Gå til innhold

Tomatplanter.. og paprika ++

Theolina

Anbefalte innlegg

Så et annet innlegg her om tomatplanter..

Kom plutselig på at jeg hadde tenkt å så tomater og paprika og andre grønnsaker.. inne..

Men er dette sent nå? skal ikke det gjøres i april eller noe?

Hadde tenkt å plante i en potte og sette i kjøkkenvinduet eller noe.

Noen som vet? Og har litt tips og råd? Og vet hvilke grønnsaker/urter jeg kan gjøre det med?

:) Hilsen tittipus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tomatplanter, og de skulle sås i april, så der er du nok litt seint ute i hvertfall. Men det går jo an å kjøpe ferdige planter for en billig penge! "Hjemmelagde" tomater blir kjempegode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tråd om dette for en stund siden. Da fikk jeg som råd og ikke ha tomatplanter innendørs, det er vanskelig å gi de nok lys (de skal helst stå i sol hele dagen). Tomatplantene skal også ha det varmt, helst ikke under 20 grader om natta, så det taler jo egentlig for å ha dem innendørs så lenge de står i sol. Jeg kommer til å bygge et slags provisorisk minidrivhus på terassen etterhvert, men siden sommeren tydeligvis lar vente på seg så venter jeg også.

Du må nok basere deg på å kjøpe ferdige planter nå. Krydderurter kan du derimot så hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt paprikaplante inne. Den ble sodd ved at jeg dyttet noen frø fra en paprika jeg kjøpte i butikken, i en potte(den var i veien på fatet mitt). Kom til og med paprika på den.. :ler:

Tomater der i mot trenger mye næring og vann. Den bør helst stå ute i sola.

Jeg har hatt tomatplanter stående ute på natta i NORDNORGE, og de overlevde. (Er ikke mer enn 5-10c der om natta) Så du kan forsøke. Men jeg ville kjøpt en ungplante fra et gartneri. Jeg sådde mine tomatplanter rundt 1.mai.. De er ca 10-15cm nå..

Krydderurter kan du så nårsomhelst og hvorsomhelst! :D

Du kan også kjøpe "ferdige" på gartneri..

Lykketil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... dumme datamaskinen må ha logget meg ut. Det var jeg som skrev innlegget over. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har idun-tomatplante.. Går bra også.. 8,5kg. Men har lyst på en ordentelig en.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...