Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har fått to store bare flekker oppå hodet, som stadig vokser og vokser i diameter. Det er blitt så ille at jeg må gå med hårbånd. Jeg er ganske deppa pga dette. Har egentlig langt hår (eller hadde). Hver gang jeg vasker håret sål igger det igjen masse hår i sluket, det ser forferdelig ut:( Er det noen her som vet om noe behandlig? Har hørt at det ikke fins behandling, men må vente til det kommer tilbake av seg selv (eller at det kan utvikle seg til alopecia totalis, dvs at jeg kommer til å miste ALT håret:S). Er det sant? Jeg skal bestille time hos hudlegen som kommer tilbake fra ferie om en uke ca. Ville bare forhøre meg her først, en uke går tregt nå...
Gjest flekk Skrevet 5. september 2008 #2 Skrevet 5. september 2008 Hei! Ser ut til at du og jeg har samme problem. Jeg har ennå bare en flekk, men den vokser stadig i diameter ( 8 x 8 cm ca ). Dette startet for ca 8 uker siden. Jeg har vært hos lege og hudlege, men der er det ikke mye svar. Jeg hadde lite jern i kroppen, men ble fortalt at dette ikke hadde noe med håret å gjøre. Fikk også en krem jeg kunne smøre på (protopic), men jeg har lest om kremen og den har ganske mange bivirkninger. Så denne har jeg latt være å bruke. I frustrasjon har jeg nå vært hos homøopat og startet med medisiner for ca 4 dager siden. Etter det jeg har lest er dette ganske individuelt og at man bare må vent å se hva som skjer. Selv prøver jeg og unngå stress siden det kan føre til mer hårtap samt være positiv selv om dette ikke er lett. Ser at du la dette inn 08.07.2008. Har flekkene ekspandert mer siden da? Har du fått noe svar på hva det kan være? Medisiner eller lignende?
Gjest Gjest_Mal_* Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Hei! Ser ut til at du og jeg har samme problem. Jeg har ennå bare en flekk, men den vokser stadig i diameter ( 8 x 8 cm ca ). Dette startet for ca 8 uker siden. Jeg har vært hos lege og hudlege, men der er det ikke mye svar. Jeg hadde lite jern i kroppen, men ble fortalt at dette ikke hadde noe med håret å gjøre. Fikk også en krem jeg kunne smøre på (protopic), men jeg har lest om kremen og den har ganske mange bivirkninger. Så denne har jeg latt være å bruke. I frustrasjon har jeg nå vært hos homøopat og startet med medisiner for ca 4 dager siden. Etter det jeg har lest er dette ganske individuelt og at man bare må vent å se hva som skjer. Selv prøver jeg og unngå stress siden det kan føre til mer hårtap samt være positiv selv om dette ikke er lett. Ser at du la dette inn 08.07.2008. Har flekkene ekspandert mer siden da? Har du fått noe svar på hva det kan være? Medisiner eller lignende? Hei Jeg har en søster som fikk alopecia for noen år tilbake.. Vi var flere ganger hos diverse hudleger osv, men det så ikke veldig lyst ut i en periode! Hun mistet flekkvis store deler av håret, og i en alder av 15 er ikke dette akkurat gøy! Men så begynte hun å drikke aloe vera juice hver dag, og til alles overasskelse begynte håret å komme tilbake! Etter en stund med hår, ble hun litt slapp når det gjaldt å drikke aloe vera, og dette førte faktisk til at hun begynte å miste hår igjen.. Nå har hun fått streng beskjed om å drikke det hver dag, og til nå ser det faktisk ut som om det hjelper! Første gang hun kunne det jo vært tilfeldig at hun fikk tilbake håret, men når det skjer to ganger, må jo det bare bety at dette faktisk funker! Så til alle dere som sitter fortvilet med håret igjen i hårbørsten; dette er noe dere bør prøve ut! Kan ikke love at det vil fungere, men er jo absolutt verdt forsøket! Og det er jo heller ikke funnet noen annen kur som vil gi deg tilbake håret, ved alopecia!
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #4 Skrevet 29. desember 2009 Hei folkens:) Jeg fikk akkurat samme sykdom for nøyaktig 18 måneder siden(da var jeg 20 år). det begynte først med en øreliten flekk i skjeggen min, men så utvikla det seg til 2 og så til 3 og til slutt ble halvparten av skjeggen min borte over kort tid(flekkvis ikke akkurat halve skjeggen:p) jeg oppsøkte legen min så ble da henvist til en hudspesialist, der fikk jeg en del krem og greier som aldri funka. jeg var helt oppgit. så etter 3 måneder var jeg på ferie utenlads og svømte ved stranda med ei veninna, hun så at jeg hadde 2 små flekker i bakhodet. jeg så meg i speilet og ble helt ødelagt. de ble større og flere etterhvert. Jeg ble pysisk syk og ikke minst utrolig deprimert over det. jeg bestemte meg for å drit i utseendet mitt og leve live videre etter å ha oppsøkt lege flere ganger uten lykke. jeg levde med store flekker i skjeggen og hodet i et år så oppdaga jeg en dag på badet at jeg hadde fått hvite hårstrå i flekkene. det ga meg håp og etterhvert forvandelet de hvite hårstråene til mørkt hår(mitt naturlige farge) og nå etter 18 måneder har jeg ikke flekker noe sted i kroppen og ser akkurat ut som for 2 år siden. Jeg vil benytte anledningen til å fortelle alle som lider av Alopecia areata at ikke bry dere om det for det kommer garantert tilbake vil dere se, lev livet deres somdet aldri ha skjedd og ikke tenk over flekkene da sparer dere sjøl for brydet og psykiske belastniger. Lykke til og go bedring:)
Gjest Gjest_tante_* Skrevet 29. desember 2009 #5 Skrevet 29. desember 2009 Hei folkens:) Jeg fikk akkurat samme sykdom for nøyaktig 18 måneder siden(da var jeg 20 år). det begynte først med en øreliten flekk i skjeggen min, men så utvikla det seg til 2 og så til 3 og til slutt ble halvparten av skjeggen min borte over kort tid(flekkvis ikke akkurat halve skjeggen:p) jeg oppsøkte legen min så ble da henvist til en hudspesialist, der fikk jeg en del krem og greier som aldri funka. jeg var helt oppgit. så etter 3 måneder var jeg på ferie utenlads og svømte ved stranda med ei veninna, hun så at jeg hadde 2 små flekker i bakhodet. jeg så meg i speilet og ble helt ødelagt. de ble større og flere etterhvert. Jeg ble pysisk syk og ikke minst utrolig deprimert over det. jeg bestemte meg for å drit i utseendet mitt og leve live videre etter å ha oppsøkt lege flere ganger uten lykke. jeg levde med store flekker i skjeggen og hodet i et år så oppdaga jeg en dag på badet at jeg hadde fått hvite hårstrå i flekkene. det ga meg håp og etterhvert forvandelet de hvite hårstråene til mørkt hår(mitt naturlige farge) og nå etter 18 måneder har jeg ikke flekker noe sted i kroppen og ser akkurat ut som for 2 år siden. Jeg vil benytte anledningen til å fortelle alle som lider av Alopecia areata at ikke bry dere om det for det kommer garantert tilbake vil dere se, lev livet deres somdet aldri ha skjedd og ikke tenk over flekkene da sparer dere sjøl for brydet og psykiske belastniger. Lykke til og go bedring:) Fint at du deler dine erfaringer. Du har vært sterk som har taklet dette, og det er sikkert veldig godt for andre å høre om noen som har fått alopecia, men som har fått håret tilbake igjen. Jeg tror at det kan være lettere å takle slikt for gutter/menn enn for jenter/damer. Gutter kan barbere hode og skjegg og si at de synes det er kult å være uten hår. For jenter er det ikke så lett å velge den strategien, så jeg tror de sliter mer om de får alopecia. Alopecia er en autoimmun sykdom, i dette tilfellet betyr det at kroppen begynner å ødelegge sine egne hårsekker, og håret faller av. Legene vet ikke hvorfor den kommer. Den er ikke smittsom. Den er heller ikke direkte arvelig, men ofte har en eller begge foreldre en annen slags autoimmun sykdom, så det er mest sannsynlig en genetisk sammenheng. Forskerne har ennå ikke funnet hvilken genkombinasjon som skal til for at den skal slå ut, eller om det er andre faktorer i miljøet som også spiller inn. Det er uvisst om hvor fort hårtapet utvikler seg, om håret kommer tilbake og hvor lang tid det kan ta. Min niese fikk alopecia areata da hun var 12 år. Hun hadde langt, lyst hår, og fra håravfallet begynte å merkes etter dusjing og til nesten alt håret på hodet var borte tok det kun 3 måneder. Hun mistet ikke øyenbryn/vipper eller kroppshår. Hun syntes det var veldig traumatisk, og det har slitt veldig på selvtilliten hennes. De eneste medisiner som kan hjelpe er kortisontabletter, men det hjelper kun om man tar dem hver dag, og siden det er så store bivirkninger forbundet med kortisonbruk, anbefalte ikke legene henne å bruke det. NAV dekker behandling hos godkjent frisør som setter på en slags extentions (hårdel) så lenge man er under 18 år. Etter fylte 18 år dekker NAV ca 6.000 kroner pr år, dvs at man må betale rundt 25.000 kroner av egen lomme, men jeg regner med at man kan trekke fra det overskytende på skatten på en eller annen måte. Likevel er det kostbart, men det er mange som heller vil ha løshår enn å være skallet. Det er faktisk en god del mennesker som blir rammet av alopecia, men det er ofte ganske stor skam forbundet med det å miste håret (dessverre), og derfor er det få som snakker om det. Min niese har etter nesten 5 år fått tilbake stort sett alt hår, og nå krysser vi alle fingrene for at det ikke kommer noen nye perioder med håravfall. Jeg har en tidligere kollega som fikk alopecia totalis i voksen alder, etter ti år har hun ikke fått noe hår tilbake igjen, så hun regner med å leve resten av livet uten hår. Hun har fått tatovert på øyebryn og øyesminke, og man skal være ganske observant for å se at hun mangler vipper, bryn og ikke har sitt eget hodehår. Men det er klart at det er en sorg for henne å ikke ha eget hår, og hun merker hun blir sjenert når det kommer til kontakt med menn fordi hun føler seg stygg. Det er verre sykdommer å bli rammet av, helt klart, men jeg lider med alle dem som har alopecia. Det handler om så mye mer enn å "bare" miste håret. Håper noen har fått noe nyttig informasjon fra innlegget mitt. Økt kunnskap om denne sykdommen vil forhåpentligvis bidra til å redusere skamfølelsen og manglende selvtillit hos dem som har fått den.
miniboo Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Egentlig blir jeg litt oppgitt over hvor lett det er for noen av ''oss'' å la dette gå innpå seg... Jeg er 22 år, og fikk alopecia totalis nøyaktig uken før jeg ble 18 år.. selvfølgelig var jeg helt fra meg! den dagen gikk ikke til noe annet enn tårer og tanken på at jeg faktisk mistet håret mitt.. værre var det at det bare gikk 3 små uker før jeg var fullstendig skallet.. det var jo ikke noe bra med det, annet enn at det faktisk gjorde meg til en sterkere person.. det som gjorde at jeg taklet det, var å tenke på at det kunne vært cellegift som gjorde at jeg mistet det.. Men, jeg er på ingen måte døende! jeg lever, og jeg BØR og SKAL gjøre det beste ut av det.. med eller uten hår.. vi er på INGEN MÅTE stygg fordi vi ikke har hår på hodet.. det gjør oss faktisk bare litt mer spesiell, og det er ingen dårlig ting.. alle får sine utfordringer her i livet, og jeg tar min med et smil.. Ta meg for den jeg er! for det er faktisk ikke verdens undergang.. selvfølgelig er det ufattelig bittert å tenke på at jeg skal leve resten av mitt liv uten hår på hodet, men hvorfor skal jeg sørge over det?? det er mangen år igjen, altfor mangen år til å kaste det vekk på ubrukelige tanker.. bruk de heller på noe fornuftig
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Hei ! typen min på 17 år har flekkvis håravfall, og han har prøvd både Recrea forte, eller hva det heter, og mange andre midler, og sjampoer. Det er desverre ingen ting som funker. Han går med lue hele tiden, og sover til og med med den fordi han er redd for hva jeg skal synes om at han mister hår. Han får helt panikk og blir kjempeflau hvis jeg spør om han kan ta av seg lua. Det bekymrer meg litt, for jeg er redd for at det skal forverre situasjonen at han går med lue 24/7. Er det noen som vet om lue sliter mye på håret og om det blir verre av det? Eller er det noen piller som er anbefalt?
Gjest Aashild Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Hei ! typen min på 17 år har flekkvis håravfall, og han har prøvd både Recrea forte, eller hva det heter, og mange andre midler, og sjampoer. Det er desverre ingen ting som funker. Han går med lue hele tiden, og sover til og med med den fordi han er redd for hva jeg skal synes om at han mister hår. Han får helt panikk og blir kjempeflau hvis jeg spør om han kan ta av seg lua. Det bekymrer meg litt, for jeg er redd for at det skal forverre situasjonen at han går med lue 24/7. Er det noen som vet om lue sliter mye på håret og om det blir verre av det? Eller er det noen piller som er anbefalt?
Gjest Aashild Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Hei. Jenta min på 9 år fikk nettopp diagnosen alopecia areata, dette er jo ikke lett for ei lita jente som har hatt langt tykkt krøllete hår hele livet. -Hun har fått høre hele livet at hun har så nydelig hår, osv.... -Men det vi gjør et at ver kveld tar vi av lua, og maserer hodebunnen, og lar lua være av om natta, slik at hodebunnen har mulighet til å puste. Jeg aner ikke om dette har noe for seg rent vitenskapelig, men for jentongen sin del tror jeg det er en betryggelse å vite at vi ikke synes hun ser ekkel ut, eller at vi ikke klare å ta i hodebunnen hennes. -VI maserer, og får ut floker av de få tustene hun har, å prater om dagen, og hva morgendagen muligens bringer. Uten tvil at dette går innpå henne, men vi prøver å fokusere på at hun er så mye mer enn håret sitt, fokusere på andre ting, egenskaper man har som ikke er avhengi av hvordan manken ser ut. -VI har også valgt å kjøre en åpen linje med skole og venner, ji informasjon, og forsøke å jøre det mindre tabubelagt.
Gjest Dery Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 Uffda:( det er en av kjipiste sykdommen jeg vet om.. har hatt det i noen aar men det ble mere og mere etter svangerskapet:( er saa dempa PGA dette;(
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Det ene av mine barn har hatt dette flere ganger gjennom barne,- og ungdomstid. Vi har prøvd en del behandlinger (Aloe Verajuice, fotsonetreapi, kremer og sjampoer). Vi merket absolutt ingen forskjell fra de gangene vi ikke prøvde noen ting som hels, men bare lot det gå sin gang. Det tok fra 8-18 mnd før håret begynte å komme tilbake (og da kom det først hvit "dun" som etterhvert ble til ordentlig hår). For oss ble det viktig at barnet skulle mestre denne situasjonen, og rett og slett skille utseende, kropp og spesielt håret ut fra barnets identitet. Det gikk faktisk veldig bra, og barnet levde helt fint både med og uten lue under disse periodene. Siste håravfall var vel når barnet var i 17-års alderen. Etter at håret kom tilbake har dte ikke vært flere flekker, og det er nå ca 4 år siden . Til alle dere med AA, jeg ønsker dere alt godt.
Gjest Derya Skrevet 17. april 2010 #12 Skrevet 17. april 2010 hei:) mista jenta di alt haaret? for angst naar jeg dusjer og grer haaret...
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. april 2010 #13 Skrevet 18. april 2010 (Anonym Bruker fra innlegg 11). Barnet mitt mistet ikke alt håret, men hadde opptil 8-9 hårløse flekker i hodebunnen, litt varierende størrelse. De misnste flekkene var ca. 2x4 cm, de største 8x10 cm.
Gjest Gjest 1973 Skrevet 18. juli 2010 #14 Skrevet 18. juli 2010 Jeg merket det først med skjegget våren 2009 da det begynte å bli små glatte flekker. De har vokst med tiden og etterhvert blitt halve kinnet og rundt på begge sidene av haken etter 12 måneder. Jeg dekket over denne "skavanken" ved å barbere meg hver dag. Etterhvert har det utviklet seg videre med at det også har startet i selve hodebunnen. To roser på størrelse med en tyvekroning tok raskt form litt etter påsken i 2010 og jeg skjønte at dette var fortsettelsen på det samme. Samtidig kunne det virke som av-skjeggingen var stoppet opp og noe hvitt hår var å se i skjegget. Nå er flekkene i hodebunnen blitt så store at de er vanskelig å gjemme, men til min overraskelse så har stedene med glatt hud i skjegget begynt å bli dunete og etterhvert med litt stivt skjegg, selv om det er lyst/hvitt. Dette sier meg at skjegget snart er "reparert" men at hodebunnen har litt å gå på ennå....kanskje... mvh Mann 37 år - lever nå i håpet! Ellers: har jobb og privatliv som medfører en del stress og personlig psykisk belastning.
Leanfear Skrevet 18. mars 2011 #15 Skrevet 18. mars 2011 Hei. Har selv Alopecia Areata. Har hatt det siden 6-7 klasse og nå er jeg 22. Mistet flekkvis over hele kroppen, var verst i puberteten men det har roet seg de 3 siste årene. Men har ennå ikke fått tilbake det jeg mistet først. Mistet øyenbrynene. De er fortsatt long gone, and is still missed strong! Jeg har sett på diverse sider at det går ann å tatovere øyenbryn på og mange skryter veldig av dette. Så også at Gjest_tante_* hadde nevnt noe om det tidligere i posten. Hvor fikk hun dette gjort? Vet noen andre om noen dyktive folk som gjør slikt?
Gjest gjest Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 Det går over godtfolk! jeg hadde det greiene der, blei deppa, blei glad igjen etter et år, da var alt tilbake.
Gjest Anonym Skrevet 4. juni 2011 #17 Skrevet 4. juni 2011 jeg er en ung jente som har alltid hvert frisk men jeg merker at jeg mister hår ikke flekkvis men gjevnt, jeg drar neven gjennom håret og en knyttneve med hår ligger der, når jeg leser alt dere har skrevet til nå skjenner jeg bare blir nervøs i tilfelle jeg har noe alvorlig.. er det noen andre symtomer som synes hvis du har Alopecia Areta. Kanskje?
Jessica006 Skrevet 4. juni 2011 #18 Skrevet 4. juni 2011 Hei! Jeg slet med det samme for ca 10 år siden. Jeg prøvde flere typer shampoer, kremer og salver, men ingeting hjalp. Heller ikke de dyreste kurene jeg fikk kjøpt i salonger. Hudlegen hadde heller ingen råd(dette er lenge siden så det kan jo være anderledes nå) På meg kom det ved jevne mellomrom STORE flekker på toppen av hodet og noen ganger nederst bak i nakken. Og når det endelig hadde jevnet seg litt ut, kom det nye flekker. Det å ha mørkt hår, gjør det bare mer synlig, så jeg vil anbefale å farge striper som gjør håret litt mer "rotete". Men, her kommer tipset mitt: Jeg begynte å gre hodebunnen min jevnlig hver kveld med en myk hårbørste. Både i sirkelbevegelser og på "den vanlige måten". Ganske kjapt merket jeg stor forskjell på størrelsene på de nye flekkene og etterhvert sluttet de helt å komme. Nå, 10 år etter har jeg ikke en eneste flekk, og fått tykt og fint hår igjen Jeg husker godt hvor fælt dette føltes, og spesielt de gangene noe komenterte problemet og jeg selv ikke helt visste hva det var! Jeg håper de av dere som sliter med dette også blir bedre etter å ha prøvd det en stund. Itillegg er det viktig å ikke stresse for mye, selv om det til tider er umulig å styre selv. Don't Worry be Happy
Gjest Portalen88 Skrevet 22. juni 2011 #19 Skrevet 22. juni 2011 Jeg har hatt denne sykdommen hele livet. Men bare flekker, så plutselig for tre år siden så gradvis mistet jeg alt. Jeg var veldig stresset for jeg jobbet dagtid og gikk på skole kveldstid. Var skallet i to år, men nå som jeg dro på backpacking for seks måneder siden så kom plutselig 80% tilbake. Men det merkelige er når jeg kom til Norge for en måned siden så mistet jeg 50% hår. Helt sykt. Mister forsatt mye og finner nye flekker. Så vi har funnet ut at jeg skal begynne på glutenfri diett for typen spiser mye brød og det begynte når vi ble sammen. Det er veldig hardt, for jeg begynte å bli vant til parykken, så kom gleden over håret og nå mister jeg det igjen me en gang jeg kommer til norge. det må bety at det er noe i Norge jeg gjør feil. Vi har kanskje tenkt på mat og det vi kom frem til er at jeg faktisk spiste veeeeeldig lite gluten i asia. Så må være en sammenheng. Skal gå mot det alternative og holde dere oppdatert. Denne gangen gir jeg ikke opp og lærer meg å leve me det. Denne gangen skal jeg prøve å finne ut av det. For håret mitt kom faktisk tilbake!! Og forsvant me en gang jeg kom hjem. Pluss de sier at 5% av befolkningen i Usa har Alopecia og vi alle vet om matvanene i Usa. Kan det faktisk være en sammheng med mat, allergi og hår?
Gjest Gjest123 Skrevet 13. april 2012 #20 Skrevet 13. april 2012 Har hatt denne sykdommen 2 ganger og fikk den for første gang når jeg gikk i 5 eller 6 klasse. Flekken kom midt på vinteren, men når vi dro på ferie til syden utpå våren en gang så grodde den veldig fort igjen. Den andre runden med sykdommen er jeg ikke ferdig med. Det startet på vinteren for over 1 år siden når jeg var 15. Håravfallet gikk raskt og plutselig hadde jeg mistet hår på 2 flekker som tilsvarte ca 1/3 av hodebunnen. Etter sommeren Begynte det gradvis å gro igjen, men ved juletider tok sykdommen igjen for det tapte. 3 mnd etter julen hadde jeg plutselig 9 bare flekker. Jeg har prøvd mye rart for å stoppe håravfallet, men lite har virket. Jeg begynte med å smøre protopic på disse flekkene, men uten hell. Andre sterke kortison kremer hadde heller ingen effekt. Nå i det siste har jeg og legen min kommet opp med en teori som faktisk kan stemme. Iom at begge mine håravfall begynte om vinteren og ofte tok en pause/grodde igjen om sommeren, fant vi ut at noe av problemet måtte ligge i mangelen på sollys, rettere sagt mangelen på D-vitaminer i blodet. Teorien om at sykdommen kan skyldes lavt nivå av D-vitaminer i blodet, er den siste fra forskning på dette området. Blodprøver ble tatt og det viste seg at D-vitamin nivået var under det det burde være på. En slagplan ble umiddelbart lagt og vi ble enig om at jeg skulle ta D-vitaminer morgen og kveld, pluss evt ta litt solarium. Jeg begynte på dette for litt under en mnd siden og kan enda ikke si noe om det har hjulpet. Dette er pga at det håravfallet man opplever på et bestemt tidspunkt skyldes en handling som er begått av imunnforsvaret for mist en mnd siden (gjerne en del mer enn dette). I det siste har jeg også begynt å bruke en annen flytende kortison krem som er ganske sterk. Alt av fingre og tær er krysset, og jeg kommer selvfølgelig med en tilbakemelding på om behandlingen hjelper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå