Gå til innhold

Bake brød med utgått melk?

Anbefalte innlegg

Gjest Brødbakeren
Skrevet

Jeg skal bake brød senere i dag, og har ca en halvliter melk i kjøleskapet som er noen dager over dato. Kan jeg bruke denne i brøddeigen uten at man blir dårlig av det? Bør jeg i så fall blande med litt friskere melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint! Antagelig har den ikke engang blitt sur :) Og selv om den skulle være sur så har det absolutt ingenting å si. Vil ikke kjenne det på smaken og er ikke det spor farlig.

På skolekjøkkenet brukte vi så og si bare utgått melk, spesielt til vafler og slikt. Fikk ofte melk der en først måtte helle av halve kartongen med "vann" for så å rive opp pappen og "spa" utav faststoffet i bunn. Ble supre vafler! Og tror ikke jeg har tatt så mye skade av det ;)

Skrevet
Det går helt fint! Antagelig har den ikke engang blitt sur :) Og selv om den skulle være sur så har det absolutt ingenting å si. Vil ikke kjenne det på smaken og er ikke det spor farlig.

På skolekjøkkenet brukte vi så og si bare utgått melk, spesielt til vafler og slikt. Fikk ofte melk der en først måtte helle av halve kartongen med "vann" for så å rive opp pappen og "spa" utav faststoffet i bunn. Ble supre vafler! Og tror ikke jeg har tatt så mye skade av det ;)

Jeg signerer her.. Det er en ganske grei slingringsmonn på melk (og andre produkter) når de stempler på datoen.. Vanligvis holder melka en uke etter utgått dato uten å bli sur...

Gjest Brødbakeren
Skrevet

Så bra! Da slipper jeg å helle ut melken, men kan bruke den opp. Mente jeg hadde hørt at i matlaging hadde ikke surhet mye å si, at det tvert i mot ble bedre..

Takk for kjappe svar :)

Skrevet

Baker brød o.l. eller lager vafler av melk utgått på dato. Det går helt fint! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...