Gå til innhold

2 innekatter, hvor lenge max ha de hjemme alene uten tilsyn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to innekatter, hvor lenge max kan de være alene hjemme uten tilsyn?

Noen som har erfaringer med det?

De har flere ganger vært fredag til søndag... Det virker som at det går helt fint.

Slik jeg tenker , tenker jeg ikke mer enn 5 netter i srekk alene hjemme, men 4 er vel mer en nok, eller?

Greit å vite nå i ferietidene. Setter selvfølgelig frem rikelig med mat og vann + kommer til å sette frem to dokasser...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 2 innekatter. HELT UAKTUELT å la dem være hjemme alene uten tilsyn i 4 netter!!!

Jeg kan maks være borte fra dem i 24 timer. Hvis det blir med enn det må jeg få noen til å se til dem.

En ting er at jeg synes også dyra våre skal ha dem bra i ferien. Jeg må også vite at de har det bra for at jeg skal kunne slappe av på ferie. Og hva hvis en av kattene blir syke, noen må se til dem for å oppdage sånt. Rent praktisk vil det ikke la seg løse i forhold til at kassa må skiftes minst en gang om dagen, de skal slippe å måtte gå i sin egen dritt. De liker ikke at maten har stått framme så lenge heller, siden tørrforet mister lukt når det står framme. Likeledes er de avhengig av friskt vann. Og ikke minst må de få kos og oppmerksomhet.

For meg er det uanasvarlig kattehold å la innekatter være alene så lenge som 4 netter.

Gjest Gjest
Skrevet

Våre to birmaer er ute/inne katter.. De har kattedør og gjør som de vil. Er vi borte en helg så er foreldrene mine innom her dag og snakker med de. Ikke faen om jeg overlater de til seg selv en hel helg. Dyr er en utgift. Sett de på en god kennel, da lider de ingen nød! Det koster ca 50 kr pr dag.

Skrevet

Det er ikke noe problem å ha de alene i 4 dager, men noen noen må komme innom en gang daglig for å se til at de lever, ikke har satt noe i halsen, er syke osv. Husk at vannskålen kan velte, så sett fram mange. Men 4-5 dager HELT alene går ikke, det går ikke i to dager engang. De må ha minst 1 tilsyn i døgnet.

Skrevet (endret)

En skjelden gang reiser vi bort fra fredags ettermiddag til søndags formiddag, og våre tre katter er alene hjemme, men har daglig tilsyn av en nabo eller min svigermor.

For meg hadde det vært helt uaktuelt å la dem være hjemme alene i 4 dager.

Da hadde jeg nok heller bedt noen om å bo i vår leilighet.

Kattene har også rett til rent vann og fersk mat HVER dag.

Endret av spezitas
Skrevet

Da våre to katter var innekatter var de alene så mye som to uker i strekk. Men da kom naboen innom dem to ganger om dagen for å gi dem mat og vann, skifte på kattedoen og kose litt. Totalt uten tilsyn ville jeg ikke latt dem være alene mer enn over to netter.

Gjest Gjest_Lita_*
Skrevet

Nei, aldri i livet om man forlater dyra alene så lenge! Selv om vi har to utekatter som går inn og ut som de vil, fanger mus og fugler og går på do ute, ville jeg aldri ha forlatt dem i mer en et døgn alene. Det er uansvarlig! Kan hende du finner den ene katten død når du kommer hjem og den andre har begynt å spise på liket i ren frustrasjon.

Skrevet

Jeg er såpass uansvarlig at mine to katter er alene hjemme i opptil 48 timer. Da reiser vi f.eks på hytta på fredag kveld og kommer hjem søndag kveld. Da setter jeg frem 2 store boller vann og en stor bolle mat. Har til vanlig 2 store kattekasser, som rengjøres svært grundig, pluss at de er ute hele fredagen før vi drar. Så får de hele huset å leke i, ca 200m2. Er det varmt ute og sol så åpner jeg kjellerdøren slik at de kan gå å legge seg på det kalde gulvet hvis de vil.

Når vi kommer hjem er det to glade og oppmerksomhetssyke katter som møter oss. Grunnen til at de er igjen hjemme er at den ene blir forferdelig bilsyk, og får angstanfall i bilen, selv om vi har trent bilkjøring siden han var liten. Den andre katten liker å kjøre bil. Nå reiser vi ganske ofte på hyttetur, så å dope han ned med valium er ikke aktuelt hver gang han skal i bilen. Sist uke var vi borte i 5 netter, da var mine foreldre innom huset 3 ganger og etterfylte vann og mat. Det er ikke nødvendig med mer. Setter en katt noe i halsen er den død(mest sannsynlig) i løpet av 15 min. Så det kan skje mens du er i dusjen.

Videre har jeg forsikring på mine katter, gir de kvalitetsfor fra veterinær, slipper de ut når de vil og har senger/leker nok til 5 katter til.

Skrevet

Er det sommer og helg, lar vi katten være ute med rikelig med mat og vann flere steder (2 døgn).

Er det lengre, så leverer vi han på dyrepensjonat. Det koster 80kr døgnet, og de får mat, kos, stell, trygghet, frisk luft og selskap.

Gjest Nishiki
Skrevet

Han får ikke være alene hjemme lengre en vi er på jobb.

Skal vi reise bort setter vi han bort til noen.

Skrevet

Jeg lar dem ikke være alene mer enn en natt uten tilsyn. Er det kun noen dager det dreier seg om, får jeg noen til å stikke innom dem en gang om dagen. Blir det lengre - en liten uke eller mer - plasserer vi dem på et pensjonat :)

Gjest Katteelsker
Skrevet

Min pusejente er aldri lenge alene, maks 8. timer til dagen (siden begge er i full jobb). Hun får alltid mye oppmerksomhet av oss, og vi både koser og leker mye med henne. Hvis vi drar på ferie, kommer moren min innom minst en gang til dagen. Det lengste vi har vært borte er 4-5 dager. For meg er det helt uaktuelt å ha kattene alene mer enn et døgn. Grunnen til det er fordi jeg vet at pusen min hadde følt seg ensom og forlatt. Dessuten elsker hun å klatre, og jeg vet aldri om hun kan ha skadet seg. Friskt vann, mat og toalett er også viktig. Med to katter blir det mye avføring i løpet av fire dager. :sukk:

Jeg hadde anbefalt deg å få noen til å komme innom hver dag. For å se om kattene har det bra, har nok mat o.s.v.

Hilsen katteelsker :kaffe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...