Gjest Gjest_hei_* Skrevet 1. februar 2009 #21 Skrevet 1. februar 2009 men forventer du det? Nei, tror ikke jeg ville forventet å få noe, men kommer nok litt an på hvor godt jeg kjente brudeparet
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #22 Skrevet 1. februar 2009 Nei, tror ikke jeg ville forventet å få noe, men kommer nok litt an på hvor godt jeg kjente brudeparet men kjenner man ikke brudeparet ganske godt om man er forlover/toastmaster? og vil man ikke settes pris på for "jobben" man gjør?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #23 Skrevet 1. februar 2009 Hei! Jeg har servert selv, både i bryllup og i andre store anledninger. Om jeg har fått penger for det har det vært avtalt på forhånd, og da som regel 1000kr. Men da har jeg servert som datter av venninde (altså for min mor/ fars venner) så jeg er jo ikke venninde selv da... jeg ville nok ikke forventet betaling om det var til mine egne venner/ bekjente! Jeg tror kinobiletter (pluss evt. en vinflaske) er en kjempefin ide... hvis det er pakket inn litt fint, så er det ekstra staselig å få, og det viser at man har lagt i litt omtanke! Evt. gavekort til nasjonaltheateret... de er kjempefine! nasjonaltheateret gavekort Det viktigste er at man viser at man setter pris på hjelpen! (Hadde de som serverer gjort det for pengenes skyld, så hadde de avtalt å få penger for det!) :-)
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #24 Skrevet 1. februar 2009 men kjenner man ikke brudeparet ganske godt om man er forlover/toastmaster? og vil man ikke settes pris på for "jobben" man gjør? Det var derfor jeg dro fram tråden igjen - lurte på om det er vanlig at forlovere/toastmaster får gaver som takk for hjelpen.. Hva skal dere gjøre???
Gjest Gjest_Becky_* Skrevet 1. februar 2009 #25 Skrevet 1. februar 2009 Det var derfor jeg dro fram tråden igjen - lurte på om det er vanlig at forlovere/toastmaster får gaver som takk for hjelpen.. Hva skal dere gjøre??? Forloveren min er søsteren min. Jeg gav henne en ekstra fin gave til jul. Da hadde jeg i tankene at hun skal være forloveren min, men har i grunn ikke sagt at det var derfor. Hadde nok gitt det uansett ;-) Samboeren hennes skal være toastmaster. Har igrunn ikke tenkt på å gi de noe spesielt siden de er så nære. Jeg skal være forloveren til søstra mi seinere og min fremtidige mann skal være deres toastmaster for dem ;-) Kanskje gir jeg de en vinflaske eller en middag eller no. Forlover er vel som regel en som står deg nær. Da forventes ikke store takknemlighetsgaver, vil jeg tro. Toastmaster kommer litt an på hvem det er. En oppmerksomhet som nevnt tidligere synes jeg er passe (vin, kinobiletter e.l.) Du kjenner personene best, så du vet nok best og :-)
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #26 Skrevet 1. februar 2009 hva med gullbarer fra gullsmed? (fungerer som et gavekort) en fin kurv fyllt med forskjellige oster/kjeks/vin. osv...kanskje et par pyntemus og et par flaxlodd/kinobilletteroppi
Gjest lettere irritert Skrevet 1. februar 2009 #27 Skrevet 1. februar 2009 Jeg skjønner virkelig ikke at dere mener det er vanskelig å sette en pris på arbeidet folk gjør bare fordi det er venner og bekjente. Det er bare å si en ok timespris, og så gange opp med antall timer. Når jeg gifter meg til sommeren kommer jeg til å betale servitørene mine uansett om de er bekjente eller familie. De setter av en hel lørdag og jobber og sliter i mange timer, selv om de nok helt sikkert helst skulle gjort noe annet. Å få en symbolsk gave er ofte bare irriterende. Jeg snakker her ut fra egen erfaring. Da jeg var student jobbet jeg som servitør ved et selskapsloka i hjembygda. Serverte i veeeeeldig mange bryllup, og ble etter hvert ganske erfaren på det området. Så da søskenbarnet mitt som jeg ellers bare snakker med en gang i året spurte om jeg kunne servere i deres bryllup, forventet jeg faktisk å få betalt... Reiste tross alt over 10 mil og jobbet i over ti timer, fra forberedelsene til å stå i baren på slutten av kvelden. Da vi servitørene på slutten av kvelden ble bedt om å komme ut for å få en liten påskjønnelse, og dette viset seg å være en billig flaske sprudlende vin, så ble jeg mildt sagt ganske skuffet. En ting er venninner som gjør sånne tjenester for hverandre, men jeg har aldri fått noe hjelp av søskenbarnet mitt til noe lignende, og kommer heller aldri til å få det. Alle venner jeg får tjenester av til bryllupet er faktisk invitert til middagen (organisten, blomster osv.). Ellers ville jeg faktisk ha betalt dem.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #28 Skrevet 1. februar 2009 Jeg skjønner virkelig ikke at dere mener det er vanskelig å sette en pris på arbeidet folk gjør bare fordi det er venner og bekjente. Det er bare å si en ok timespris, og så gange opp med antall timer. Når jeg gifter meg til sommeren kommer jeg til å betale servitørene mine uansett om de er bekjente eller familie. De setter av en hel lørdag og jobber og sliter i mange timer, selv om de nok helt sikkert helst skulle gjort noe annet. Å få en symbolsk gave er ofte bare irriterende. Jeg snakker her ut fra egen erfaring. Da jeg var student jobbet jeg som servitør ved et selskapsloka i hjembygda. Serverte i veeeeeldig mange bryllup, og ble etter hvert ganske erfaren på det området. Så da søskenbarnet mitt som jeg ellers bare snakker med en gang i året spurte om jeg kunne servere i deres bryllup, forventet jeg faktisk å få betalt... Reiste tross alt over 10 mil og jobbet i over ti timer, fra forberedelsene til å stå i baren på slutten av kvelden. Da vi servitørene på slutten av kvelden ble bedt om å komme ut for å få en liten påskjønnelse, og dette viset seg å være en billig flaske sprudlende vin, så ble jeg mildt sagt ganske skuffet. En ting er venninner som gjør sånne tjenester for hverandre, men jeg har aldri fått noe hjelp av søskenbarnet mitt til noe lignende, og kommer heller aldri til å få det. Alle venner jeg får tjenester av til bryllupet er faktisk invitert til middagen (organisten, blomster osv.). Ellers ville jeg faktisk ha betalt dem. vel, den som dro fram tråden spurte etter innspill om det er vanlig å gi gaver til hjelpere av typen forlover og toastmaster, ikke servitører... Det er vel ikke noe å irritere seg over?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #29 Skrevet 1. februar 2009 vel, den som dro fram tråden spurte etter innspill om det er vanlig å gi gaver til hjelpere av typen forlover og toastmaster, ikke servitører... Det er vel ikke noe å irritere seg over? Kanskje det burde vært delt i to tråder for å unngå forvirring?: 1) gave til hjelpere (servitører etc) - den gamle tråden 2) gave til forlovere, toastmaster - den nye tråden
Ira Skrevet 3. februar 2009 #30 Skrevet 3. februar 2009 vår kjøkkenhjelp under middagen var kollegaer på jobb. De ble invitert på festen m/følge som betaling. Forlovere, toastmaster og vertsfolk m/følge ble invitert ut på middag ca 1/2 år i etterkant, der vi betalte alt. Forlovere fikk i tillegg bilde av oss. Veldig koselig å gjøre noe sammen istedet for ei flaske vin feks...
angara Skrevet 3. februar 2009 #31 Skrevet 3. februar 2009 Servitørene våre (som stort sett var litt perifere venner/fjern slekt) fikk 500 kr hver pluss skyss/taxi til og fra lokalet, og anledning til å bli med på festen fra midnatt og utover (det som var igjen av oppvask og slikt tok vi selv neste formiddag). Toastmaster, forlovere og de som hadde musikalske innslag, takk-for-maten-tale etc, ga vi en gavepose. Den var fylt med god sjokolade og en flaske med alkohol tilpasset den enkeltes smak -alt fra absint til portvin her-, bilder som vi hadde fått fremkalt der de var med (tatt under talen/innslaget deres el l), og noe småpynt fra bordene til minne om festen. I tillegg fikk toastmasteren en CD signert av artisten som han liker, og min forlover fikk noe ekstra fra meg. Servitørene var fornøyde, noen av vennene som fikk gavepose var litt overrasket og mente at de trenger da ikke få betalt, andre syntes det var svært hyggelig å bli satt pris på med en slik gest.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 3. februar 2009 #32 Skrevet 3. februar 2009 Servitørene våre (som stort sett var litt perifere venner/fjern slekt) fikk 500 kr hver pluss skyss/taxi til og fra lokalet, og anledning til å bli med på festen fra midnatt og utover (det som var igjen av oppvask og slikt tok vi selv neste formiddag). Toastmaster, forlovere og de som hadde musikalske innslag, takk-for-maten-tale etc, ga vi en gavepose. Den var fylt med god sjokolade og en flaske med alkohol tilpasset den enkeltes smak -alt fra absint til portvin her-, bilder som vi hadde fått fremkalt der de var med (tatt under talen/innslaget deres el l), og noe småpynt fra bordene til minne om festen. I tillegg fikk toastmasteren en CD signert av artisten som han liker, og min forlover fikk noe ekstra fra meg. Servitørene var fornøyde, noen av vennene som fikk gavepose var litt overrasket og mente at de trenger da ikke få betalt, andre syntes det var svært hyggelig å bli satt pris på med en slik gest. Tror jeg har lyst til å gjøre det omtrent sånn når jeg gifter meg til sommeren. Høres veldig hyggelig ut for alle parter.
Neytiri Skrevet 3. februar 2009 #33 Skrevet 3. februar 2009 Det var derfor jeg dro fram tråden igjen - lurte på om det er vanlig at forlovere/toastmaster får gaver som takk for hjelpen.. Hva skal dere gjøre??? Forloverene mine er søstra mi og svigersøster. Har tenkt å gi gavekort til det dem trenger(shopping senter, ikea.....). Men tror ikke de forventer noe sånn sett.... Toastmaster er tanta mi og elsker portvin. Tenker å lage en kurv med vin og litt ost greier. Ho syns dette er fint i fra før så.... Jeg skjønner virkelig ikke at dere mener det er vanskelig å sette en pris på arbeidet folk gjør bare fordi det er venner og bekjente. Det er bare å si en ok timespris, og så gange opp med antall timer. Når jeg gifter meg til sommeren kommer jeg til å betale servitørene mine uansett om de er bekjente eller familie. De setter av en hel lørdag og jobber og sliter i mange timer, selv om de nok helt sikkert helst skulle gjort noe annet. Å få en symbolsk gave er ofte bare irriterende. Jeg snakker her ut fra egen erfaring. Da jeg var student jobbet jeg som servitør ved et selskapsloka i hjembygda. Serverte i veeeeeldig mange bryllup, og ble etter hvert ganske erfaren på det området. Så da søskenbarnet mitt som jeg ellers bare snakker med en gang i året spurte om jeg kunne servere i deres bryllup, forventet jeg faktisk å få betalt... Reiste tross alt over 10 mil og jobbet i over ti timer, fra forberedelsene til å stå i baren på slutten av kvelden. Da vi servitørene på slutten av kvelden ble bedt om å komme ut for å få en liten påskjønnelse, og dette viset seg å være en billig flaske sprudlende vin, så ble jeg mildt sagt ganske skuffet. En ting er venninner som gjør sånne tjenester for hverandre, men jeg har aldri fått noe hjelp av søskenbarnet mitt til noe lignende, og kommer heller aldri til å få det. Alle venner jeg får tjenester av til bryllupet er faktisk invitert til middagen (organisten, blomster osv.). Ellers ville jeg faktisk ha betalt dem. Vi har maten og vin fra hotell så dette er inn i prisen av maten....men tror hvis eg hadde hatt et lokale eg trengte servitører så hadde eg faktisk spurt DE ka dem ville få for det. Hadde dem ønsket seg penger så hadde eg avtalt med kor mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå