og gi oss et kurs?" eller liknende. Da har man ikke sagt hverken det ene eller det andre, så ingen kan bli sure for det etterpå ;).

Skrevet

Folk har ikke rett på å vite slikt, og jeg synes faktisk det er frekt å spørre. Ingen har noenting med når andre har tenkt å få barn, dette er en privatsak og kan være veldig sårt for noen. Andre får tidsnok vite det når det har klaffet for dere (da kan man jo ikke skjule det lenger :))

Lyv med god samvittighet. Det har jeg gjort i to år. Jeg ville aldri ha spøkt om barnløsheten min slik som brukeren over meg foreslår, men jeg kunne nok ha dristet meg til å slenge et: "Nei, vi kan ikke få barn vi" i trynet til folk som maser. Foreløpig har jeg bare sagt at vi ikke ønsker barn enda.

Gjest Gjest
Skrevet

Hold prøvingen for dere selv er mitt råd.

Jeg og mannen har selv prøvd i over to år uten resultat, og vi sa vel ganske rett ut at vi var prøvere ganske tidlig. og angrer bittert på det ja.

Det spørres i alle situasjoner og fra alle, enda vi ikke har pratet om det på godt over et år. Og jeg syns folk snart burde forstå at det ikke er like enkelt for alle å bli foreldre.

Med risiko for at prøveperioden din kan bli uhyre lang, og for å skåne deg for det utrolige presset jeg faktisk føler, så ville jeg rådet deg til å fortsette med å si at vi ikke har tenke å få barn. Og så heller komme med historien etterpå.... Det gjør det utrolig mye lettere for deg i alle fall...

Hilsen ei som må til med prøverør til høsten..

Skrevet

Hvis det til stadighet er mas, tror jeg jeg hadde sagt noe som: 'Tja, vi er nok ikke like bastante som før på at vi ikke skal ha barn en gang i fremtiden, men liker ikke mase om sånt. Dere får raskt nok vite det om vi bestemmer oss for å få barn.'

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Hva med å svare med spøk? "Nei, vi vet ikke helt hvordan vi gjør det, kan ikke du komme og gi oss et kurs?" eller liknende. Da har man ikke sagt hverken det ene eller det andre, så ingen kan bli sure for det etterpå ;).

Kjempesmart idè!!

Jeg ville kanskje sagt at "Vi har ikke planer, vi får ta tingene som de kommer."

Men jeg likte best svaret fra Fakse :)

Skrevet
Kjempesmart idè!!

Jeg ville kanskje sagt at "Vi har ikke planer, vi får ta tingene som de kommer."

Men jeg likte best svaret fra Fakse :)

Usj, det er jo å spøke med barnløshet. Barnløshet er ingen spøk.

Skrevet

Kan dere ikke bare si "Vi får se" eller noe lignende ?

Skrevet
Kan dere ikke bare si "Vi får se" eller noe lignende ?

Det sier i alle fall jeg.

Folk spør stadig vekk om når vi skal ha barn, siden det ikke er offesielt ennå sier jeg bare at de får vente og se...

Skrevet

Jeg fatter ikke at folk virkelig spør om slikt, det er virkelig en uting. Tilbake til saken: svar på samme måte som dere har svart de som står dere nært. Det er nok mange måter å ro seg unna. Kanskje det holder med et: "ja nei det" om du har en undertone som gir spørreren et hint om at det ikke passer å stille flere spørsmål.

Skrevet

En er rimelig hårsår om en mener at å si en ikke ver hvordan å lage barn går under samme kategori som å spøke med barnløshet. Jeg synes det er en fin måte å fortelle noen at det faktisk ikke raker dem på.

Skrevet

Men nå mente ikke jeg å spøke med barnløshet, men å spøke med at man ikke vet hvordan man har sex. Du er muligens en smule nærtagende her på grunn av den situasjonen du er i, men for meg er det viktigere å ikke lyve eller svare frekkt slik som du foreslår. Jeg synes det er iriterende med spørsmål, men jeg skjønner like vel at folk ikke spør for å være slemme, men heller fordi de bryr seg, og velger min reaksjon ut i fra det. Humor er ofte en fin måte å avvepne litt dumme eller nærgående spørsmål på, man får satt folk litt på plass, samtidig som man ikke sårer eller er ufin. Mulig jeg ville ha tenkt anneledes om jeg var ufrivillig barnløs etter flere års prøving, men det er jeg ikke, og det er heller ikke TS, så selv om det kanskje passer for oss å svare på den måten betyr det jo ikke at du må gjøre det samme :)

Skrevet

Jeg har fått kommentaren: "vet dere ikke hvordan dere lager barn, eller?", og det var utrolig sårende. Men klart, jeg er nok sikkert mer nærtakende enn andre på dette området siden vi har slitt så lenge. :sukk: Føler bare at når man selv spøker med barnløsheten sin så er ikke veien lang mot at andre også spøker om den.

Hvis det skulle vise deg at TS bruker denne spøken og ikke blir gravid med det første så kan hun risikere å få den samme kommentaren slengt tilbake av disse personene om noen mnd/år. Da er det nok ikke like festlig..

Skrevet
Hvis det skulle vise deg at TS bruker denne spøken og ikke blir gravid med det første så kan hun risikere å få den samme kommentaren slengt tilbake av disse personene om noen mnd/år. Da er det nok ikke like festlig..

Da er det kanskje like lite festlig, uansett hvordan folk spør, enten de spøker eller spør i alvor?

Det var faktisk i nyhetene for noen år siden at en del Japanske par ikke klarte å få barn. Når de ble utredet viste det seg at de faktisk ikke hadde samleie, fordi de ikke visste hvordan de gjorde det eller at det var nødvendig å gjøre noe mer enn å gifte seg for å lage barn. Etter det har dette med "vet dere ikke hvordan dere gjør det" eller "vi vet ikke hvordan vi gjør det" vært en ganske vanlig spøk i forbindelse med spørsmålet om å få barn. Og jeg synes det er greit, for da slipper man både å lyve og å faktisk svare på hvor man står i saken.

Skrevet

:overrasket:

Seriøst??

Men nei, det er faktisk bedre at folk spør i alvor enn at de spøker. Synes jeg iallfall. Og jeg synes at når det gjelder spørsmål om barn så er det helt ok å lyve, siden ingen har noen verdens ting med når andre har tenkt å formere seg.

Skrevet
:overrasket:

Seriøst??

:Nikke::overrasket:

Men nei, det er faktisk bedre at folk spør i alvor enn at de spøker. Synes jeg iallfall. Og jeg synes at når det gjelder spørsmål om barn så er det helt ok å lyve, siden ingen har noen verdens ting med når andre har tenkt å formere seg.

Og jeg (som er frivillig barnløs og har måtte svare på mange spørsmål de siste årene) vil heller spøke enn å lyve. TS vil åpenbart heller ikke lyve, det var jo derfor hun startet denne tråden ser det ut til. Folk er forskjellige, og du kan heldigvis ta andre valg enn meg eller TS om du ønsker det :)

Skrevet (endret)

X

Endret av Vera Vamp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...