Gå til innhold

Vi skal kjøpe hund!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Laika_*
Skrevet

Det er enda lenge til hundekjøpet blir realisert. Det passer dårlig å ha hund her vi bor nå.

Men selv om det er lenge til, så vil vi begynne å forberede oss nå. Vi tar dette veldig seriøst, og vil prøve å gjøre et så godt valg som mulig. Jeg er dessuten litt allergisk (allergien har blitt bedre med årene, selv med nærkontakt med dyr), men reagerer i forskjellig grad på forskjellige hunder. Derfor må vi på en måte allergiteste meg sammen med en hund av den aktuelle rasen før vi kjøper en. Jeg ser for meg at vi bestemmer oss for et knippe raser som er aktuelle, og så får jeg prøve å oppsøke noen som har slike hunder for å se om jeg reagerer. Før vi bestemmer oss helt vil vi gjerne prøve å låne en sånn hund i minst ei uke for å sikre oss at alt går bra. Dette er en tidkrevende prosess, så vi begynner tidlig!

Men så var det jo litt andre kriterier for hvilken rase vi skal velge vi må tenke over også, og det er her jeg spør dere på KG om råd!

Vi (samboer og jeg) er bedagelige mennesker som ikke løper på fjellet hver dag, så hunden kan ikke være av den mest hyperaktive sorten. Men vi vil heller ikke ha en hund som ikke klarer å gå lengre turer iblant. Hunden bør ikke være for krevende i pelsstellet (vanlig pelsstell er ok, men ikke hunder som krever 1-2 timers pleie hver dag!). Hunden må også tilhøre en rase som er vennlig og rolig av natur, en rase som regnes som lett å oppdra. Vi er ikke tøffe nok til rottweilere og slikt. :)

Samboeren min er glad i små hunder, han vil gjerne ha en tibetansk spaniel. Jeg liker middels store hunder, som golden retrievere. Ingen av oss ønsker en minihund av typen chihuahua eller digre bamser som St. Bernhard. De er nydelige hunder, for all del! Men ikke helt det vi ser etter.

Jeg vet at det ikke er så enkelt som å skrive ned en oppskrift på drømmehunden og så finne en rase som passer. Hunder har jo personlighet de også. Men med hvilken rase har vi størst sjanse til å komme i nærheten av drømmehunden?

Hvis noen kommer på en lur idé så tar vi imot tips med stor takk!

PS: Hunden må være av en ikke altfor sjelden rase. Vi må jo ha en reell mulighet til å få hilse på og låne en hund før vi kan bestemme oss for å kjøpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! spennende tid for dere nå!

er jo en del planlegging som skal til når en skal skaffe seg hund. er jo ikke bare å bestemme seg i dag og hente en i morgen.

man skal jo finne ut hvilken rase en vil ha, være enige om at begge ønsker en hund, gjøre det klart at begge skal bidra. ikke så moro om det feks alltid er deg som må gå tur med hunden. alle dager er ikke solskinnsdager og ikke alltid like gøy å gi hunden lufteturen vi vet den fortjener.. da syns jeg det er viktig at en enten bestemmer seg for å gå sammen eller at en deler på det.

er du veldig utsatt med tanke på allergien din? kanskje en kongepuddel hadde vært noe? de skal visst være gunstige med tanke på både pelsstell og allergener...

hunder som krever mye oppmerksomhet/trim er jo fuglehunder og sauehunder om jeg ikke tar helt feil...

det fins en test inne på canis sine sider:

canis

ellers er jo king charles cavalier spaniel en nydelig rase, som er mer som en selskapshund. alle hunder trenger jo selvfølgelig trim, men denne krever mindre enn en engelsk setter feks

Selv så har vi en rottweiler, og er veldig fornøyd med vår 18 mnd gamle hannhund. kan være veldig krevende, sta som f... til tider... men for en kosegris og for en personlighet! i tillegg så er han kjemperolig og snill i nærheten av unger. (lar han selvfølgelig aldri være alene med unger, det skal man jo ikke med noen hunder)

nå skrev du jo at dere ikke ønsker en så stor/sterk hund... men om dere senere skal velge hund så er rottweileren absolutt å anbefale:)

legger med et bilde av årets første bad:D

Skrevet
nå skrev du jo at dere ikke ønsker en så stor/sterk hund... men om dere senere skal velge hund så er rottweileren absolutt å anbefale:)

De er ikke turmennesker og da bør ikke Rottweiler være et alternativ akkurat...

Men sånn generelt: Styr unna alle typer jakt og gjeterhunder da disse krever mye fysisk og psykisk stimulans.

Så må dere legge av dere "jeg liker store og han liker små"-tanker for det er

nettopp slike tanker som skaper dårlig hundehold.

Velg hund etter EGENSKAPER ikke størrelse og utseende.

Pelsstell MÅ man akseptere uansett rase. Om den ikke røyter må den børstes/nappes etc...

Kanskje Bichon Frisè kan være noe?

Skrevet

Vil anbefalle dere golden retriver, cavalier spaniel eller en labrador.

Gjest Gjest_Laika_*
Skrevet

Takk for svar! :)

Vi er relativt hundevante til å skulle bli førstegangs hundeeiere. Mange i familien og vennekretsen har hund, så vi har vært "hundevakt" i ukesvis i slengen. Skal være ansvarlige og sette oss godt inn i så mye som mulig før vi får hunden i hus. Skal jo som nevnt uansett ikke ha hund ennå.

Vi er selvsagt klar over at alle hunder trenger mosjon og pelsstell, vi vil bare være fornuftige i forhold til vår egen livsførsel og velge en hund som kan ha det bra og trives sammen med oss. En Border Collie ville nok hatet livet sammen med oss, så en sånn vil vi aldri kjøpe selv om vi synes den rasen er fantastisk spennende og flott.

Vi tar alle rådene her til etterretning. Skal lese litt ekstra om de rasene som er nevnt her. :)

Så må dere legge av dere "jeg liker store og han liker små"-tanker for det er

nettopp slike tanker som skaper dårlig hundehold.

Velg hund etter EGENSKAPER ikke størrelse og utseende.

Stor/liten hund har ikke nødvendigvis noe med utseende å gjøre? Det har ikke det for vår del, i allefall. Jeg synes noen av de nydeligste hundene som finnes er Newfoundlendere. (Rolige, snille, glade i vann, bedagelige) Men vi vil gjerne ha to hunder (en hund alene kan bli veldig ensom mens eierne er på jobb). Og med to newfoundlendere måtte vi nesten kjøpt varebil dersom de noen gang skulle vært med på tur! Det har stor betydning praktisk sett. Og en liten mini-hund kan man jo nesten risikere å tråkke på eller sette seg på dersom man har en noe vilter familie.

Når det gjelder hans og mine preferanser (tibetansk og golden) så handler det jo om gemytt på hundene. Vi "kjenner" mange tibetanske spanieler, og min samboer liker den rasen. Men jeg er litt i tvil pga bjeffingen deres, pluss at jeg vil ha en hund som tåler litt mer "røff" behandling. Nei, nei, nei, ingen har tenkt å mishandle hunden! :) Men jeg håper noen skjønner hva jeg mener.

Grunnen til at jeg liker golden retrievere er at jeg har fått inntrykk av at de er godmodige hunder med godt gemytt, samtidig som de er smarte og lærer fort. Men så er jeg litt redd for at vi ikke skal klare å gi dem nok mosjon.

Gjest Hundeelsker
Skrevet

Anbefaler dere å ta kontakt med Foreningen for Omplassering av Dyr, FOD-gården, der er det mange flotte hunder som trenger et nytt hjem av ulike årsaker. Der kan hunden finne dere like mye som dere finner den!

Gjest Gjest
Skrevet

Sjekk ut Lagotto. Røytefri, men krever litt pelsstell. Trenger nok litt trim, men kan også ha rolige dager. Fin familiehund¨og glad i barn. Mellomstor, lettlært og morsom hund.

Skrevet

Hvis dere velger Golden så velg hvertfall oppdretter med omhu :) Finnes en del useriøse som avler mer for utstilling enn gemytt. Forsåvidt gjelder jo det alle raser men Golden er jo en veldig populær hund som det finnes mange av.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man har avlet bort den gyldne pelsen. de jeg ser nå er jo nesten hvite! Hmrf...

Besøk valpeforeldrene, det sier mye :)

Skrevet

Da jeg leste innlegget ditt, må jeg innrømme at jeg med en gang tenkte puddel. Om det er fordi jeg har en selv, eller om det var måten du beskrev deres ønske av hund på, vet jeg ikke, men jeg endte iallefall opp med det.

Det er ikke til å legge skjul på at enhver hund krever stell, uansett rase og størrelse ol. Selv har vi en dvergpuddel som mine foreldre kjøpte da jeg skulle begynne i første klasse, slik at jeg skulle ha selskap å komme hjem til. Denne hunden er utrolig tillitsfull, lydig og rolig og egner seg derfor godt som familiehund. Den trenger heller ikke maksimalt med mosjon, i vårt tilfelle er det faktisk hunden selv som ikke vil gå tur, så hun nøyer seg med å løpe rundt i hagen, men denne rasen er veldig grei å ha med å gjøre. Grunnen til at vi valgte puddel var mest fordi at min far er allergiker, og det var derfor kjekt med en hund som ikke røytet. Selv om puddelen ikke røyter betyr det ikke at den ikke krever noe stell, vår klippes ca. hver 3. måned, og vi bader og børster den selv mellom klippene dersom det er behov for det.

Puddelen finnes også i forskjellige størrelser; toypuddel, dvergpuddel, mellompuddel og kongepuddel.

Jeg har iallefall ikke noe problem med å anbefale denne rasen :) Men hvordan hunden blir har også mye med oppdragelse og omgivelsene å gjøre.

Lykke til!

Skrevet

Først og fremst: dere virker gjennomtenkte og seriøse, kjempebra. Det er fin last å ha når man seiler ut i hundehavet, hehe. Kan være forvirrende til tider!

Dette med å låne seg en hund for å teste allergien er veldig viktig. Trist å ende opp med en valp man ikke kan ha allikevel!

Golden er jo for de fleste en passende familiehund.

Jeg mener rasen er undervurdert, at man ser mange slappe, småfeite fordi de rett og slett ikke får nok trim eller aktivisering. En golden som holdes i form og som man gidder å lære bittelitt lydighet/triks er en flott hund!

Skrevet

Husk at raser som ikke røyter/røyter minimalt gjerne krever mye pelsstell. Dere trenger derimot ikke å la det skremme dere hvis dere er enten innstilt på å lære hvordan det gjøres og bruke den tiden det tar, eller ta jevnlige turer til hundefrisør.

Greit å lese rasepresentasjonene på Canis alvorlig når det gjelder aktivitetsnivå forøvrig. En hund synes som regel det er strålende med mer enn det som kreves i forhold til rasen, men fungerer sårlig med mindre.

Kanskje dansk-svensk gårdshund kan være noe for dere?

Gjest Gjest
Skrevet
Kanskje dansk-svensk gårdshund kan være noe for dere?

En dansk-svensk gårdshund er veldig aktiv og krever derfor en god del mosjon.

Skrevet
En dansk-svensk gårdshund er veldig aktiv og krever derfor en god del mosjon.

En dansk-svensk gårdshund er gjerne med hvis eier gir den mye mosjon - men den krever ikke mer enn middels. Som mange andre mindre hunder klarer den seg også fint med veldig lite enkelte dager, så lenge den får nok i det store og hele. To timer i skogen eller lignende vil den nok synes er topp, men den klarer seg også fint med en halvtimes tur så lenge den blir nok stimulert mentalt.

Skrevet (endret)

Jeg vil anbefale berner sennen, bedre hund finnes ikke. Et minus er en del røyting, men med Furminator (børste som tar underull) er det ikke noe problem. Ellers er berneren potentsielt grei med hunder av samme kjønn, lettdressert, rolig inne, og tilspasningsdyktig mtp. aktivitet. Veldig barnevennlig, (selv om både hund og barn selvfølgelig må sosialiseres og oppdras) Kan trekke litt og bruke kløv, men også ha det morsomt med agility for eksempel. Tispene er vesentlig mindre enn hannene, dersom størrelsen virker avskrekkende.

Kan også anbefale min egen rase, eurasier. Særlig med tanke på allergi. Det er mange allergikere som lever problemfritt med eurasier, inkludert meg selv. Men husk at har man hundeallergi må man rekne med å få symptomer! Er du ikke innforstått med at du kanskje må bruke antihistaminer hver dag resten av hundens liv bør du ikke skaffe hund. Ei ukes besøk gir en alt for dårlig pekepinn. Da jeg anskaffet hund tenkte jeg som så at slipper jeg å havne på sykehus pga. allergisk astma er jeg fornøyd. Skaffet alle medisiner just in case. Men utrolig nok har jeg hatt null symptomer fra dag én. Likevel, man må være forberedt på å bli syk og bestemme seg for at det er ok på forhånd. Ellers er det veldig uansvarlig å anskaffe hund.

Btw; jeg nevne at jeg også var inne på puddel (stor), men ressonnerte meg bort fra rasen pga. pelsstellet. Har man allergi er det ikke særlig gunstig å måtte rote rundt i pelsen hver dag. I tillegg er det mye annet, støv, pollen og alskens herligheter som fester seg til en puddelpels. Det kan lønne seg å heller tenke i retning av pelser som trenger lite vedlikehold. Gjerne underullsraser som røyter 1-2 ganger i året og lite ellers.

Endret av la Flaca
Skrevet
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man har avlet bort den gyldne pelsen. de jeg ser nå er jo nesten hvite! Hmrf...

Hva er galt med de som nesten er hvite. Jeg har en golden som er nesten helt hvit, men han har et kjempe godt gemytt og ser på han som like mye ekte som de golden retriverne som er gylne. I alle hundebøker står det at golden retrivere kan variere fra nesten helt brun til hvit. Det har ingen ting med at den gylne fargen er blitt avlet bort.

Skrevet
I alle hundebøker står det at golden retrivere kan variere fra nesten helt brun til hvit. Det har ingen ting med at den gylne fargen er blitt avlet bort.

OT. Men ettersom det er vanskelig å finne noe annet enn nesten hvite golden nå, så må det jo nødvendigvis ha blitt avlet på de lyseste. Fordi de har vært mest populære, enkelt og greit. Det vil igjen si at den gylne, varme fargen som er den opprinnelige er blitt avlet bort. I utstillingslinjene i hvert fall.

Husker ei jente med en golden som brukte å passere meg på skoleveien da jeg var liten. Hun hadde rødt bølget hår, og golden retrieveren hennes hadde en rødvarm glød i pelsen, og var topp trent. Litt av et syn var de. Ser ikke mange av dem nå om dagen.

Skrevet

Vi har en golden på ett år. En flott rase, fint gemytt, lettlærte og veldig glade i både barn, voksne og andre dyr :)

Nå krever en golden endel mosjon da, det er iallefall vår erfaring. Å gå turer i skogen er helt topp for han, men vi har også dager hvor vi bare går kortere turer også. Å gi hunden hjernetrim er kanskje like viktig, egentlig!

Ender dere på en golden, så henger jeg meg på hun over her som sa at dere bør passe på hvilken oppdretter dere velger. Det er mange som får golden-kull, så sørg for at dere kjøper fra en seriøs og erfaren oppdretter.

Også kan jeg ikke dy meg for å legge inn et bilde av vår golden (som også er nesten hvit i pelsen, det kan nok stemme at det er flest av dem for tida):

Skrevet
Hva er galt med de som nesten er hvite. Jeg har en golden som er nesten helt hvit, men han har et kjempe godt gemytt og ser på han som like mye ekte som de golden retriverne som er gylne. I alle hundebøker står det at golden retrivere kan variere fra nesten helt brun til hvit. Det har ingen ting med at den gylne fargen er blitt avlet bort.

Er vel ingen tvil om at den fine gyldne fargen er avlet bort, det er bare å se seg rundt det. Men det har jo selvsagt ikke noe med gemytt å gjøre! Annet enn at man kan ha avlet på hunder med dårlig gemytt istedenfor de med godt for å få frem fargen, hos useriøse oppdrettere som vil ha utstillingsvinnere. Men det gjelder selvsagt ikke alle. Pelsfargen sier ikke noe om gemytt, men jeg synes de gyldne er 1000 ganger flottere enn de nesten hvite. Det heter jo Golden av en årsak ;)

Skrevet
Er vel ingen tvil om at den fine gyldne fargen er avlet bort, det er bare å se seg rundt det. Men det har jo selvsagt ikke noe med gemytt å gjøre! Annet enn at man kan ha avlet på hunder med dårlig gemytt istedenfor de med godt for å få frem fargen, hos useriøse oppdrettere som vil ha utstillingsvinnere. Men det gjelder selvsagt ikke alle. Pelsfargen sier ikke noe om gemytt, men jeg synes de gyldne er 1000 ganger flottere enn de nesten hvite. Det heter jo Golden av en årsak ;)

Syntes det er litt merkelig, for dyrlegen vår sier at hunden vær er sjelden i fargen, og at de fleste golden retrivere er gyldene beige/gule. Men samma det. Vi har forskjellig smak hele gjengen. Jeg elsker min golden ( ja han er golden selv om han er ganske lys) over alt på jord!!!

Gjest pusla_utlogget
Skrevet
Syntes det er litt merkelig, for dyrlegen vår sier at hunden vær er sjelden i fargen, og at de fleste golden retrivere er gyldene beige/gule. Men samma det. Vi har forskjellig smak hele gjengen. Jeg elsker min golden ( ja han er golden selv om han er ganske lys) over alt på jord!!!

Det får vi høre også, at han er så lys for å være en golden. Vi får mye skryt på at han er så lys! Men jeg ser jo at det er mye lyse utgaver av rasen, særlig på bilder fra utstillinger. Så mulig det er blitt mer populært. Jeg synes jo også at vår er en kjempefin utgave av rasen, selvom han ikke er gylden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...