Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #1 Skrevet 8. juli 2008 Vi har en dobbel terrassedør med to smale vinduer på hver side. Jeg liker å slippe inn lyset, men ulempen er jo at alle kan se rett inn i stua vår. I vinduene ellers har vi liftgardiner, men jeg finner ingen som passer til disse smale vinduene og dobbeldøra. Sammen med vinduene med liftgardiner blir disse åpningene så innmari tomme. Men hva i all verden skal jeg finne på der? Jeg har ikke lyst til å dekke til for mye. Har vurdert lange, transparente gardiner, men forkastet idèen pga hunden som går endel ut og inn der og garantert kommer til å sørge for at gardinene må tas ned og vaskes annenhver uke. Dessuten er jeg usikker på hvordan jeg skulle løst det med gardiner for at det ikke skal se dumt ut. Kappe, kanskje? Men jeg kan jo ikke ha noe som går for langt ned, heller, sånn at man stanger hodet i det når man går ut på terrassen. Tips mottas med takk. Gjerne også linker til nettsider med fine idèer/bilder!
Ce'Nedra Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 Vi har hvite persienner som vi noen ganger har nede, men åpne i tillegg om du skjønner.. Samt lange transparente gardiner for å gi et litt mykere inntrykk. Har hund vi også, og gardinene har ikke blitt skitne nederst enda.
Marikke Skrevet 8. juli 2008 #3 Skrevet 8. juli 2008 Hva med lamellgardiner? De kan trekkes til side så de nesten ikke tar noe plass, og du kan vri på dem så de slipper inn lite eller mye lys.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 Alle forslagene her er gode, men jeg lurer på om de skiller seg for mye fra liftgardinene jeg har på vinduene i samme rom? De er helt enkle, hvite. Bør jeg da bytte ut sånn at det blir likt over det hele? Jeg synes lamellgardiner er veldig fint, men er ikke de nokså kostbare?
Marikke Skrevet 9. juli 2008 #5 Skrevet 9. juli 2008 Jeg synes ikke det gjør noe at man har forskjellige gardiner til forskjellige typer vinduer/dører, men man må jo se det litt an da. Jeg vet ikke hvor mye lamellgardiner koster, men de er nok dyrere enn vanlige gardiner fordi opphenget er så spesielt. Men hvis du vet hva du skal ha, kan du jo sjekke engelske eller amerikanske nettbutikker. Lamellgardiner heter Vertical Blinds på engelsk.
loppeline Skrevet 10. juli 2008 #6 Skrevet 10. juli 2008 Jeg synes ikke det gjør noe at man har forskjellige gardiner til forskjellige typer vinduer/dører, men man må jo se det litt an da. Jeg vet ikke hvor mye lamellgardiner koster, men de er nok dyrere enn vanlige gardiner fordi opphenget er så spesielt. Men hvis du vet hva du skal ha, kan du jo sjekke engelske eller amerikanske nettbutikker. Lamellgardiner heter Vertical Blinds på engelsk. Hei :-) Vi har heller ikke funne noen gardiner på våres vindu og verandadør,men tenker og tenker.......vanskelig. Men når det gjelder lamellgardiner så jeg igår at de hadde billige på Jysk....noen få hundrelapper :-) Jeg hører gjerne hvordan det gikk og hva du valgte.
*MEDUSA* Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Living og Jysk har ofte salg på lameller og det er kjempe praktisk og pent... (jeg har bare lameller og elsker dem.. pusen også som vandrer frem og tilbake mellom dem og bak dem, de har ikke blitt skitne av det.. etter snart to år) Du kan jo få dem i samme farge som lift gardinene og da skulle det vel passe sammen:)
Gjest Arnebjarne Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Hei, vi kjøpte sist lørdag brune lameller på Living i Oslo. Var salg, så betalte 78 eller noe sånt for selve skinnen, og 60 kr for lamellene. Totalt 148 kr for 1 meter. Skulle man hatt litt bredere, feks 130cm eller der omkring, ville det kostet ca 30-60 kr mer. Vi kjøpte brune lameller og hvit skinne. Karm/dør er hvit, sikkert lignende type som dem som startet dette emnet. Innenfor lamellene, altså inn mot rommet, har vi panelgardiner. De som er helt innerst mot rommet og helt ut mot sidene er brune og veldig gjennomsiktige, de som er nermest døren og inn mot midten er hvite og nesten helt gjennomsiktige. På dagtid kan man likevel ikke se inn gjennom gardinene, så det blir kun en del av døren man får innsyn gjennom. Om man vil skjerme for innsyn på dagtid eller om kvelden, trekker man i en snor, og lamellene glir pent på plass. Hvite og brune panelhøyder med brune lameller ble faktisk overraskende stilfullt. Gardinene og lamellene ble kjøpt på ren impuls som en nødløsningn, men nå er vi så fornøyde at de får nok henge lenge. Panelgardinene kostet for øvrig 30kr per par, så totalprisen ble på rundt 330kr for 2 vinduer og en verandadør. Nå skal vi tilbake og hente to hvite liftgardiner til de to vinduene for å se hvordan det blir seende ut. Har også vurdert brune 'spinkle' tre persienner, får se....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå