Gå til innhold

Erfaringer med disse hunderasene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære og jeg vurderer å få oss hund, er fortsatt lenge til vi kommer til å anskaffe en, men vi vil gjerne vite deres erfaringer med disse hunderasene både positive og gjerne negative:

• berner sennenhund

rhodesia ridgeback

rottweiler

golden retriever

Det er disse hunderasene som virker mest aktuelle, men tar gjerne i mot andre forslag, samt gjerne erfaringer med oppdrettere.

På forhånd takk.

ringblomst

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet mest om Rottweileren jeg da.

Men den kan absolutt anbefales :D .

Kan jo nevne litt positivt og negativt (dette blir MINE erfaringer):

POSITIVT

-kosete

-høy selvtillitt (noe som gjør at den har lang lunte)

-glad

-pen :D

-bedaglig

-sterkt bundet til "flokken" sin

NEGATIVT

-ufortjent dårlig rykte

-sterk

-sta/treig (ting læres ikke på et blunk akkurat, men når det først kommer INN, så blir det der)

-utsatt for HD (sjekk stamtavla)

Jevnt over så er Rottweileren en trofast og grei hund som finner seg i det meste. Men dersom dere ikke har erfaring med hunder, så ville jeg kanskje valgt en annen rase. Den kan nemlig være ganske "stri" og krever terping og tålmodighet. Tispene er lettest å ha med å gjøre. Hannhundene har en tendens til å ikke like andre hannhunder.

Spør dersom du lurer på noe mer konkret da..

Jeg svarer gjerne jeg.

Skrevet

Foreldrene til samboeren min har en berner sennenhund, og han er verdens mest sosiale hund! Han er utrolig glad i alle levende vesener (bortsett fra en liten dachs som bor i nabolaget... :wink: )

Problemet med bernere, slik jeg ser det, er at de er så store. De krever stor plass og spiser mye! Men de er veldig snille og barnevennlige, og dessuten er de fine som "førstegangshund", sies det.

Skrevet

rhodesia ridgeback

Disse er kjempefine da!

Så et program om dem på animal planet.

Husker ikke så mye, bare at de trengte mye mosjon og hadde stor utholdenhet. Ble brukt til jakt.

Skrevet

Hvis du ikke er redd for hundehår,så vil jeg si dalmatineren som et bra alternativ.

:P

Skrevet

Jeg har en Golden Retriver, som er mest sånn kose/famile/altmulig-hund. Fin førstegangs hund som ikke krever alt for mye hverken når det gjelder mosjon eller pels-stell. (Røyter en del spesielt på våren, men det gjør vel de aller fleste hunder). Den er akkurat passe størrelse, og en annen ting som er veldig fint med Golden Retriver er at de aller fleste ser på den som en 'snill' hund og få folk vil være redd for den. Jeg har aldri møtt en Golden retriver som har virket nervøs eller sint. De er som regel kjempe glad i folk, både barn og voksne. Veldig lærevillig er de også.

Rottweiere også er jo fine hunder, men det som kan være litt negativt er at de har et litt dårlig rykte. Der vil du oppleve ofte at folk vil være redd for hunden din. (Jeg påpeker det her fordi jeg selv har en hund mange folk er redde for, og det kan faktisk være veldig negativt. Man må være ekstra foriktig med å ha hunden løs for eksempel, fordi folk er skeptiske. Dette er mye lettere og skjelden et problem med min Golden Retriver.) Rottweilere er generelt mer vakthunder enn Golden Retriver, og de er nok også en del striere/tøffere å ha med å gjøre.

Jeg leste en del om Rodensian Ridgeback for en stund siden fordi det var en rase jeg kunne tenke meg, og de virket veldig fine. Lærevillige og snille hunder. (Jeg har møtt en del av den rasen og de har jeg hatt et positivt inntrykk av).

Jeg har ikke noe erfaring med Berner Sennel, men siden jeg har en veldig stor hund selv (altså ikke Golden Retriveren), vil jeg bare si at det er litt mer "kronglete" med en sånn hund enn en mindre en. De tar mye plass, både hjemme og i bil, kan sikle en del, blir fryktelig sterke (kan bli et problem hvis man ikke jobber mye med å gå pent i bånd fra de er valp), drar inn mye møkk hvis det er dårlig vær ute, store utgifter til mat osv, så man må tenke litt ekstra på sånne ting.

Gjest sexysadie
Skrevet

Rhodesian Ridgeback og Rottweiler er ikke hunder for førstegangs hundeeiere.!!!!

Skrevet

BERNER!!!!!

Jeg elsker denne rasen og har en del erfaring med den.

Positivt:

Har du barn? ikke noe problem. Rasen er barnevennlig, selv om den er stor.

Utrolig sosiale

Snille!! Våre har aldri gjort en flue fortred.

Flott turkamerat!

Kan læres opp til å trekke vogner (ikke veldig tunge, men dette er en arbeidshund).

Trekk, kløv, lydighet, brukshund eller bare en turkamerat. Like flott til alt!

Lettlært.

Utstillinger: Morsomt!!!

Går som regel veldig godt sammen med andre hunder (og andre dyr)

Dette er en rase som førstegangseiere fint kan skaffe seg, men vært oppmerksom på at dere da absolutt bør følge dressur-kurs og lignende da dette er store og STERKE hunder som man MÅ ha kontroll på.

Negativt:

Røyter!!

Trenger stor plass

Trenger en god del morsjon

Kan kreve en del pelsstell til tider. (De er tross alt langhårete) Men de trenger på langt nær så mye pelsstell som f.eks airdale terrier som må nappes. (Mamma har en slik også. Verdens herligste hund, men du verden for et slit når han først skal nappes)

les mer eller ta kontakt med noen som virkelig kjenner rasen: www.berner-sennen.no (link til norsk berner sennen klubb)

Eller send meg en PM :)

Dersom du vil ha en hund som ikke røyter (men må kanskje klippes) og som er langhårete: Velg Soft Coated Wheaten Terrier. Nydelige hund, herlig lynne, lærenem og rett og slett en kosehund.

Skrevet

Takk for alle svar. Skulle gjerne hatt enda mer info om Rhodesian Ridgeback og oppdrettere generelt, hvis noen har.

sexysadie: lurer på hvorfor du mener at førstegangseiere ikke bør ha Rhodesian Ridgeback og Rottweiler?

Skrevet

Jeg er enig med sexysadie ang. Rottweiler og førstegangseiere (har ikke kjennskap til Ridgeback).

Dette er strie hunder som krever en riktig og konsekvent oppdragelse.

Selvfølgelig kan du les en del om dressur og gå kurs, men det er lett å trå feil, selv for en erfaren hundeeier.

Hvis en Rottweiler kommer i feil (eller uerfarne) hender, så kan det ende med et laaangt mareritt for både hund og eier.

Rottweileren sies å være en av de staeste og særeste rasene. Dessuten er de sterke som fy! Jeg sier ikke at de er farlige, men at de kan gjøre hverdagen ganske så slitsom... Det er ikke bare å løfte opp en rottweiler når man havner i ubehagelige situasjoner.

Men absolutt en herlig rase om man har erfaring og vet hva man gjør.

Regner med at det samme gjelder for Ridgebacken.

Skrevet
Rhodesian Ridgeback og Rottweiler er ikke hunder for førstegangs hundeeiere.!!!!

Det er jeg helt enig i. Hadde en venninne med en Ridgeback, som førstegangs hundeeier ... Og det endte dårlig med hunden, iogmed at de er så store. Uansett ville jeg ikke valgt noen som helst stor rase. En labrador er et godt valg for førstegangs hundeeiere. :)

Skrevet

Er også enig med SS. De Ridgeback'ene (samt eierne selvf) jeg har møtt har gitt inntrykk av å være sterke hunder, både fysisk og psykisk. Tøffe mentalt. Jeg mener en skal være motivert og helst ha litt "peil" får en kjøper en sånn hund.

Skrevet

Golden retriver var for noen år siden en veldig populær hund, og den ble i den perioden for mye avlet på. Det førte til en uheldig utvikling av rasen, foreldrenene mine hadde tre golden retrivere etterhverandre, og det var noe feil ved dem alle.

Berner sennen har jeg hørt at det er en del problemer med, både nåe det gjelder skjellet og gemytt, men jeg vet ikke riktig hvor mye det er i det.

Hvis berner sennen er noe lik med newfoundlandshund, krever den en fast hånd fra sin eier. Det er en stor hund, så den krever mer oppdragelse enn en mindre hund.

Skrevet

Rodesian Ridgeback ble opprinnelig brukt på løvejakt i Syd-Afrika og det sier seg selv at dette er en tøff hund som absolutt ikke anbefales til førstegangs hundeeiere. De, som de fleste andre hunderaser, kan bli snille og lydige hunder, men det krever at man vet hva man driver med. Prøving og feiling i valpe-/unghundperioden kan få mindre hyggelige konsekvenser både for hund og eier.

Av de rasene du nevner vil jeg anbefale Berner Sennen eller Golden. Dette er hunderaser som tradisjonelt har vært brukt til h.h.v. søk og fuglejakt og er derfor generellt "mykere" i gemyttet. Det kan imidlertid ikke sier for ofte at ingen hunder er "enkle" og alle krever en konsekvent oppdragelse for å bli glade, veltilpassede hunder.

Husk også at alle de store hunderasene er utsatt bl.a. skjellettlidelser p.g.a. av hurtig vekst. De lever også jevnt over kortere enn mindre hunderaser.

Gjest Kinga
Skrevet

Det som er skrevet om strie Rodesian Ridgebacks og førstegangseiere er jeg fullstendig enig i. Likeså Rottweilere - og spesielt da hannhundene.

Her skal du virkelig ha peiling på hva du driver med. Har en venninne som har drevet oppdrett på RR i flere år. Hun har nå gått vekk fra dette nettopp fordi rasen kan være svært tøff å ha med å gjøre - til tross for at hun er meget erfaren og kyndig.

Vibeke

Skrevet

Sikker på at bernere er så kosete og "enkle" da?

Sist jeg var hos veterinæren (ja ikke jeg da, men hunden...)leste jeg et fagblad for berneroppdrettere, og der var det diskutert aggresjonsproblematikk som om det var opplest og vedtatt og noe alle visste om. Må si jeg ble overrasket!

Trodde at alle bernerrasene var kosete og hyggelige jeg...

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Aggresjon har jeg aldri opplevd hos berner sennen, straks tvert imot. Vi har stort sett hatt settere, men den ene berner'n vi har hatt var et kosetroll av dimensjoner.

Enkel å lære opp, og trofast mot hele familien. Men det vi faktisk fikk høre, og som vi erfarte, var at de er utrolig flinke til å legge på seg.

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har heller aldri hørt om noen bernere som har hatt aggresjonsproblemer... I alle fall ikke i den klubben mamma er med i. Selvfølgelig finnes det alltid hunder som er mer aggressive enn andre. Men det finner du i hvilken som helst hunderase.

Et godt råd til deg som skal ha hund, uansett hvilken rase: Ha med deg en erfaren person når du skal se på valpene. En person som kan se hvordan hunden er (ikke bare den kosete, tøysete lille valpen som springer omkring, men hvordan den er mot andre hunder, mot mennesker, vimsete, virker den opplagt og frisk osv osv)

Glemte en viktig ting når det gjelder store hunderaser:

AA/HD... Det viser seg at mange store hunder har AA eller HD. Dette er noe som kommer bl.a av arv.

I avl har en av hundene lov til å ha den aller mildeste formen for en av disse, mener jeg å huske. Uansett så er dette noe man skjekker ved røngtenbilder når hunden er ca ett år.

Og angående vekta på disse store dyra: Ja, dersom de får mye usunn mat (menneskemat og lignende) så legger de på seg. Men hundene er som oss mennesker. Noen legger på seg bare de ser mat, andre kan spise og spise og spise ;)

Og ingen hunderaser er "enkle" men noen er mer familiehunder og har lettere for å lære enn andre ;)

Skrevet

Hei :)

Det aller beste uansett hunderase er å ta kontakt med klubbene til hver enkelt rase! De kan alltid gi svar og ikke minst gode råd!!

Da kan du møte både hunder og eiere og få deres erfaring om rasen!

Gull verdt spør du meg!!!!

Adresser finner du hos Norsk Kennelklubb!

Lykke til

-Charmina

Skrevet

Hei igjen og takk for alle svar :) . Til alle som er urolige for at vi skal få stor hund, så kan det sies at vi har erfaringer med hund fra tidligere. Har også planer om å ikke rushe inn i noe (vi har hav av tid), og diverse kurs som valpe- og lydighetskurs kommer nok til å stå på timeplanen når den dagen kommer at vi klarer å bestemme oss for en hund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...