Gå til innhold

Spørsmål til dere erfarne foreldre til barnehagebarn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt tips på sko er ECCO sine goretex vintersko. Det er de eneste man trenger i vinter. Man trenger ikke cherrox når det er slaps og vanndammer. Er det kaldt bruker man bare tykkere ullsokker nedi.

Ecco har også 1 års garanti på goretex skoene sine, så om de skulle begynne og ta inn vann er det bare og bytte :) .

Vi har brukt disse skoene hvert år til jenta vår, og er superfornøyd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt aller beste tips er forresten å vente til høsten med å kjøpe parkdress og til vinteren med å kjøpe vintersko. Butikkene er der fremdeles og du vet hvor stort barnet er. De har en lei tendens til å vokse i rykk og napp.

I august kommer du til å trenge regntøy og støvler. Når det ikke regner bruker de ikke parkdress før det er høst og kaldere. Sats heller på behagelige klær i farger som tåler mange turer i sandkassen. (en del typer sand setter farge som ikke går så lett bort i vask, og da er det kjedelig å ha en lyserosa - dyr - reimatec dress)

Og merk alt sammen :)

Skrevet
Supert å lese over alle de gode innspillene. Mye man skal tenke på!

Jeg har nå kjøpt Play regntøy på g-sport, bukse med seler og jakke med knapping, avtagbarhette og refleks. Kjøpte i str. 80, men den er romslig nå, hun er 75 cm, men nå er jeg usikker om jeg burde ha byttet den til str. 86, slik at hun kan ha den til våren også? Hm, men da "drukkner" hun kanskje i den nå til høsten og den blir ubehagelig å bevege seg i ? Hva mener dere?

Hadde ikke byttet dress. Det blir vanskelig for så små barn og bevege seg i for store klær.

Mitt tips er å kjøpe vinterdress med gummi i rompa. Da er man sikker på at det ikke de små vil bli våte igjennom.

Skrevet (endret)

Husk at Reima, Troll og Reflex dressene IKKE skal i tørkeskap! Husk å si fra til barnehagen!

Jeg har jobbet to år i barnehage og anbefaller Reflex sin, de er de tørreste barna hos oss i allefall. Dressen er slitesterk og god. Regntøyet deres er også veldig godt. Men vent til høsten med å kjøpe, barnet kan plutselig hoppe opp i vekst til da. De vokser jo i rykk og napp. Husk å bruke impregneringsvask når du vasker den så holder den lenger.

Når det gjelder beintøy så kjøp heller skikkelig gortex enn cherrox til så små. Men det trenger de jo ikke helt enda ;) Dukker alltid opp tilbud om et par mnd på sånt.

Navning av tøy

Endret av liv
Gjest Gjest
Skrevet

Ok, det var nok et par bra tips! Takk :)

Men den Reimatec dressen brukes den høst, vinter og vår, og man tilpasser den til temperatuen i forhold til hvordan man kler seg under? Eller er Reimatec dressen en ren vinterdress? Litt forvirret!

Skrevet

Kom forresten på et favorittplagg: reima sin fleecedress. Den er helt super. Du trenger den selvsagt ikke før det blir kaldere, men den er vel det plagget vi har brukt mest.

Genial til å ha under regntøy når det er surt og regner om høsten, perfekt å sove ute i (i pose selvsagt) når det er kaldt og super å bruke til og fra barnehagen. Alt dette fordi den er romslig nok til å ha vanlige klær under og lett å ta av/på.

Koster ca 400,- tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis dere kjøper dresser som IKKE kan i tørkeskap MÅ dere ha flere dresser så det finnes skift i barnehagen.... Hvis ikke blir det vanskelig både å være barn og voksen siden barnet må inn og en voksen må være med, noe som betyr for få voksne ute til å følge med barna...

Hilsen ei som jobber i barnehage.. :)

Skrevet

fikk tips fra ei venninne som jobber i bhg. at sandaler o.l var mye bedre å ha til innebruk for de små i steden fort tøfler.. de ble fort alt for varme og klamme

Skrevet

Jeg har hatt reflex sin dress til gutten vår dette året, både vinter og vår dress, og er superfornøyd. (250kr og tåler tørkeskap ;) )

Jobber selv i bhg, og de med reflexdress er absolutt like varme og tørre som de med reima og andre dyre dresser :)

Regntøyet poden bruker nå er kjøpt på sparkjøp, og fungerer utmerket, men har en reflex regndress som han skal ha til høsten :)

Skrevet

Barnet på snart 2 begynnte i barnehagen da hun var 1. Har god erfaring fra jobb i bhg også.

Av regntøy vil jeg anbefale reflex sitt. Slitesterkt og billig!!

Ull og fleece er et must.

God vinterlue og høstlue med knyting

Lange votter, regnvotter, hals, buff ect.

Har hatt reima tec høst/vår dress str 80 nå. Brukt fra barnet var 7mnd og brukes ennda!!!! Kjempekjekk dress som er slitesterk og veldig lett for en 1åring å ha på seg. Har ei aktiv ei som løper rundt og kunne ikke vært foruten den dressen. Andre dresser virker tunge og stive. Derfor synes jeg at en dress til en 1åring bør vurderes mer enn en dress til 4 åring.... 1åringen sitter ikke bare på rumpa som de fleste skriver. Der er DA barnet trenger god lett bevegelig dress å ha på ute ;)

Reima tec og troll er GODe dresser, men reflex, skogstad, HH og andre er også gode dresser. Har jo litt å si på hvro i klandet man bor osv. noen barn er så aktive at de klarer å slite ut alt, mens andre ikke. noen fryser lett mens andre ikke osv osv.

Skrevet

Hvis dere kjøper Reima tec til de minste barna så pass på å kjøpe den som det ikke er strikk rundt hele livet, bare i ryggen. Den er god å bevege seg i og blir ike klompete når man må ha flere lag med klær under. Anbefaller denne på det sterkeste. Mini fylte 1 år i oktober og har hatt sin reima dress i str 80 i hele vinter.

Reima dresene er vann og vind tette og puster. Jobber selv i barnehage og de barna som har hatt reimadresser har kunnet bruke disse når det regner litt og er vått ute uten å bli noe mer våte enn de med regntøy. Dressene er mer behagelige å bevege seg i enn regntøyet.

Ikke kjøp foret regntøy. Det er altfor varmt å bruke i fx i aug og sept samt sommermånedene. Bedre å ta en ulldress under resten av året. Kappahl sitt regntøy er mykt og billig. Mini sitt er like fint etter et års bruk.

Det kan være like greit å bruke gummibukse og en vanlig jakke istedenfor vår/høst dress. Jeg fikk ikke bestemt meg for om jeg skulle kjøpe det til mini er ikke. Etter min erfaring i bhg ble det lite brukt og etter jeg snakket med de på avd til mini var de helt enig. Så droppet det. Kjøpte heller en jakke som han kunne bruke ellers også som er regn og vind tett somhan kunne bruke sammen med regnbuksen. Angrer absolutt ikke på dette valget. samt på varme dager hvor det var var vått på bakken etter regn kan det bli veldig tett og varmt med hel dress. Da bruker vi bare gummibukse og genser/tynn jakke.

Litt dumt å ha en dyr dress bare hengende der. Det er ihvertfall et tips som kan gjøre innkjøpene litt billigere.

Kjøp sandaler og ikke tøfler som innesko.

Ullvotter er absolutt best til de små barna. Fingrene deres forsvinner i stive polvotter. Polern o. pyret har også noen gode fleecevotter med lang ribbekant.

Og hals, ikke skjerf.

Sko er også viktig. Ikke kjøp for store!!!! Når det gjelder sko skal ikke barna "ha noe å vokse i". Vekten er viktig.

Arv eller kjøp alt annet brukt, men legg mye tanke (jeg skal ikke si penger for ikke alt dyrt er nødvendigvis det beste...) ihva dere setter føttene til de små i.

Ikke kjøp alt på en gang, men etter behovene melder seg. Greit å være litt føre var da.

Det var det jeg kom på i farten. Håper det kan være til hjelp.

Skrevet

God hjelp, takker og takker.

Har kjøpt tøfler, men ser at det ikke er anbefalt fordi de blir varme/klamme.

Har fått beskjed av fysio om ikke å bruke sko på Snuppa riktig ennå, siden hun ikke går. Skal helst gå barbeint, men myke tøfler var ok.

Har kjøp foret regndress fra reflex, men den blir nok mest reserve. Veldig tung, synes jeg. Kjøpte den på et tidspunkt da Snuppa bare kunne åle og ingenting tilsa at hun skulle krabbe eller klare sette seg opp selv før bhg-start.

BARE 2 UKER TIL BARNEHAGESTART!

Gjest Gjest
Skrevet

mange gode tips ang dress og regnklær ser jeg.

det dere ikke må glemme er god luer!!! ikke bare luer som ser pene og varme ut. det viktigste er faktisk at den passer på hodet til barnet! ganske frustrerende for barna med luer som sklir ned i øynene f.eks. eller som vrir seg når ungen snur på hodet. ta med ungen i butikken og prøv lua.

gleder meg til nytt barnehageår :)

Gjest Gjest-Olsen
Skrevet

Tips angående lue: Luene fra Troll er svært gode. De er foret med tynn ull, og har vindtett ytterside. Luene er en slik "hjelm" type som trekkes ned over hodet. Det betyr at man også får god isolasjon rundt halsen. Koster litt (ca kr 300), men synes den er verd prisen.

Pass på å ikke kjøpe for stor, da glir den ned i øynene.

Vottene fra Troll er også gode for små hender.

Jeg har ikke hatt de dyreste dressene, men har vært fornøyd med andre dresser. Mikk-Line er et bra merke, som er litt rimeligere enn Troll og Reima. Det er ikke så mange som selger det merket, men noen er det jo. Synes Reflex har vært bra, også.

Når det gjelder regntøy, synes jeg Lindex har vært bra. Særlig buksen er bra. Den har seler som går i kryss på ryggen, noe som gjør at den holder seg godt på plass på smale skuldre.

Når det gjelder fottøy; pass på at skoene ikke er glatte! Har vært fornøyd med Ecco.

Pass på at det ikke er for mye dill på klærne. Mange lommer og glidelåser, knapper osv kan være i veien i lek.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan merker dere bomullsokker????

Har strykelapper fra Askeladden, men hvordan fungerer det?? Sokken er jo elastisk.

Ser at Lindex har eget skrivefelt, så får satse på Lindex og tusj.

Har merket de fleste klærne på vaskelappen inni, ettersom lillesøs skal arve alt og ha egen navnelapp. Men lurer på om det blir for dårlig. Må jo vrenge klærne for å finne lappen...

Skrevet

Det går helt fint å sette merkelapp på bomullssokker selv om de er elastiske.

Skrevet

Svigerinna mi fortalte at guttene der har fått "gnagsår" rundt anklene av en type merkelapper som de strøk inn i sokkene. Det er tynne gutter, og det var ikke for stramme sokker. og så husker hun selvfølgelig ikke hvilken type lapper det var...

Har skrevet med tusj i alle sokker er nå, og er ganske svart på fingrene *ler*

Skrevet

Regner ikke med at sokkene skal gå i arv, så jeg får kludre i vei.

"Lånt" tusj på jobben i dag :sjenert:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er ped.leder på en småbarnsavdeling, og vil komme med noen tips. Når det gjelder utedress, ikke kjøp dyrt og fancy, de vokser utrolig fort ut av dem. Trolldressene barna hos oss har, er så knotete å kle på ungene, foret følger liksom ikke ordentig med når man skal kle på. Jeg syns ikke de er imponerende på noe vis. Våte og tunge blir de også.

Reimatec er selvfølgelig veldig bra, men ikke nødvendig å kjøpe så dyrt første sesong. Finn en som er romslig, myk og vann/vindtett.

Gode luer og votter er et must, likeså støvler og skikkelige vintersko og regntøy. Luer må man ha flere av. Hos oss tørkes ikke luer i tørkeskap pga faren for smitte av lus.

Når det gjelder tøfler/innesko, anbefales ikke dette til små barn. Mye bedre for føttene uten. Bruk heller anti-sklisokker.

Merk alle klær godt. Det er så mye like klær, at det er temmelig håpløst å huske hvem som eier hva.

Snakk gjerne med de ansatte i din barnehage, og hør hva de anbefaler. Hvor mye de minste er ute, om det er gulvkaldt, hvilke rutiner de har på tørking av klær osv.

Husk også nok skiftetøy som skal være i barnehagen til en hver tid.

Lykke til med barnehagestart:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...