Gå til innhold

Gjenferd


Satsuma

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har du noen gang sett, møtt, eller på andre måter vært i kontakt med gjenferd/ånder/spøkelser? I denne tråden ønsker jeg at vi kan dele opplevelser vi har hatt på dette området. For å starte tråden skal jeg fortelle om min lille opplevelse.

For etpar år siden døde bestemoren min brått av hjerteinfarkt. Et par dager etter var hele familien samlet i huset hennes hvor vi satt og spiste kveldsmat på kjøkkenet og hadde et slags uformelt gravøl. Huset ligger i en liten bygd helt ut med kysten. Det er minst 3-400 meter til nærmeste nabo, så viss noen kommer på besøk ser man dem fra kjøkkenvinduet lenge før de kommer inn døren. Mens vi satt der og spiste hørte vi at ytterdøren åpnet seg. Ingen reagerte på dette, siden dette er på bygden, hvor folk alltid går rett inn uten å banke på. Vi tenkte at det sikkert var noen av naboene eller noen andre i familien som kom for å kondolere eller være sammen med oss. Fra utgangsdøren må man passere en yttergang, hvor det er en dør inn til en større gang. Inne i den større gangen har man tre alternativer. Døren inn til stuen, døren inn til kjøkkenet, eller trappen opp på loftet hvor soverommene er. Vi forventet derfor at døren til kjøkkenet skulle åpne seg i hvert øyeblikk. Hva som istedenfor skjedde var at døren fra yttergangen til den store gangen plutselig smalt igjen (det var helt vindstille ute, så det kunne ikke vært gjennomtrekk). Deretter banket det på døren til kjøkkenet, før vi hørte skritt oppover trappa mot loftet. Jeg husker at jeg og mamma bare satt og så på hverandre, og tenkte akkurat det samme. Deretter kikket jeg på de andre for å forsikre meg om at jeg ikke hadde glemt av at en av de hadde gått ut av kjøkkenet. Men alle var der, og det kom aldri noen ned igjen fra loftet. Onkelen min var oppe og så etter, og det var heller ingen på loftet. Da vi ikke fant noen var det som det spredde seg en stilltiende aksept rundt bordet om at det var bestemor vi hadde hørt. Ingen sa noe om det der og da, vi bare fortsatte å spise og prate, men jeg så det på blikkene deres, og vi har snakket om det senere. Det var bestemor som kikket innom for å se til oss på denne dagen. Det er jeg overbevist om.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd masse.

En av de jeg har hatt rundt meg er faren til sønnen min. Han døde i 2005 og jeg kjente et kaldt gufs i nakken og nedover ryggen hver gang jeg snakket om han.

Det tok litt tid før jeg skjønte at det var han, men det gikk opp for meg etterhvert.

Ene gangen jeg snakket om han til samboeren min kjente jeg igjen dette kalde gufset. Jeg syns det ble ekkelt og sa ifra: xxx, nå vil jeg at du skal gå vekk. Og så ble det kalde gufset borte...

Jeg bodde et hus der jeg stadig hørte noe i andre etg. Jeg slo det alltid fra meg at det var de som bodde oppe som bråkte. Men, så snakket jeg med hun som bodde oppe og hun hadde hørt lydene selv men slo det fra seg at det var vinden.

Så flyttet hun og det ble tomt i andre etg. Og en kveld hørte jeg at ytterdøra ble lukket opp (og det var smekklås på døra, så det må ha vært noen med nøkkel i tilfelle som kom inn der) og så hørte jeg noen gikk opp trappa til andre etg. Og så hørte jeg ikke mer. (Da jeg snakket med huseier var det ingen som hadde vært der den kvelden)

Jeg satt i stua og hørte at alt av servise falt ut av skapene på kjøkkenet. Det var et smell så jeg skvatt og jeg hørte at alt knuste. Men, da jeg kom inn på kjøkkenet var alt servise på plass i skapene som det skulle.

Jeg var hos ei venninne som bodde i huset til samboeren sin som hadde fulgt hans familie i generasjoner. Vi merket at det var noen der, men ikke påtrengende. Så var vi litt negative til samboeren hennes og da sa hun at hun lurte på om hva de forgjengerne mente om det. Jeg sa "kanskje de er enige?", men så kjente jeg et slag i magen - det slo meg helt ut (ikke utvendig slag, men inni magen) - og venninnen min hadde kjent det samme.

Jeg har enda flere opplevelser på lager... men nå skal jeg på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...