Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Han har sex med den jevnaldrende kjæresten sin (begge har akkurat fyllt 13). Hun får ikke lov til å overnatte her, men det er jo umulig å kontrollere hva de gjør 24 timer i døgnet, og det hadde vel ikke vært spesielt sunt heller. Nå om sommeren går de jo bare ut om dagen og gjør det de vil. Kondomer er en selvfølge, men det er jo ikke 100 % sikkert. Jeg tenker med skrekk på at hun kan bli gravid! Hva skal jeg gjøre?
Gjest Lillebøll Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 Snakke med henne om prevensjon og p-piller?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Snakke med henne om prevensjon og p-piller? Men bør en 13-åring gå på p-piller? Kan det ikke ha uheldige innvirkninger når man er midt i puberteten, eller tar jeg feil?
Gjest Lillebøll Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Tror det har større uheldige bivirkninger med graviditet.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 Men bør en 13-åring gå på p-piller? Kan det ikke ha uheldige innvirkninger når man er midt i puberteten, eller tar jeg feil? Ja, det kan detannsynligvis. Det er svært lite forsket på det pga at det er et relativt nytt fenomen å gi kvinner som ikke er fullt utviklet kunstige hormoner, men med tanke på virkningen det har på voksne kvinner er det liten sjanse for at yngre tåler det bedre. Unntaket er faren for blodpropp, den er lavere hos en 13 åring enn en 31 åring . Og når de allerede bruker kondomer så er det lite å vinne på at de bytter prevensjon med tanke på skadevirkningene det fort kan få. At de bruker dobbelt opp er lite sannsynlig, desverre. Hadde det vært en jente du stod nær hadde jeg kanskje vurdert å tipse om når i måneden det er størst fare for å bli gravid, og oppfordret de til å unngå samleie i det minste i den perioden, og buke kondom ellers. Faren med det er at de kan kutte ut kondom helt, uten å ha full kontroll på syklusen. Så egentlig er det for sent å forklare det når de allerede er i gang, med mindre det er to meget voksne ungdommer det er snakk om. Du klarer neppe få de til å slutte å ha sex, så den veien er nok håpløs. men har du et åpent nok forhold til en eller begge av de til at det går an å lirke inn at sex er mer enn samleie? For det går an å få mye nytelse uten risiko for graviditet, med den hyggelige "bivirkningen" at de lærer kroppene til hverandre bedre å kjenne.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Når 13 åringer er modne nok til å føde, så tviler jeg på at de dauer av å bli gravide. Så jeg syns ikke det var det smarteste utsagnet Lillebøll har lirt av seg.
Gjest Lillebøll Skrevet 7. juli 2008 #7 Skrevet 7. juli 2008 Når 13 åringer er modne nok til å føde, så tviler jeg på at de dauer av å bli gravide. Så jeg syns ikke det var det smarteste utsagnet Lillebøll har lirt av seg. Nei, dø av fødsel gjør de neppe, men de skal tross alt ta vare på en unge i 18 år. Og jeg synes heller barn skal gå på p-piller enn å få barn.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #8 Skrevet 7. juli 2008 Når 13 åringer er modne nok til å føde, så tviler jeg på at de dauer av å bli gravide. Så jeg syns ikke det var det smarteste utsagnet Lillebøll har lirt av seg. Hvor mange 13 åringer får lov til å bære frem barnet? Og av de, hvor mange får det greit? Eventuelt hvor mange 13 åringer tar abort uten å få fysiske eller psykiske men av det? Det er nok noen får det går bra med, men de er desverre et forsvinnende lite mindretall i forhold til de som enten blir presset til abort, og får problemer pga det, og de som beholder barnet og får problemer pga det.
Gjest Gjest_s_* Skrevet 7. juli 2008 #9 Skrevet 7. juli 2008 De er mindreårige, altså barn og skal nektes å ha sex. Så enkelt og så vanskelig.
mann23 Skrevet 7. juli 2008 #10 Skrevet 7. juli 2008 Jeg syns det er bare bra at sønnen din har sex. 13 år er absolutt ikke for ungt, hadde selv sex da jeg var såpass gammel, og det var utelukkende positivt for meg. Det er status for sønnen din, han blir ikke seksuelt frustrert og han får det bedre i hverdagen. Hvordan det er for kjæresten aner jeg ikke, men det er jo heller ikke ditt problem. Blir hun gravid er det jo bare å ta abort....
Beast Skrevet 7. juli 2008 #11 Skrevet 7. juli 2008 Prat med ham. Fortell at siden du ikke kan kontrollere hva han gjør utenfor husets fire vegger, så stoler du på at han tar ansvar og bruker kondomer. Informer om steder som gir ut kondomer gratis til ungdom, og dersom du er såpass nær kjæresten hans at du kan prate med henne om slikt, så gjør det også. Når det gjelder p-piller, så er det ikke bare fryd og gammen. Mange opplever depressjoner, angst, vektreduksjon og hodepiner, og faren er tilstedeværende for blodpropp. Og det er slettes ikke bare-bare å få utført en abort. Det kan forårsake dype psykologiske problemer i etterkant. De er det bedre å fokusere på det preventive. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #12 Skrevet 7. juli 2008 Jeg syns det er bare bra at sønnen din har sex. 13 år er absolutt ikke for ungt, hadde selv sex da jeg var såpass gammel, og det var utelukkende positivt for meg. Det er status for sønnen din, han blir ikke seksuelt frustrert og han får det bedre i hverdagen. Hvordan det er for kjæresten aner jeg ikke, men det er jo heller ikke ditt problem. Blir hun gravid er det jo bare å ta abort.... Ja, for det er jo bare-bare.
Gjest Gjest_s_* Skrevet 7. juli 2008 #13 Skrevet 7. juli 2008 Hvis kjæresten hans også er 13 år er hun under den seksuelle lavalder. Hennes foreldre kan gå til anmeldelse. Har dere tenkt på det?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #14 Skrevet 7. juli 2008 Hvis kjæresten hans også er 13 år er hun under den seksuelle lavalder. Hennes foreldre kan gå til anmeldelse. Har dere tenkt på det? Gutten er jo også under den seksuelle lavalder, så de vil ikke komme særlig langt med det. Men uansett, man kan ikke få disse to her til å slutte å ha sex når de først har hatt det. Sier seg selv. Det mor må gjøre er å forklare gutten at det er EKSTREMT viktig at han beskytter seg med kondom. Hun kan godt si at det egentlig ikke er lovlig for de to å ha sex heller. Men om det går inn tviler jeg på....
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #15 Skrevet 7. juli 2008 Hvis kjæresten hans også er 13 år er hun under den seksuelle lavalder. Hennes foreldre kan gå til anmeldelse. Har dere tenkt på det? Begge er 13 år. En anmeldelse vil bli henlagt automatisk, uansett om det er hans eller hennes foreldre som anmelder. Unntaket er om det er snakk om overgrep, voldtekt el, da kan barnevern ol instanser gripe inn. Men siden de begge er under den kriminelle lavalder vil det ikke være snakk om en politianmeldelse i tradisjonell forstand.
tingeling Skrevet 7. juli 2008 #16 Skrevet 7. juli 2008 Vet jentas foreldre om det at de har sex? Jeg synes du bør sette deg ned sammen med begge ungdommene og snakke om prevensjon og hvor lite som skal til for at noe går galt. At det er begges ansvar å bruke prevensjon og hva de skal gjøre hvis kondomet sprekker. Kan også være greit å nevne for dem at feks Herpes kan smitte fra munnsår til kjønnssykdom og at det er umulig å bli kvitt. Og så selvsagt om respekt for hverandre osv. Kommer sansynligvis til å bli en pinlig samtale for alle parter, men tror det er verdt det hvis i hvertfall litt av det som blir sagt går inn. (jeg tror også jeg ville ha sagt - til dem begge- at siden de er under den seksuelle lavalder så er du nødt til å fortelle jentas foreldre om dette. Det kommer neppe til å bli positivt mottatt, men det er bedre enn at men tror det er bedre enn at hennes foredre i etterkant får vite at du vet og har "godtatt" det)
gompen Skrevet 7. juli 2008 #17 Skrevet 7. juli 2008 Ja, og hvorfor er det absolutt gutten som skal bli anmeldt her? Fordi det alltid er hankjønnet som er "den store stygge ulven" når det kommer til sex? Alle vet jo at jenter ikke blir kåte, de er bare naive og blir med på det fordi gutten har lyst? Da må man isåfall anmelde begge to, siden begge er under seksuell lavalder.
Beast Skrevet 7. juli 2008 #18 Skrevet 7. juli 2008 Vet jentas foreldre om det at de har sex? Jeg synes du bør sette deg ned sammen med begge ungdommene og snakke om prevensjon og hvor lite som skal til for at noe går galt. At det er begges ansvar å bruke prevensjon og hva de skal gjøre hvis kondomet sprekker. Kan også være greit å nevne for dem at feks Herpes kan smitte fra munnsår til kjønnssykdom og at det er umulig å bli kvitt. Og så selvsagt om respekt for hverandre osv. Kommer sansynligvis til å bli en pinlig samtale for alle parter, men tror det er verdt det hvis i hvertfall litt av det som blir sagt går inn. (jeg tror også jeg ville ha sagt - til dem begge- at siden de er under den seksuelle lavalder så er du nødt til å fortelle jentas foreldre om dette. Det kommer neppe til å bli positivt mottatt, men det er bedre enn at men tror det er bedre enn at hennes foredre i etterkant får vite at du vet og har "godtatt" det) Veldig godt forslag! Skriver under på denne her!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #19 Skrevet 7. juli 2008 Jeg ville anmeldt dem. Forhåpentligvis blir det et avisoppslag, og kanskje vil noen foreldre ta til vettet og skjønne at lovene om seksuell lavalder er utrolig diskriminerende.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #20 Skrevet 7. juli 2008 Loven er til for å sikre at ingen voksne har sex med noen under 16 år. Den er til for å beskytte barna mot overgrep, ikke for å regulere ungdommens egen seksualitet. Så jeg spør som "mann 23" over her; diskriminerende mot hvem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå