Gå til innhold

Vaskemaskin på soverommet

murray

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten ett-roms som er klar for å bli 2-roms. I dag står vaskemaskina på kjøkkenet. Greia er at kjøkkenet skal bli soverom. Siden jeg ikke synes det er noe fint med en vaskemaskin i kjøkkeninnredningen på stua så vurderer jeg å bare la den stå på det som da blir soverommet. Rørlegger sier dette går helt fint. Men av en eller annen grunn er jeg litt usikker. Noen her inne som har en lignende løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg har en liten ett-roms som er klar for å bli 2-roms. I dag står vaskemaskina på kjøkkenet. Greia er at kjøkkenet skal bli soverom. Siden jeg ikke synes det er noe fint med en vaskemaskin i kjøkkeninnredningen på stua så vurderer jeg å bare la den stå på det som da blir soverommet. Rørlegger sier dette går helt fint. Men av en eller annen grunn er jeg litt usikker. Noen her inne som har en lignende løsning?

vil du fortsatt ha sluk på soverommet da? Hva om det skjer noe med vaskemaskin? Og hvor skal du koble vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Har jeg aldri hørt om. Og jeg synes det høres penere og bedre ut med vaskemaskin på kjøkkenet.

Går kanskje an å gjøre det sånn at maskina ikke synes fra stua?

Selv om rørleggeren sier det er ok, hva sier forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rorlegger

Hahahhaa.. om rørleggern har sagt det burde du skaffe deg en annen rørlegger.

Skaff deg heller en vaskemaskin med dør uten vindu og minter en skapdør på denne (slik man gjør med feks intergrerte kjøleskap etc...)

Om du plaserer denne på soverommet kan jeg garantere deg at leiligheten din vil falle godt i pris samt vanskelig å selge... + at som en annen her nevner kan du få problemer med å forsikre huset ditt (pga. vannskader/fukt/etc)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går ut fra at du har sluk ved vaskemaskinen fra før siden den er en del av kjøkkenet og at du bare lar maskinen stå der den står når kjøkkenet blir omgjort til soverom. Så lenge du har sluk i rommet hvor maskinen står tror jeg ikke det vil være noe problem. Evt. lekkasjer vil jo havne i sluken da. Det går også an å gjemme vaskemaskinen i et skap - både på soverommet og kjøkkenet. En slik løsning hvor maskinen er skjult ville jeg sjekket ut uansett. Det ser jo kanskje litt rart ut med en vaskemaskin stående på soverommt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den i dag står fint mht våtroms-regler, sluk etc så hvorfor ikke?

Jeg hadde en ettroms på Grünerløkka hvor dusjen var bak en vegg på kjøkkenet. Ikke tenkt meg det på forhpnd, men sånn ble det nå og det var annerledes, men helt greit. Når man bor i små leiligheter som kanksje ikke er bygget etter dagens standard så finner man kreative løsninger. Hadde aldri kommet på å sette en vaskemaskin på soverommet - men å la den bli stående og bytte romdeling - det er noe annet. Det må da bli rimeligere også - siden det må bygges sluk etc et annet sted dersom du skal flytte den?

For det er sluk?

Skjønt, det er ikke sikkert - i min families gamle hus, gikk slangen i utslagsvasken på kjøkkenet - vel, da blir det noe annet - da får du vask på soverommet også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har faktisk sett flere boliger som har dette på finn.no !

Forsikringsselskapet er vel glade så lenge det er sluk etc. der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være sluk der i allefall. Selv om det sikkert er mulig å legge rør og få det til å fungere til vanlig er det de gangene man må "nødtømme" maskinen. Og da er det absolutt en fordel med sluk i samme rom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være sluk der i allefall. Selv om det sikkert er mulig å legge rør og få det til å fungere til vanlig er det de gangene man må "nødtømme" maskinen. Og da er det absolutt en fordel med sluk i samme rom!

Jeg vil tro at det ikke er sluk der fra før, da kjøkken jo vanligvis ikke har sluk.

Vi har vaskemaskinen i et lite kott som ikke har sluk. Vi har imidlertid en stoppekran for vannet, som alltid er stengt når maskinen ikke er i bruk. Dette gjør at risikoen for lekkasje er minimal. Hvis man dessuten bruker maskinen bare når man er hjemme og dermed oppdager eventuelle lekkasjer med en gang, er risikoen for skader veldig liten. Rørleggeren vår, som for øvrig er en veldig dyktig fagperson, mener at dette er helt forsvarlig.

Jeg synes at det største problemet med å ha vaskemaskinen på soverommet er av estetisk art. Men det kan sikkert løses ved å skjule den i et skap eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vaskemaskiner har en tendens til å lage dårlig inneklima. Stør og fuktighet. Men om du er flink til å lufte, så gjør jo ikke det noe særlig. Om man bor i en ettroms, så sover man jo også med maskinen i samme rommet, og har du ikke dauet av det til nå, så er det jo ikke noe problem.

Jeg liker ikke å ha vaskemaskinen på kjøkkenet selv. Skitne undikker + kjøkken er en dårlig kombinasjon for meg. Så jeg ville nok på den måten foretrukket å ha den på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville foretrukket å ha vaskemaskinen på soverommet dersom forholdene lå til rette for det.

En vanlig billig vaskemaskin lager mye støy, særlig når den sentrifugerer. Da er det ikke noe særlig å ha den i samme rom som man skal sitte og prate med venner, se på tv, høre på musikk, lese bøker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar og meninger :) Et alternativ er å ikke ha vaskemaskin i det hele tatt, men ulempen da er at jeg blir avhengig av vaskekjelleren.

En annen grunn til at jeg ikke vil ha den i den nye kjøkkeninnregningen er at kjøkkenet blir ganske lite (leiligheten er bare 40 kvm), og den vil derfor stjele plass.... Jeg MÅ nemlig ha oppvaskmaskin (det har jeg ikke nå - og det gjør meg gal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med å forsake litt skapplass og få vaskemaskinen innfelt i kjøkkenbenken? Så kan heller litt av det kjøkkenutstyret som brukes sjelden oppbevares på soverommet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å forsake litt skapplass og få vaskemaskinen innfelt i kjøkkenbenken? Så kan heller litt av det kjøkkenutstyret som brukes sjelden oppbevares på soverommet ;)

:fnise:

Litt kjedelig å sitte å se TV mens maskina sentrifugerer i kjøkkenbenket så glassene klirrer. Slik det er i dag kan jeg bare smelle igjen døra til kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Hva om du velger en liten vaskemaskin med åpning fra toppen? Og så en smal oppvaskmaskin i tillegg? Jeg tror de vaskemeskinene er 40 cm, og oppvaskmaskinen likeså, og da bruker du jo bare 20 cm mer enn du ville gjort med kun oppvaskmaskinen :) (fornøyd med denne ideen selv altså!!!! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at folk flest er negative fordi det ikke er en vanlig løsning. Det beste argumentet jeg har hørt mot, hittil er fuktdannelse og spørmål om sluk samt det estetiske. Og det er jo punkt som skal være lette å løse.

Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være bedre å ha den på kjøkkenet. Mat og klær i skjønn forening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ikke noe problem å ha vaskemaskina på kjøkkenet, og ei heller på soverommet. At det er mer vanlig å ha det på badet er så sin sak. Kjøkkenet tåler ikke mer vann enn soverommet sånn i tilfelle oversvømmelse uansett.

Inneklima kan bli kipere på soverommet, men pytt, hold dørene åpne så jevner det seg ut.

I forhold til vannlekasjer så finnes det noen fiffige løsninger, man kan legge ut målere som måler fukt og så stopper vannet inn til leiligheten.

Men, forsikringsselskap er rare, ta en telefon og hør med de om de har innsigelser/hvor mye prisforskjell det blir. Men som sagt, så lenge den uansett ikke er på et rom med sluk og karm (dvs badet) så blir det jo mye det samme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i leilighet der vaskemaskina stod i skapet på soverommet. Ikke noe problem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...