Gjest via roma Skrevet 7. juli 2008 #1 Skrevet 7. juli 2008 Min 14-åring kom hjem på lørdag kveld ca. kl. 23 og løp rett på do og kastet opp. Han var ikke edru. Jeg fikk han i seng men han måtte opp et par ganger til for å kaste opp! Jeg spurte han dagen etter om hvor mye han hadde drukket og hvor han hadde fått alkoholen fra. Det ville han ikke ut med, men etter hvert kom det frem at han hadde sjålet vodkaen som jeg har hatt stående i skapet i minst 2 år. Jeg drikker veldig lite selv og har vel ikke tenkt på at den flasken kunne være fristende for noen! Vi snakket litt om dette med drikking og alkohol i går og han var nok veldig flau for jeg måtte love å ikke fortell bestemor og bestefar om dette. Ingen andre heller men det var mest viktig ar besteforeldrene ikke fikk vite. Den eneste konsekvensen dette fikk for han var at han må være inn kl. 22.30 hver kveld resten av sommerferien. Nå sitter jeg her og tenker at jeg var for "snill" mot han! Hva ville andre ha gjort i en slik situasjon?
Gjest *Mim* Skrevet 7. juli 2008 #3 Skrevet 7. juli 2008 Jeg synes også at du håndterte dette fornuftig. Innstramming på utetid er bra, og at dere fikk snakket sammen var vel egentlig det viktigste. Hvorfor føler du at du har vært for snill?
Gjest via roma Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Hvis jeg hadde kommet hjem full som 14-åring så hadde det blitt et h****te uten sidestykke! jeg bestemte meg tidlig for å ikke bli så streng som mine foreldre men kanskje det finnes en middelvei!
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 7. juli 2008 #5 Skrevet 7. juli 2008 Hvis jeg hadde kommet hjem full som 14-åring så hadde det blitt et h****te uten sidestykke! jeg bestemte meg tidlig for å ikke bli så streng som mine foreldre men kanskje det finnes en middelvei! Helt enig i dette. Ekstreme reaksjoner løser ingenting, det kan jeg skrive under på. Jeg synes du reagerte på en god måte.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #6 Skrevet 7. juli 2008 Jeg synes det høres ut som en bra reaksjon, jeg. Det er et fornuftig utgangspunkt å bevare tilliten og åpenheten, og du fikk jo svar på hva som skjedde, og innført en restriksjon. Mine foreldre vekslet mellom å ha problemer med å nå fram til meg (klarte ikke å være direkte og saklige) og veldig strenge, og konsekvensen var at jeg nærmest levde et dobbeltliv (riktignok oppførte jeg meg bra, begynte ikke å drikke før jeg var ca 17 og gjorde aldri spesielt dumme ting) i mange år... Min mening er at det tross alt er bedre at fjortisen tør å komme hjem full, men likevel få en reaksjon på at det selvsagt ikke er greit å drikke i den alderen. Dersom det gjentar seg eller han bryter andre grenser kan du jo reagere skarpere da. Men jeg tror nok han skjønner hvor grensa går selv om du føler du var "snill".
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #7 Skrevet 7. juli 2008 Mine foreldre vekslet mellom å ha problemer med å nå fram til meg (klarte ikke å være direkte og saklige) og veldig strenge, og konsekvensen var at jeg nærmest levde et dobbeltliv (riktignok oppførte jeg meg bra, begynte ikke å drikke før jeg var ca 17 og gjorde aldri spesielt dumme ting) i mange år... Altså at jeg lot være å fortelle dem mange ting, løy o.l. Faktisk om mange småting også, ikke først og fremst viktige tema.
Gjest Annen gjest Skrevet 7. juli 2008 #8 Skrevet 7. juli 2008 Altså at jeg lot være å fortelle dem mange ting, løy o.l. Faktisk om mange småting også, ikke først og fremst viktige tema. Dette skjedde dessverre med meg også, og det er ikke bra. Man bør kunne ha et åpent og ærlig forhold til foreldrene sine.
Sans Skrevet 7. juli 2008 #9 Skrevet 7. juli 2008 Jeg synes du taklet det bra! Du bevarer forholdet mellom dere, sørger for å opprettholde tilliten; han har brutt din tillit og det har fått en naturlig konsekvens, men du viser også at du er villig til å stole på ham og ser på ham som ansvarlig nok til dette. Det at han turte å komme hjem full og at dere fikk snakket sammen, vitner om at du har gjort en god jobb tidligere også! Jeg synes det er altfor tidlig for en 14-åring å drikke. Slik forskning viser er det heller ikke bra at foreldrene synes det er ok. Her har du vist at du ikke godtatt det, men samtidig gitt ham en sjanse til. Mest sannsynlig skjønner han at han må gjøre seg verdig den tilliten du nå viser ham, og prøve å ikke gå på smella en gang til.
Monica1968 Skrevet 7. juli 2008 #10 Skrevet 7. juli 2008 Det er vel egentlig mye verre med daglig inntak av usunn mat og sukkerholdig drikke, en å drikke så det holder en sjelden gang. Og så lenge det ikke er noe han gjør annehver helg, er det ikke noe jeg ville ha gått i spinn over, i din situasjon. Finnes da verre ting en 14 åring kan gjøre enn å drikke? Dessuten får de som fortjent dagen etter, så neste gang er sannsyneligvis en stund til for hans del
waco Skrevet 7. juli 2008 #11 Skrevet 7. juli 2008 haha, akkurat som det ikke var straff nok å spy hele natta, være fyllesjuk og få angst? det er bra dere føler dere snille med tilleggsstraffer i tilfelle han ikke hadde lært av første natt. bra mamma er her for å straffe og rettlede, da blir mennesker som gode og greie og ha med å gjøre.
Monica1968 Skrevet 7. juli 2008 #12 Skrevet 7. juli 2008 haha, akkurat som det ikke var straff nok å spy hele natta, være fyllesjuk og få angst? det er bra dere føler dere snille med tilleggsstraffer i tilfelle han ikke hadde lært av første natt. bra mamma er her for å straffe og rettlede, da blir mennesker som gode og greie og ha med å gjøre. Signerer denne. Den elendige formen en får som følge av et slikt alkoholinntak er straff nok i seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå