Gå til innhold

Spørsmål til dere erfarne foreldre til barnehagebarn!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tulla skal begynne nå til høsten, 11mnd, og jeg må kjøpe inn div. ALt fra regntøy til parkdress. Da dette er mitt første barn er jeg rimelig grønn på hva slags merke jeg burde satse på når det gjelder regntøy og parkdress.

Ser jo at det finnes fra Helly Hansen begge deler, men det finnes jo et merke som heter Play på g-sport som er en god del billigere. Så frister jo veldig å spare et par hundrelapper. Men er dette evt. andre rimelige merker like bra som Helly Hansen, og hva slags type parkdress bør man satse på? De med avtagbart for eller ei?

Hadde satt stor pris på svar!:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_oda_*
Skrevet

hei.

jeg har en datter på 4 år som går i barnehage også jobber jeg selv i barnehage.

REIMA TEC er best både i vinter og park dress har jeg erfart,den fås kjøpt på barn og utstyr,men den er ganske så dyr koster 1000 tror jeg viss barnet er under 3 år,er barnet eldre koster den nesten bortimot 2000.

så de er jo ikke så rimlig,men da slipper du å kjøpe flere dresser,da kan hun ha den til den ikke passer mere.

TROLL også er veldig bra,men tror det er like dyrt.

men det er mange fine brukt reima tec og troll dresser på finn.no da.

Gjest Gjest
Skrevet

Ok, det var et godt tips! Takk skal du ha, da skal jeg se litt nærmere på det.

Hvis det er andre med innspill, tar jeg de i mot med stor takk :)

Skrevet

Jeg ville (og har selv) valgt billigere merker. Den første dressen vokste lillegull ut av midtvinters. Den var ikke antydning til slitt. Dressene bør heller ikke være for store, da klarer de ikke å bevege seg i dem.

Generelt opplever jeg sjelden at klærne slites ut før de må skiftes ut pga størrelse. Regntøy har vi fra Reflex, er veldig fornøyd med det.

Hvis du tror dressen kommer til å vare hele vinteren+ våren så ville jeg gått for en med løst for.

Det man bør legge penger i er sko. Sko bør ikke arves (siden barna da kan arve feil fotstilling), de bør være lette og sitte godt. Barnet merker neppe forskjell på en billig vs. dyr dress men tunge sko merker de.

Sats på behagelige klær. Ikke stive olabukser etc, og ikke ting som du er redd for. Myke gode kosebukser er ofte det beste. (som voksen ville man jo heller aldri trent i jeans, og barnas aktivitetsnivå i barnehagen er som en lang treningsøkt)

Og husk å bestille navnelapper som kan strykes + klistres på. Det finner du på nett. Alt tøy + smokker og matboks, solkrem osv må merkes.

Gode innesko/ tøfler bør barnet også ha.

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste i barnehagen hos oss bruker Reflex regntøy. Jeg har vært kjempefornøyd med det! Jeg har også hatt Reflex vår/høst dress og vinterdress og har vært veldig fornøyd med disse også

Gjest Nishiki
Skrevet

Jeg liker Skogstad sine dresser. Midt på treet på pris og veldig bra kvalitet.

Skrevet

Vi har brukt både regntøy og dresser av dyre og billige merker. I fjor var SmartClubdressene favorittene - holdt vann og kulde ute, ble ikke slitt, mens andre foreldre måtte lappe HH-dresser og mens ungene frøs i reima. De var med for så de ble brukt med for i vinter og uten for i vår og forhåpentloigvis til høsten. Pris er ikke garanti for kvalitet og uansett hva folk sier er best - så er jeg uenig. Unger er forskjellig og har ulike behov. Barnet ditt vil ha ulike behov om det går og løper eller fortsatt sitter stille og krabber. Bevegelighet er viktig i dressene, de skal ikke være smale over hofter og overkropp, men det er nesten sånnat videre jo bedre. Gjerne posete.

Begynn med en god og solid dress med god plass i til fleece og så ser du når vinteren kommer der du bor og hva du trenger mht størrelse etc.

Vi har også nå gått for sydvest med fleecefor til regnvær isteden for hetter som hindrer sikt og beveglse og et skjerf i halsen selvsagt så det ikke renner innenfor.

Du må investere i lange votter som tåler vann - det er vanskelig med bittesmå årsgamle fingre - mend e finnes. Tykke votter til vinteren er vanskelig skal ungene bholde bevegligheten, min erfaring er at får de ikke brukt fingrene så går vottene av - vi bruker derfor hjemmestrikkete ullvotter. De blir våte, men ull holder i hvert fall varmen.

Barnet ditt må ha støvler og vintersko i tillegg til høssko og innesko/tøfler.

Anbefaler at du ikke overkjøper alt med en gang, men snakker med barnehagen underveis som vinteren kommer og barnet ditt plutselig kan vokse 10 cm på tre uker.

Men vi klarer oss ikke uten to hele utedresser og gjerne en todelt i tillegg til regnbukse med seler og svært høyt liv i tillegg til allværsjakke. Men det er klart - en toåring - snart tre - bruker opp tøyet sitt langt mer enn en etåring. Første vinteren hadde vi bare en utedress. Dette finner du ut av når du ser hvor mye og ikke minst ofte du må vaske. I barnehagen vår må vi nemlig komme med rent tøy - inkl utetøy og sko - hver dag.

Skrevet
Jeg liker Skogstad sine dresser. Midt på treet på pris og veldig bra kvalitet.

Vi bruker også Skogstad - i år i form av en jakke - men midt på treet er de ikke - de er dyre.

Gjest Gjest
Skrevet

Takker for alle de nye gode tipsene dere har kommet med :) KOmmer godt med i søken etter best egnet utstyr.

Skrevet

*abbonere*

Vi har også snart barnehagebarn, han er nesten 10 måneder gammel når han begynner. Foreløbig har vi bare anskaffet en hel regndress, men skal også ha annen utedress. Vi styrer unna Reima og andre dyre merker i alle fall første sesong side han er så liten og for det meste bare sitter på rompa.

Orker ikke kjøpe alt på en gang, tar det fortløpende etterhvert som behovet melder seg.

Skrevet

Barnehageoppstart i august for oss. Har holdt på med innkjøp og planlegging i flere mnd allerede (pga Spira, selvsagt). Men synes et tar tid å sette seg inn i hva som er anbefalt av andre og deretter gå ut og finne det man leter etter.

Problemet hos oss er at Snuppa er for lang i kroppen til str 80 (pga bleia??), mens str 80 er perfekt for armer og bein. Har kjøpt en billig Bocco-dress fra Bogerud i str 80 - ikke den mest anbefalte dressen og den er allerede litt liten. Men hva skal man gjøre? Ungen skal jo bevege seg! Har kjøpt en del utebukser på salg hos Lindex.Har derfor kjøpt dyrere dress i str 86, men det er i største laget.

Dress fra Troll, 2-delt regntøy fra Reflex, föret regndress fra Reflex og ull fra Janus for flere tusen kroner....

Kjøpt mye fleece på salg i sommer. Fått noen spørsmål i butikken, når alle svetter i 30 grader og dama skal ha fleece :fnise: Og jeg kjøper gjerne flere sett med en gang, i ulike str. Blir ikke siste kolleksjon på jentene mine, nei :fnise: Men da slipper man kanskje å ha de samme klærne som alle andre i barnehagen.

Sko er litt vanskelig, siden hun ikke går. Har kjøpt lobber fra Troll og et par Pedoodles-støvler. Hva har man på beina til unger som ikke går?

Skrevet

Kjøp lang nok dress og brett opp på ermene og bena. Bevegelighet er viktigst. Men todelt kan nok også være en løsning - todelte til så små har jeg erfart at buksene nesten går oppunder armene på dem, så de trenger ikke sprekke på midten for det - i hvert fall ikke de minste som ikke turner så veldig.

Og jeg gjør også som du - finner vi noe vi liker så kjøper vi flere størrelser i samme slengen.

Leketøy er også et merke vi har vært veldig fornøyd med hva gjelde regntøy og votter - de har det bla på Bogerud.

Gjest Gjest
Skrevet

Supert å lese over alle de gode innspillene. Mye man skal tenke på!

Jeg har nå kjøpt Play regntøy på g-sport, bukse med seler og jakke med knapping, avtagbarhette og refleks. Kjøpte i str. 80, men den er romslig nå, hun er 75 cm, men nå er jeg usikker om jeg burde ha byttet den til str. 86, slik at hun kan ha den til våren også? Hm, men da "drukkner" hun kanskje i den nå til høsten og den blir ubehagelig å bevege seg i ? Hva mener dere?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har kjøpt en "midt på treet" parkdress uten for, også varierer og regulerer vi det som er under.

På høst og var har de kanskje bare vanlige klær under, mens midtvinters har de ullundertøy (som mine barn bruker hver dag hele vinterhalvåret) og tykt ulltøy (strikkabukse + strikkagenser/jakke). Vi har hatt to sett med ulltøy, et tykt og et tynnere. Barna vare har sjelden vært kalde/fryst.

Et ordentlig sett med regntøy, pass på at det er strikk under foten (ikke alle har det), gjerne utbytbar strikk (sånne som er festet med knapper istedenfor påsydd), sjekk også strikken/strammingen rundt foten (noen har veldig dårlig/slapp strikk/stramming). Sydvsest er også et godt forslag, da kan barna ha ordentlige luer under (våre barn har brukt både hals og lue og "hettelue").

Skomessig så har de hatt støvler eller cherrox (cherrox erstatter støvlen på høst og vår), sko tilpasset sesong (gor tex-sko på vinteren, pass på at de ikke blir for stive eller tunge), i tillegg sandaler på sommerstid og innesko.

De har masse votter. Lange regnvotter (med tynt for), tyne ullvotter, tykekre ullvotter (typisk tova votter), og et par forskjellige vintervotter (det har vel i hovedsak vært når barna har blitt større).

Siden dere begynner i august kan det jo nevnet hva vi har på "sommerstid": Regntøy, støvler, jakke, sko, sandaler, solkrem, caps, solbriller. Skiftetøy (bukser, gensere, t-skjorter, sokker, truser, shortser), innesko. Når de var små hadde vi i tillegg bleier, evt. smokk, kosedyr, vogn, tepper og dyne i vogna, myggnett, regntrekk. Vi har vel også hatt en badebukse og et hånkle liggende i barnehagen fra mai til august/september. Evt. andre kremer (fuktighetskrem, sinksalve, kuldrekrem til vinterhalvåret).

Skrevet

*abonnere*

Tror jeg må begynne å spare :fnise:

Skrevet

Må man ha både høst-/vårdress og vinterdress? Holder det f.eks med ullfleecedress og vanlige ullklær under en høst-/vårdress om vinteren? Vi bor i nord, men det er sjeldent under 10 minus her på det verste.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet om Reimadressene er billigere i Finnland?

Gjest *VIVI*
Skrevet

Dropp tøflene, så fremt ikke er veldig gulvkaldt i barnehagen.

Som det er nevnt tidligere i tråden, så er barnehagedagen ei real treningsøkt for barna, og de blir varme på føttene. Jeg ville investert i et par skikkelige sandaler i stedet.

Et lite hjertesukk ang solkrem.

Dropp solkremen til Nivea som er på spruteflaske, hvor kremen er blå.

Jeg har fått flekker som ikke går bort i vask på flere plagg. Det samme gjelder kollegaer.

Lykke til med barnehagestart. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har studert de Reima dressene litt nærmere, og må si jeg er litt forvirret. Det er en dress som heter Rio, er det en ren vinterdress, mens den som heter Lill, er det mere en høst/vår dress, eller kan den også brukes til vinteren, bare at man må ta mere ull og fleece under? Hvis det er slik, holder det vel med Lill dressen, så har man den til alle sesonger, mens Rio'en da kun er til vintersbruk?

Hadde blitt glad for svar fra dere Reimaeksperter:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer også på det den siste lurte på, hadde blitt glad om noen kunne hjelpe oss!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...