Gjest Nysgjerrigpetra Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Jeg lurer litt på hva vi forventer av barna våre nå for tida. Jeg vet jo såklart at barn utvikler seg i forskjellig tempo, så det finnes ingen fasitsvar. Men det hadde vært interessant å se hvordan andre tenker. Jeg skal ramse opp noen enkle hverdagslige ting, og lurer på når ditt/dine barn lærte seg disse forskjellige tingene og om du synes ditt/dine barn var spesielt tidlig/sent ute med dette. Det er også lov å svare for dere som ikke har barn. Dere kan jo skrive ut fra når dere selv lærte disse tingen, når barn av venner og familie lærte slikt, eller rett og slett hva dere synes er passende alder. - Knytte skolissene (på en "effektiv" måte sånn at lissene sitter skikkelig og barnet kan gjøre dette selv hver dag) - Spise med bestikk og kun bruke hendene til sånt som brødskiver, pizza, hamburgere, kyllinglår osv som er ganske vanlig å spise uten bestikk. - Rydde rommet sitt uten hjelp av voksen (legge leker i hyller/skuffer, legge skittentøy i skittentøyskurven på badet) - Gå på butikken og pante flasker alene (se bort fra slikt som trafikkert vei el.l. som kan være et hinder) - Lage matpakken sin selv - Lage enkle middager for hele familien (en gryterett, steke frossenpizza el.l.) - Være alene hjemme på kvelden. Foreldrene kommer hjem rett før barnets leggetid. (Noe som selvsagt ikke skal skje hele tida, men når er det greit at det skjer iblant?) Gleder meg til å se de forskjellige svarene!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 Jeg lurer litt på hva vi forventer av barna våre nå for tida. Jeg vet jo såklart at barn utvikler seg i forskjellig tempo, så det finnes ingen fasitsvar. Men det hadde vært interessant å se hvordan andre tenker. Jeg skal ramse opp noen enkle hverdagslige ting, og lurer på når ditt/dine barn lærte seg disse forskjellige tingene og om du synes ditt/dine barn var spesielt tidlig/sent ute med dette. Det er også lov å svare for dere som ikke har barn. Dere kan jo skrive ut fra når dere selv lærte disse tingen, når barn av venner og familie lærte slikt, eller rett og slett hva dere synes er passende alder. - Knytte skolissene (på en "effektiv" måte sånn at lissene sitter skikkelig og barnet kan gjøre dette selv hver dag) - Spise med bestikk og kun bruke hendene til sånt som brødskiver, pizza, hamburgere, kyllinglår osv som er ganske vanlig å spise uten bestikk. - Rydde rommet sitt uten hjelp av voksen (legge leker i hyller/skuffer, legge skittentøy i skittentøyskurven på badet) - Gå på butikken og pante flasker alene (se bort fra slikt som trafikkert vei el.l. som kan være et hinder) - Lage matpakken sin selv - Lage enkle middager for hele familien (en gryterett, steke frossenpizza el.l.) - Være alene hjemme på kvelden. Foreldrene kommer hjem rett før barnets leggetid. (Noe som selvsagt ikke skal skje hele tida, men når er det greit at det skjer iblant?) Gleder meg til å se de forskjellige svarene! Knyte skolisser lærte de i barnehagen før skolestart. De fikk utlevert gaffel ved hvert måøtid fra ca 2 år. Slik lærte de å spise pent tidlig. De var med å rydde leker før barnetv før de forsto betydningen av rydding. ved ca 5 år må de rydde før barnetv. ved 4 år, så lærte vi de opp til å gå i skittentøyet med klærne, slik fikk de innøvd en god vane. Senere ble det en selvfølge. ved 6 år, så går de til nærbutikken.(er kun gangveg) ved 10 år, så har de med lapp som de leser selv og plukker i kurven. Lærer å smøre matpakke ved skolestert. Lære å lage enkle middager klarer de ved 12 år. også være hjemme alene på etterm/kveldstid noen timer. Må være med å dekke matborr og rydde vekk ved skolestart. Da har de fått være med på dette i flere år. Mitt inntrykk er at enkelte foreldre lar barna slippe alt. De slipper klær på gulvet som mor plukker opp. Man kan ikke få innøvd gode vaner om man ikke beg tidlig
Gjest Gjest_Mor til to_* Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 - Knytte skolissene (på en "effektiv" måte sånn at lissene sitter skikkelig og barnet kan gjøre dette selv hver dag) Vanligvis før skolestart. Mine barn: nummer 1: 12 år, nummer 2: 4 år.. - Spise med bestikk og kun bruke hendene til sånt som brødskiver, pizza, hamburgere, kyllinglår osv som er ganske vanlig å spise uten bestikk. Gradvis tilvenning med gaffel fra ca 2 års alder. - Rydde rommet sitt uten hjelp av voksen (legge leker i hyller/skuffer, legge skittentøy i skittentøyskurven på badet) Daglig rydding, 4-5 år, grovrydding alene fra ca 7-8 år - Gå på butikken og pante flasker alene (se bort fra slikt som trafikkert vei el.l. som kan være et hinder) 6 -10 år, avhengig av vei og modenhet.Mine gikk første gang alene da de var 4 og 6 år gamle, med tegnet handlelapp. - Lage matpakken sin selv Ved skolestart - Lage enkle middager for hele familien (en gryterett, steke frossenpizza el.l.) Supper og gryteretter på komfyr, 7 år, bruk av stekeovn 9-10 år. - Være alene hjemme på kvelden. Foreldrene kommer hjem rett før barnets leggetid. (Noe som selvsagt ikke skal skje hele tida, men når er det greit at det skjer iblant?) Usikker. Avhengig av modenhet... 10-12 år kanskje? Gleder meg til å se de forskjellige svarene!
Tusenfryd Skrevet 8. juli 2008 #4 Skrevet 8. juli 2008 Mitt barn er to og et halvt år og følgende av det du ramser opp: - Spise med bestikk og kun bruke hendene til sånt som brødskiver, pizza, hamburgere, kyllinglår osv som er ganske vanlig å spise uten bestikk. Mitt barn har aldri vært noen fingerspiser og alltid vært veldig på å gjøre som de voksne. Det betaler seg nå. Har heller aldri kunnet avspise med skje hvis de voksne bruker gaffel fx - så der har vi hatt det enkelt som foreldre. - Rydde rommet sitt uten hjelp av voksen (legge leker i hyller/skuffer, legge skittentøy i skittentøyskurven på badet) Riktignok ikke uoppfordret, men å rydde opp etter seg har innførte vi med en gang det var noe å rydde, for å si det sånn. Dette er de jo strenge på i barnehagen også.
Sans Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 - Knytte skolissene (på en "effektiv" måte sånn at lissene sitter skikkelig og barnet kan gjøre dette selv hver dag) - Spise med bestikk og kun bruke hendene til sånt som brødskiver, pizza, hamburgere, kyllinglår osv som er ganske vanlig å spise uten bestikk. - Rydde rommet sitt uten hjelp av voksen (legge leker i hyller/skuffer, legge skittentøy i skittentøyskurven på badet) - Gå på butikken og pante flasker alene (se bort fra slikt som trafikkert vei el.l. som kan være et hinder) - Lage matpakken sin selv - Lage enkle middager for hele familien (en gryterett, steke frossenpizza el.l.) - Være alene hjemme på kvelden. Foreldrene kommer hjem rett før barnets leggetid. (Noe som selvsagt ikke skal skje hele tida, men når er det greit at det skjer iblant?) Selv er jeg lærer/har jobbet i barnehage, i tillegg til de barna jeg kjenner i familien og hos venner. - Knyte skolissene; veldig forskjellig, noen når de er 4, og noen langt opp i barneskolealder. Er vanskelig å koordinere det der. - Spise med bestikk; de som får prøve seg, spiser yoghurt med skje pent og nesten uten å søle FØR de er 2 år gamle, og det er ikke bare-bare! Gi barna en gaffel/skje, og gjør det til en vane å tørke/vaske bort sølet slik at de ikke venner seg til å sitte innsølt i mat - da lærer de fleste fort. - Rydde; i barnehagen er alle barna med på å rydde, gjerne fra de kan gå (lettere å bære da ), og får instruert hvor ting skal ligge, gjerne med bilder utenpå eskene. Når de er de største på småbarnsavdelingen, klarer de å rydde lekerommet alene, så lenge vi går inn til de med jevne mellomrom for å minne de på at de gjør det. Viktig å huske på at barn har en sånn "ryddeperiode" når de er 2-4 år (tror det var det), hvor de lærer å være ryddige. - Gå på butikken; ingen anelse. Selv vokste jeg opp langs en vei som var så farlig at jeg ikke fikk gå langs den alene før jeg var 10 år gammel, og da var det bare til naboen. - Lage egen matpakke; selv begynte jeg med dette i barnehagen. Fikk oppskårne brødskiver, valgte pålegg, og fikk hjelp med å smøre hvis jeg trengte det. Matpakka smørte jeg selv hver dag fra 1. klasse. - Lage middag; den første middagen jeg lagde helt alene, var vel i 10-års alderen, men før det lagde jeg mat av ymse slag under oppsyn i flere år (dvs sjekke at riktig plate er på, at platene er slått av, at det ikke er for varmt, at det ikke brenner seg osv slik at jeg visste hva jeg skulle se etter) - Være alene; jeg var aldri alene på kvelden. Bestemor bodde i samme hus som oss. Jeg var vel det første gang da jeg var 15 eller noe slikt... Eller, var det hos venninner fra jeg var 11-12, når jeg tenker meg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå