Gå til innhold

Kople digitalkameraet til PCen ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Her komer et langt og innviklet spørsmål..

Har et nytt Canon IXUS V2 som jeg skal kople til PCen. Har innstallert følgende CD rom som fulgte med kameraet: Canon Digital Camera Solutions Disk v9.0 og ArcSoft Camera suite 1.1

Førstnevnte inneholdt også en TWAIN-driver, og det står at før jeg kopler kameraet på PCen (via USB kontakt) skal jeg installere Twain-driveren. Dette skal gjøres ved å kople Sammen PC og Kamera via USB, noe jeg har gjort. Men så skal det komme en melding "Please insert" denne CDromen, men det skal du ikke gjøre og så klikke OK osv.. Problemet er at det ikke skjer noe når jeg kopler kamera og PC, får ikke opp noen dialogboks jeg..

Følgene er at når jeg starter Zoom browser XE for å lese inn bildene får jeg beskjed om at det ikke er kontakt med kamera. Og der stopper det..

Hva gjør jeg feil?? Har prøvd alt, men noe må være feil.. har ike peiling på slikt heller så det er vanskelig å finne ut av.

Hååper noen skjønte dette og kan hjelpe meg!! Blir gal av dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det enkleste først. Har du kameraet påslått? Det må det være for at maskinen skal "oppdage" det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hege, takk for tips. Joda, kameraet er slått på.. ,men er litt usikker på om jeg å inn på noen meny etter å ha satt det i visningsmodus..

Har denne tråden på Forbruker/økonomi siden også (helgardert meg..), der Morgan har svart..

Skrevet

Kameraet må også være i bildevisning-modus når du skal føre over bilder. Hvis den er i stillbilde eller film modus vil ingenting skje når du kobler kameraet til PCn og skrur på kameraet.

Regner med at du har prøvd det, men må jo dobbelsjekke :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Chandler, jeg har kameraet i visningsmodus ja, men må jeg i tlllegg velge noe fra menyen på kameraet? Forstod det ikke lsik ut fra manualen, som jeg forøvrig synes var litt rotete.. (kan jeg få skylde på den? ;) )

Skrevet

Hmm.. Mitt IXUS 400-kamera må stå i visningsmodus også finner PCen det automagiskt!

Det som er viktig er at du ikke har koblet til kameraet til PCen MENS du installerer driverene og programmet, slik jeg forstod det.

Skrevet

Gjest, jeg har skrevet et svar inn på Forbruker...

Har du prøvd å instalere programvarene på nytt?

Jeg har forresten instalert programvarene med kameraet koblet til PC og ikke koblet til. Begge gangen gikk det helt greit.

Gjest Admin'C
Skrevet

Det kan jo hende du må legge inn driver for usb porten det måtte jeg, merkelig men prøv å koble på en annen usb enhet som du vet virker på den aktuelle porten og sjekk om porten virker

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan gjør du det da Admin'C?

Skrevet

Hvilket OS har du....? Regner med du har win 98 eller 2000 siden du installerer Twain-driveren. Til win ME/XP skal du bruke WIA-driveren....

Jeg hadde samme problemet som deg ( har samme kamera også!) da jeg brukte win 98, og det endte med at jeg kjøpte meg en kortleser! Kortlesere får du for rundt 350 kr hos www.xd.no eller www.mpx.no . Fordelen med kortleser er at du ikke belaster kameraets batterikapasitet, og det går dessuten raskere å få bilde-filene inn på maskinen.

Men! Så innstallerte jeg XP, og nå får jeg ikke til å bruke KORTLESEREN.... :ler: ...men derimot kameraet!!! :forvirra: Jeg er ingen data-guru, så jeg aner ikke hva som gjør dette!

Skrevet

Jeg slo like godt opp i bruksanvisninga, hvor det bla. står at du må koble kameraet DIREKTE til en usb-port på PC'en og ikke via hub, fordi det da ikke vil fungere riktig!!

Og at tilslutningen heller ikke vil fungere korrekt hvis du bruker andre usb-enheter samtidig (dog ikke usb-mus eller tastatur!!)

Derfor bør du koble ut andre usb-enheter og så tilslutte kameraet!

Gjest Anonymous
Skrevet

HURRA!!Jeg har fått det til!! Vet ikke helt hva som gjorde det, men plutselig satt det, med hjelp fra min kjære. Det var noe med at kameraet ikke var koplet til mens jeg prøvde å følge oppskriften på feilsøking bakerst i manualen. JIPPI! Nå kan jeg dra til Kreta og ta alle bildene jeg vil uten å være redd for å ikke få dem fram igjen:)

1000000000 takk for all hjelp, dere er noen knupper. For en service sier jeg!

Klem fra glad gjest!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...