Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Har veldig lyst til å lære meg å røre jordbær! Hvordan gjør jeg? Har fått en oppskrift som sier 6 korger og en halv liter sukker - evt smake til med litt ekstra sukker. Skal jeg ha noe i tillegg til dette? Men hvordan gjøres det rent praktisk? *Skal bærene kuttes? *Hva skal jeg bruke på maskinen? Visp og stor bolle? *Hvordan vet jeg det er ferdig? *Greit å fryse i beger, poser eller andre ting? takk for svar
qrs Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Bruk frysepulver i (Certo eller noe lignende). Det gjør syltetøyet tykkere. Jeg kutter bærne opp først. De minste i to og de største i flere biter. Så mikser jeg det sammen med håndmikseren til jeg syns det virker passe "vått". Du ser det når du prøver - sukkeret løser seg opp og det hele blir litt mer flytende etter en stund. Jeg fryser som oftest ned i små glass - barnematglass el.l. Men du kan fint bruke små plastbokser eller poser om du vil. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 Skal jeg bruke den samme vispen som jeg bruker til å piske krem?
qrs Skrevet 9. juli 2008 #4 Skrevet 9. juli 2008 Jeg bruker i hvertfall samme visp som til krem - er vel egentlig den jeg bruker til alt...
Kayli Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Jeg bruker hurtigmikser, sukker etter smaksmetoden og ingenting annet. Syltetøyet blir da veldig tynt, og egner seg ikke på brødskiva, men er ypperlig til vafler o.l. Fryser det og tar opp etter behov.
Pia Sava Skrevet 9. juli 2008 #6 Skrevet 9. juli 2008 Skal jeg bruke den samme vispen som jeg bruker til å piske krem? Jeg bruker "rørekrok"/"eltekrok" (hm.. hva heter de egentlig..?). Ellers synes jeg det har lett for å bli mos/purè.
Gjest *Mim* Skrevet 9. juli 2008 #7 Skrevet 9. juli 2008 Jeg liker ikke smaken av frysepulver, så har bare i sukker. Rører med gaffel, jeg.
qrs Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Jeg liker ikke smaken av frysepulver, så har bare i sukker. Rører med gaffel, jeg. Syns ikke at frysepulveret smaker noe som helst jeg... Og så liker jeg at syltetøyet kan brukes på skiven og ikke er så tyntflytende. Og dette med gaffelen: Tar ikke det forferdelig lang tid da? Pleier som oftest å lage en litt stor porsjon og da er håndmikseren flott. Ja - jeg bruker den vel egentlig om det bare er litt også! Lager forresten blåbærsyltetøy på samme måten!
Fakse Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Jeg tar utgangspunkt i oppskrifta på frysepulverpakken, men har mer bær enn det står der, sånn at syltetøyet blir mindre søtt og får mindre frysepulver enn det oppskrifta sier. Følger man oppskrifta synes jeg man får frysepulversmak, men ikke dersom man øker mengden bær Det er forresten bedre å veie bærene enn å beregne ut i fra antall kurver, blir mer nøyaktig da. Etter at jeg har rensket bærene deler jeg dem med eggebåtdeler, også rører jeg med eltekrok. Da blir det passelig blanding av syltetøy og litt større klumper av bær. Liker ikke hele bær i syltetøyet mitt.
Elbereth Skrevet 12. juli 2008 #10 Skrevet 12. juli 2008 Jeg tar utgangspunkt i oppskrifta på frysepulverpakken, men har mer bær enn det står der, sånn at syltetøyet blir mindre søtt og får mindre frysepulver enn det oppskrifta sier. Følger man oppskrifta synes jeg man får frysepulversmak, men ikke dersom man øker mengden bær Det er forresten bedre å veie bærene enn å beregne ut i fra antall kurver, blir mer nøyaktig da. Etter at jeg har rensket bærene deler jeg dem med eggebåtdeler, også rører jeg med eltekrok. Da blir det passelig blanding av syltetøy og litt større klumper av bær. Liker ikke hele bær i syltetøyet mitt. Akkurat sånn gjør jeg også det, bortsett fra eggedeleren Får mye skryt for mitt friske og gode syltetøy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå