Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag fått påvist kyssesyken, og er dermed sykemeldt fra de to jobbene mine :cry:

den ene jobben har jeg fast ansettelse hver 3. helg og dermed er det ikke noe problem med sykepenger

den andre jobben er der jeg skulle ha jobbet hele denne sommeren. Har nå jobbet i 2 fulle uker. og er også satt opp på vakter hver dag de neste 4 ukene. I følge sjefen min får jeg ikke sykepenger fra dem fordi jeg skriver timelister. Stemmer dette? Legen min sa jeg hadde rett på sykepenger selv om jeg bare var vikar.. Har jeg rett på noe fra trygdekontoret?

Er så utrolig kjedelig å måtte bekymre seg for dette med økonomien i tillegg til sykdommen. Føles så utrettferdig hvis jeg ikke får noe som helst for de 4 ukene.

Hvis det har noe å si så har jeg jobbet i den jobben de 4 siste årene, men det har variert mye hvor mye jeg har jobbet. har noen år hatt deltids vikariater, og ellers har jeg vært tilkallingsvikar. Denne våren har det blitt spesielt lite jobbing pga studier. men jeg har lenge hatt en avtale om disse 6 ukene med jobbing i sommer.

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Britt Banditt
Skrevet (endret)

Edit: Så nå at du har jobbet i den jobben tidligere. Trodde du hadde begynt der for to uker siden.

Har du en skriftlig avtale på at du skulle jobbe de seks ukene?

Endret av Britt Banditt
Skrevet
Edit: Så nå at du har jobbet i den jobben tidligere. Trodde du hadde begynt der for to uker siden.

Har du en skriftlig avtale på at du skulle jobbe de seks ukene?

nei var en muntlig avtale, som vi inngikk i april/mai. men jeg står jo oppført på alle arbeidslistene for hele sommeren. Hvilke dager jeg skal jobbe + tidspunkt.

Jeg har også jobbet der hele sommeren de siste 3 årene + periodevis vikar resten av året avhengig av hvor mye jeg har hatt å gjøre på skolen!

Skrevet

Du må ha jobbet en måned hos arbeidsgiver for å få sykepenger. Det spiller ingen rolle om man er fast, vikar, i sommerjobb eller skriver timelister.

Jf. Folketrygden:

§ 8-18. Sykepenger fra arbeidsgiveren

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Dersom arbeidstakeren slutter i arbeidet, men igjen begynner å arbeide hos den samme arbeidsgiveren innen to uker, regnes det tidligere arbeidsforholdet med når opptjeningstiden skal beregnes.

Det hjelper med andre ord ikke at du har jobbet der tidligere (med mindre du jobbet der mindre enn 14 dager før du begynte), og heller ikke at du har avtale om flere uker. Beklager.

Noen tariffavtaler, f.eks. KS sin tariffavtale har bedre bestemmelser, men du omfattes antakelig ikke av noen tariffavtale?

Skrevet

men jeg har jo aldri slutta i jobben da..

hvis det stemmer at jeg ikke har rett på noe som helst så er jo det utrolig urettferdig! da kommer jeg til å slite økonomisk med huslån og utgifter neste måned. ta taper jeg 15000-20000 kroner. var det jeg skulle leve av august og utover høsten..

har man ikke rett på noe fra trygdekontoret eller noe annet sted hvis man har jobbet under 4 uker heller?

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Har du kontrakt? Finnes det noen liste på at du skal jobbe da og da?

Jeg tror du skal ha rett på det så lenge du har vært ansatt der lenge, selv om du ikke har jobbet så ofte.

Skrevet

kun en ting å gjøre hvis du vil slippe usikkerheten..

ta kontakt med NAV så får du vite rettighetene dine og slipper spekulere

Gjest Gjest
Skrevet

En muntlig avtale skal være like bindende som en skriftlig, og at du er satt opp på vaktlisten regnes vel også som en slags skriftlig kontrakt.

Og om du har jobbet litt til og fra i fire år fyller du vel regelen om å ha jobbet fire uker?

Skrevet

har prata med nav og jeg har ikke rett på sykepenger :cry:

Det hjelper ikke at jeg har jobba der i 4 år så lenge jeg har hatt ett opphold. Måtte ha jobbet 4 uker rett før jeg ble syk for å ha rett på penger..

Sitter nå og gråter og føler det er skikkelig urettferdig. Jeg har vært vikar/fast for dem i 4 år og stilt opp når de trenger meg. Jeg har aldri vært syk før og betalt skatt siden jeg var 16.

Hadde jeg istedenfor å jobbe for dem i sommer valgt å jobbe ekstra i den "nye" jobben hadde jeg sannsynligvis fått rett på penger. Men siden jeg isteden valgte å hjelpe dem med å være vikar hele sommeren får jeg INGENTING. når tilogmed arbeisløse får sykepenger.. :sukk:

fuck "velferds-Norge"!!

måtte bare få ut dette! er utrolig lei meg, for dette var pengene jeg skulle ha og leve av i juli/august og ha som ekstra i høst for å overleve ved siden av studielånet!

det var den sommeren.. :( ikke får jeg tjent penger, og ikke blir det ordentlig ferie -kan jo ikke anstrenge meg!

Skrevet
har prata med nav og jeg har ikke rett på sykepenger :cry:

Det hjelper ikke at jeg har jobba der i 4 år så lenge jeg har hatt ett opphold. Måtte ha jobbet 4 uker rett før jeg ble syk for å ha rett på penger..

Sitter nå og gråter og føler det er skikkelig urettferdig. Jeg har vært vikar/fast for dem i 4 år og stilt opp når de trenger meg. Jeg har aldri vært syk før og betalt skatt siden jeg var 16.

Hadde jeg istedenfor å jobbe for dem i sommer valgt å jobbe ekstra i den "nye" jobben hadde jeg sannsynligvis fått rett på penger. Men siden jeg isteden valgte å hjelpe dem med å være vikar hele sommeren får jeg INGENTING. når tilogmed arbeisløse får sykepenger.. :sukk:

fuck "velferds-Norge"!!

måtte bare få ut dette! er utrolig lei meg, for dette var pengene jeg skulle ha og leve av i juli/august og ha som ekstra i høst for å overleve ved siden av studielånet!

det var den sommeren.. :( ikke får jeg tjent penger, og ikke blir det ordentlig ferie -kan jo ikke anstrenge meg!

Sånn er reglene, og heldigvis for det!

Dessverre for deg som faktisk har blitt syk, at så mange andre snylter på systemet.

Nå veit ikke jeg hvem arbeidsgiveren din er, men tenk på han også, skal faktisk betale dobbelt lønn i 14-16 av de dagene du skulle jobbet! Det synes jeg i allefall er urettferdig!

Skrevet
Sånn er reglene, og heldigvis for det!

Dessverre for deg som faktisk har blitt syk, at så mange andre snylter på systemet.

Nå veit ikke jeg hvem arbeidsgiveren din er, men tenk på han også, skal faktisk betale dobbelt lønn i 14-16 av de dagene du skulle jobbet! Det synes jeg i allefall er urettferdig!

men arbeidsgiveren min slipper jo unna dette.. jeg får jo ikke betalt en krone for de ukene jeg skulle ha jobbet!

Skrevet

:klemmer:

Kjedelig nok å ha kyssesyken, om man ikke i tillegg skal tape penger på det! :/

Skrevet

Enig i at det er veldig kjipt :/ Jeg vikarierte for en stund tilbake i en barnehage i perioder, akkurat da jeg hadde fått et litt lengre vikariat ble jeg smittsomt syk (smittet i barnehagen) så jeg kunne på ingen måte jobbe. Jeg hadde heller ingen rett på lønn.

Håper du blir frisk snart :) God bedring

Skrevet
:klemmer:

Kjedelig nok å ha kyssesyken, om man ikke i tillegg skal tape penger på det! :/

Håper du blir frisk snart :) God bedring

Takk begge to. Er ikke noe morsomt det her.. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...