Gå til innhold

ang betaling av gave

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei alle!

lurer litt på hva som er vanlig og vil bare høre noen synspunkter på dette temaet.

Skal i bryllup til nær venninne og skal jo da også kjøpe gave. Kom da til å lure på en ting; hvordan pleier man å gjøre hvis man skal spleise med noen andre? f.eks hvis en som er singel skal spleise med et kjærstepar, og en annen som kommer alene(ektefellen var bedt, men kunne ikke komme..regner med at navnet til denne personen skal stå på kortet allikevel).

Jeg har min oppfatning av dette, men vil gjerne høre hva dere synes:)

takktakk

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Alle enkeltpersoner som står på kortet betaler like mye. Om man er en enslig og ett par, er man tre personer, og hver av disse tre enkeltpersonene betaler en tredjedel av gaven hver. En person som ikke er invitert i bryllupet, men som likevel gir gave, kan betale litt mindre, uavhengig om vedkommende er i et par eller enslig.

Gjest Gjest_:o)
Skrevet

I utgangspunktet mener jeg at hver person betaler sin andel (dvs par betaler dobbelt så mye som single).

Men ifjor gjorde vi det slik når vi var i bryllup til ei venninne at av en gave på f.eks 1000,- betalte min single venninne 400,-, jeg betalte 400,- og min kjæreste betalte 200,-. Vi (altså alle tre) synes det var en grei ordning, min kjære hadde aldri møtt dette paret før. Jeg mener altså at det kommer litt ann på hvor nær man står den som skal få gaven også, for meg var det naturlig å legge mer i en gave til ei venninne, men synes ikke jeg kan forlange at noen som aldri har hilst på personen skal gjøre det samme.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ville nok ikke delt 50/50, men det er vanskelig å si. Skal tre personer i bryllupet, bør beløpet deles i tre. Men er det bare en gave, til fx en felles venninne, og en samboer bare er med "for syns skyld" ville jeg kanskje foreslått 40/60. Opplever siste scenariet nå, skal i bursdag til venninne. Jeg som singel betaler 300, samboerparet går inn med 500 kr. Men det ble bare sånn, siden gaven kostet 800...

Skrevet

Vi deler alltid på antall personer. Både venner og familie syns det er en grei ordning, så da blir det sånn.

Gjest Magica de Spell
Skrevet
Vi deler alltid på antall personer. Både venner og familie syns det er en grei ordning, så da blir det sånn.

Samme her. Synes ikke det er riktig at man skal betale mer "bare" fordi man er singel :)

Når det kommer til om begge i et par skal spytte i like mye i en gave når bare den ene personene kjenner gavemottageren godt, så synes jeg fortsatt det er fair å dele 50/50. Sånt pleier å jevne seg ut etterhvert uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...