Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Jeg passer en katt nå. Sånn innekatt. Den følger etter meg hele tiden og vil ha kos og mjauer om jeg snur ryggen til. Hvorfor er de fleste andre dyr ikke sånn? Løva er jo et kattedyr, men den hadde jo spist meg opp om jeg gikk bort til den. Ikke tror jeg den ville hatt kos heller. Hvorfor har katter blitt sånn? Ville de andre ville dyrene blitt som kjøledyrene om vi hadde hatt dem fra de var født? Hadde de fulgt etter eieren og ville hatt kos da? Har de andre kattedyrene noe til felles med vanlige katter?
Gjest StockDama Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 http://filecabi.net/video/file-455688929-1.html vil påstå den er kosete, og det er en løve.
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Om du tar et villt kattedyr som løve eller tiger og sosialiserer dem fra de er nyfødte, kan de bli kosete. Men som en vanlig huskatt blir de aldri. Huskatter er alet opp for å være så kosete/menneskekjærlige som de er gjennom årtusener. Man har bevisst drevet avl på de dyrene som egner seg best som kjæledyr, og på den måten fått slike kosedyr som katter er i dag. Løver og tigre har ikke blitt avlet opp med tanke på å være kosete, men med tanke på å overleve i naturen. Det er det samme med alle husdyr, det er mennesker som i stor grad har plukket ut hvilke egenskaper de vil at dyrene skal ha. Kyr har blitt drevet avl på med tanke på at de skal produsere mye melk/ha mye kjøtt, osv.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Store kattedyr koser mye med hverandre. Vasker på hverandre og stanger hoder og slikt...
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Jeg passer en katt nå. Sånn innekatt. Den følger etter meg hele tiden og vil ha kos og mjauer om jeg snur ryggen til. Hvorfor er de fleste andre dyr ikke sånn? Løva er jo et kattedyr, men den hadde jo spist meg opp om jeg gikk bort til den. Ikke tror jeg den ville hatt kos heller. Hvorfor har katter blitt sånn? Ville de andre ville dyrene blitt som kjøledyrene om vi hadde hatt dem fra de var født? Hadde de fulgt etter eieren og ville hatt kos da? Har de andre kattedyrene noe til felles med vanlige katter? Mange av de ville kattedyrene er sosiale og liker kroppskontakt. Grunnen til at en vill løve ikke hadde koset med et mennesker er så innlysende at det ikke burde være nødvendig å nevne den. Det er vel åpenbart at ville dyr ikke ser på mennesker som flokkmedlemmer? Tamkatter er tross alt preget på mennesker fra tidlig alder, og ser på disse som flokkmedlemmer. Videre har vel selektiv avl på de mest sosiale individene gjort sitt til at tamkatten ofte er kosete ovenfor mennesker.
Tabris Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Rasekatter er jo også ofte avlet etter om de er rolige og sosiale - som gjest over meg er inne på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå