Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Hei! Hadde vært så bra om noen som har peiling på dette kunne hjulpet meg litt. Saken er følgende: Min mor ønsker å selge vårt barndomshjem. Pappaen vår er død. Han hadde et stort ønske om at huset blir i familien, og jeg er den av søskene som har lyst å overta dette huset. Altså kjøpe det av mamma. Vi kjøper til en egen pris da som er under markedsverdi. Ca 1 mill under markedsverdi. Det jeg lurer på.... må jeg betale arveavgift i dette tilfellet? Og er det eventuelt en måte å slippe unna denne på? Ringte jusformidlingen, men de hadde ikke lov å svare på saker om arveavgift og noe greier...
Far til 2 Skrevet 7. juli 2008 #2 Skrevet 7. juli 2008 Hei! Hadde vært så bra om noen som har peiling på dette kunne hjulpet meg litt. Saken er følgende: Min mor ønsker å selge vårt barndomshjem. Pappaen vår er død. Han hadde et stort ønske om at huset blir i familien, og jeg er den av søskene som har lyst å overta dette huset. Altså kjøpe det av mamma. Vi kjøper til en egen pris da som er under markedsverdi. Ca 1 mill under markedsverdi. Det jeg lurer på.... må jeg betale arveavgift i dette tilfellet? Og er det eventuelt en måte å slippe unna denne på? Ringte jusformidlingen, men de hadde ikke lov å svare på saker om arveavgift og noe greier... Du bør nok snakke med en jurist, men ettersom du "får" 1 million, vil det tilsi at du må betale skatt av dette (ca 280.000,-). Hva sier dine søsken til at de får noen hundre tusen hver mindre enn forventet ?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Ja, vi skal snakke med jurist. Søskene mine er veldig opptatt av at huset skal bli i familien og syns det er flott om vi overtar. Vi har ikke sjangs til å betale full pris for huset og det forstår de. Ingen av de har mulighet/ønsker å overta huset, men ønsker ikke at fremmede skal overta heller. Men det vil jo bli sånn at jeg får nå forskudd på arv, og har ikke rett på noe i senere tid når mamma faller fra. Men vil ikke lage noe urettferdighet heller så vi må nok høre med jurist også om den saken.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Men blir ikke arveagiften mer enn 280000 altså? Er ikke fribeløpet på 250000?
Malama Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 Det er arveavgift som skal betales av forskuddet på arv, ikke skatt. Om du får kjøpe til en mill under takst, så får du en mill i forskudd på arv, og det som går over fribeløpet må du da betale arveavgift av. Og når tiden for arveoppgjør kommer, skal du altså ha en mill mindre enn dine søsken. (Dette forutsetter at boet er så stort at der er over en mill til hver da, ellers må du betale dem ut på et vis for at du har fått større forskudd enn din totale andel)
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Du kan kjøpe huset for hva du vil, men du må betale dokumentavgift for en verdi tilnærmet lik markedsverdi. Forskudd på arv er 250 000,- hvis det skal være avgiftsfritt. Dette er i allefall dette advokaten vår sa til oss da vi skulle kjøpe bolig av familie.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #7 Skrevet 7. juli 2008 Du har ett fribeløp etter din mor, og ett etter din far, dersom du ikke har arvet han tidligere. Dersom fribeløpet er 250' som de andre i tråden sier, så kan du altså arve 500.000 uten arveavgift. Men noen tusener til advokat er nok lurt, og kan forebygge krangel senere når deres mor dør.
fruenge Skrevet 7. juli 2008 #8 Skrevet 7. juli 2008 du bør ta deg en tur til advokat ja. Har vært oppe i lignende situasjon selv og det lønte seg meg en god advokta og en snill megler, for å si det slik. Taksten kan bli vestentlig lavere enn hva markedsverdien egentlig er hvis dere er flinke til å grave frem vedlikeholds behov for huset. Tilbake til det med arveavgift, ja det må du desverre betale, men det trekkes fra beløpet som man fritt kan arve. Dvs 250.000 fra hver av sine foreldre. Men, hvis du ikke vil betale arveavgift, og har barn avskriver du deg arven og din mor gir den videre til dine barn. Vola dermed slipper du all arveavgift, ja dine barn også. Men husk å lag et juridisk dokument om bruks og råderett over arven.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #9 Skrevet 8. juli 2008 Du kan kjøpe huset for hva du vil, men du må betale dokumentavgift for en verdi tilnærmet lik markedsverdi. Forskudd på arv er 250 000,- hvis det skal være avgiftsfritt. Dette er i allefall dette advokaten vår sa til oss da vi skulle kjøpe bolig av familie. Dette er nok ikke helt riktig, eller i hvertfall noe unyansert. Vi har nylig vært i kontakt med advokat (en av Huseierforeningen sine advokater så må anta at de besitter spisskompetanse på området). Vi fikk der klar melding om at vi burde være forsiktig med å selge for lang under takst da dette vil kunne bli oppfattes som et gavesalg, noe som igjen vil gjøre utslag på arv. Du skriver at man må betale dokumentavgift for en verdi tilnærmet lik markedsverdi. Meg bekjent beregnes dokumentvagiften ut fra kjøpesum. I tilfellet du sisserer er det et stort sprik mellom markedsverdi og kjøpesum. Eller mener du at en skal oppgi en ureell kjøpeverdi og opprette et fiktivt gjeldsbrev mellom mor og datter/kjøpe boligen for markedsverdi for så å overføre 1mill tilbake til kjøper?
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2008 #10 Skrevet 8. juli 2008 Dette er nok ikke helt riktig, eller i hvertfall noe unyansert. Vi har nylig vært i kontakt med advokat (en av Huseierforeningen sine advokater så må anta at de besitter spisskompetanse på området). Vi fikk der klar melding om at vi burde være forsiktig med å selge for lang under takst da dette vil kunne bli oppfattes som et gavesalg, noe som igjen vil gjøre utslag på arv. Du skriver at man må betale dokumentavgift for en verdi tilnærmet lik markedsverdi. Meg bekjent beregnes dokumentvagiften ut fra kjøpesum. I tilfellet du sisserer er det et stort sprik mellom markedsverdi og kjøpesum. Eller mener du at en skal oppgi en ureell kjøpeverdi og opprette et fiktivt gjeldsbrev mellom mor og datter/kjøpe boligen for markedsverdi for så å overføre 1mill tilbake til kjøper? Du har nok rett i at det var unyansert. Det er en stund siden vi gjorde dette, og ettersom advokaten ordnet det meste husker jeg ikke alle detaljer. Når jeg tenker meg om sendte advokaten et brev til rette instans der han forklarte vår situasjon og vi fikk derfor betale avgift av markedsverdi mens kjøpsverdien var en annen. Husker ikke akkurat hvorfor, men det var i allefall mulig. Vi betalte ca. en halv million under markedsverdi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå