Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 1. Stemmer det at man får dårlig ånde av ketosebaserte dietter? Hvis ja: Går denne dårlige ånden vekk etter en stund? 2. Hvordan holder man vekten ved like når man begynner å spise mer "normalt" igjen? (Dvs når man spiser mer karbohydrater) 3. Hva er fordelene vs ulempene ved å følge en lavkarbodiett versus det å bare telle kalorier og slanke seg på "gamlemåten"? 4. Spiller det ingen rolle hvor mange kalorier man får i seg på en lavkarbodiett? Er man "garantert" å gå ned i vekt uansett hvor lite/mye man spiser?
Gjest Tjukka Skrevet 8. juli 2008 #2 Skrevet 8. juli 2008 1. Stemmer det at man får dårlig ånde av ketosebaserte dietter? Hvis ja: Går denne dårlige ånden vekk etter en stund?Ingen automatikk i dette. Drikk normalt, så unngår du det som ofte omtales som acetonånde. 2. Hvordan holder man vekten ved like når man begynner å spise mer "normalt" igjen? (Dvs når man spiser mer karbohydrater)Vær fortsatt litt forsiktig med karbohydrater, og forsøk å unngå å bare spise karbohydrater. Vil du f.eks. spise frukt, så spis f.eks. ei skive skinke eller noen få valnøtter først. Forsøk å spise proteiner, fett og karbohydrater til hvert måltid. Og vær aktiv fysisk. 3. Hva er fordelene vs ulempene ved å følge en lavkarbodiett versus det å bare telle kalorier og slanke seg på "gamlemåten"? Fordelene med lavkarbo er at du slipper å telle. (Ja, jeg vet det er enkelte her inne som mener man skal telle, men jeg har iallefall ikke telt en eneste kalori eller karbohydrat). Også kan du jo spise mye god mat med lavkarbo, men det kan du sikkert med vanlig kaloritelle-diett også. Med lavkarbo føler jeg ikke at jeg er på noen slankekur - bare at det er enkelte matvarer jeg skal holde meg unna. Ulempene med ketosediett, er at man faller ut av ketose hvis man spiser for mye karbohydrater, og da kan det ta fra en til flere dager å komme i ketose igjen. Men dette kan også bidra til at man er mer forsiktig med å falle ut av ketose. Om jeg av en eller annen grunn har falt ut av ketose (tre ganger siden mars), så har jeg kost meg litt ekstra når skaden først har skjedd - langet innpå med is f.eks. Når det gjelder sprekker, så er vel lavkarbo (ikke ketogen diett) og kaloritelle-dietter ca det samme - "Shit happens, nå ser jeg fremover". Det du må tenke på, er om de matvarene du kan spise under en lavkarbodiett er noe du synes er ok. 4. Spiller det ingen rolle hvor mange kalorier man får i seg på en lavkarbodiett? Er man "garantert" å gå ned i vekt uansett hvor lite/mye man spiser?Kalorier har en betydning på en lavkarbodiett også, men siden kosten er protein-og fettrik, så metter den såpass bra at det skal mye til for å overspise så mye at det blir så mange kalorier at man går opp i vekt. (Men drikker du noen deciliter olivenolje om dagen, så blir det nok heller vektoppgang enn nedgang). Det gjelder litt her at du bruker sunn fornuft. Fedon har vel sagt at man skal ha ca 1 ss sunt fett til hvert måltid på en lavkarbodiett - under ketose bør fettmengden være noe høyere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå