Gå til innhold

Gave til hjelpere?

Gjest Gjest_snartgift_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_snartgift_*
Skrevet

Hva er vanlig å gi til de som hjelper til å servere i bryllupet? De som hjelper oss er kollegaer og venner. Synes det er blir rart å betale de,men har lyst til å gi de en oppmerksomhet i form av gave e.l.

Lurer derfor på hvor mye disse gavene bør koste?

Tips til hva jeg kan kjøpe og evt andre synspunkter til dette tas imot med takk:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vivienne
Skrevet
Hva er vanlig å gi til de som hjelper til å servere i bryllupet? De som hjelper oss er kollegaer og venner. Synes det er blir rart å betale de,men har lyst til å gi de en oppmerksomhet i form av gave e.l.

Lurer derfor på hvor mye disse gavene bør koste?

Tips til hva jeg kan kjøpe og evt andre synspunkter til dette tas imot med takk:)

Hei.

Vi velger å ha bryllupsmiddag og fest på hotell, men jeg har opplevd at noen venninner har gitt hjelperne en liten oppmerksomhet. Det kan være alt fra en flaske vin, til servietter og telys, gavekort på spa og kinobilletter. Det er bare fantasien som setter grenser.

Lykke til med den store dagen. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Henter opp igjen denne jeg.... jeg hadde to hjelpere på kjøkkenet, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gi dem??

Noen som har erfaring her??? Bare en flaske vin blir litt stusselig syns jeg??

er til godt voksne damer som har "alt".....

Skrevet

Jeg lurer også litt på dette. Det med kinobilletter var en god idé! Eventuelt i kombinasjon med vin. Eller billetter til noe annet kulturelt.

Men bare vin (og telys, servietter) blir kanskje litt sånn "her får dere noen småting som ble til overs etter bryllupet".

Skrevet

Jeg tenkte å gi bort en stormlykt i glass til hjelperne dersom det viser seg at jeg skal pynte med stormlyktene. De er i helglass og jeg tenker å kjøpe inn ca 6 stk av disse på IKEA til 98,- stk. Men siden vi skal ha det på en restaurant er det ikke helt sikkert enda, pluss at vi da ikke har hjelpere i like stor grad som når man arrangerer selv. Jeg har jo ikke brukt for seks stormlykter etterpå, så fire-fem av de blir nok en påskjønnelse til noen. Men ellers synes jeg penger for jobben og kanskje to kinobilletter er tingen å gi bort. Kino passer jo for alle.

Skrevet

Hæ? Rart å betale de som jobber for dere i bryllupet? Hvorfor det?

For meg høres det veldig merkelig ut å ikke betale dem.

Skrevet
Hæ? Rart å betale de som jobber for dere i bryllupet? Hvorfor det?

For meg høres det veldig merkelig ut å ikke betale dem.

Jeg vil ikke betale de på den måten at de får kontanter.. men vil "betale" de i form av en gave.. rett og slett fordi det er vanskelig å sette et kronebeløp på en sånn jobb... syns i alle fall jeg..

men lurer på å gå for en vinflaske (som ikke er rester fra bryllupet - da hadde vi kartonger) og to kinobilletter pr pers.... og kanskje et par lys og noen servietter sammen med vinflasken ( i en cellofan pose) da er det ca 400 pr pers... men det er kanskje for lite?? Hva syns dere???

vanskelig dette.. vil gjerne gi nok, men ikke for mye (slik at de skal føle det voldsomt) og i alle fall ikke for lite!

Skrevet
men lurer på å gå for en vinflaske (som ikke er rester fra bryllupet - da hadde vi kartonger) og to kinobilletter pr pers.... og kanskje et par lys og noen servietter sammen med vinflasken ( i en cellofan pose) da er det ca 400 pr pers... men det er kanskje for lite?? Hva syns dere???

Synes det høres veldig bra ut, jeg, en hyggelig gest. Siden dere ikke har snakket om betaling, forventer de sikkert ikke noe særlig igjen for hjelpen. :)

Gjest nextlife
Skrevet

Vi hadde noen gode hjelpere i bryllupet, sånne som ikke var innleid, men gjorde en ekstra innsats i bryllupet med div. gjøremål.

Et par uker etter bryllupet inviterte vi disse hjem til oss og servert en storslagen 5 retters middag, og dertilhørende god drikke. Det ble veldig godt mottatt av hjelperne :)

• 5 måneder senere...
Skrevet

Drar denne frem igjen jeg, da jeg lurer på gaver til forlovere, toastmaster og f.eks. kokk. Sistnevnte får jo lønn i tillegg..

Hva er "vanlig" å gi til forlovere og toastmaster, og når? Hos oss blir det toastmaster som får mest jobb, forloverne forventes "bare" å stille opp i kirka, samt at den ene arrangerer felles utdrikningslag..

Skrevet
Jeg vil ikke betale de på den måten at de får kontanter.. men vil "betale" de i form av en gave.. rett og slett fordi det er vanskelig å sette et kronebeløp på en sånn jobb... syns i alle fall jeg..

syns dette var kjempefin ide....skal ta den selv eg!!! :)

Skrevet
Jeg tenkte å gi bort en stormlykt i glass til hjelperne dersom det viser seg at jeg skal pynte med stormlyktene. De er i helglass og jeg tenker å kjøpe inn ca 6 stk av disse på IKEA til 98,- stk. Men siden vi skal ha det på en restaurant er det ikke helt sikkert enda, pluss at vi da ikke har hjelpere i like stor grad som når man arrangerer selv. Jeg har jo ikke brukt for seks stormlykter etterpå, så fire-fem av de blir nok en påskjønnelse til noen. Men ellers synes jeg penger for jobben og kanskje to kinobilletter er tingen å gi bort. Kino passer jo for alle.

Er det ikke litt pussig å gi bort restene dere ikke har bruk for selv? Attpåtil brukt!

Skrevet
Er det ikke litt pussig å gi bort restene dere ikke har bruk for selv? Attpåtil brukt!

enig i dette. syns du framstiller det som en lettvint måte å bli kvitt lyktene på, snarere enn et ønske om å faktisk påskjønne noen som takk for hjelpen.....

Gjest Gjest_Becky_*
Skrevet

Vi skal gi penger til de som hjelper oss. Vil heller gi for mye enn for lite, så de virkelig føler seg satt pris på. Servitørene/hjelperne får 1000 kr hver + mat. Pianist tipper jeg kommer til å få rundt 2000 kr. Sangere 500. Alle som hjelper til får og være med på festen etterpå. Der får de jo kaker og det er fri bar. Andre som er invitert i hele bryllupet og hjelper til på div måter får ingenting. Der regner jeg med at det er venne/familietjenester. Synes det er et skille her.

For meg er det viktig at de som ikke er invitert får ordentlig påskjønnelse som om det var en jobb og at vi med alle viser at vi er ordentlig takknemmelige. Vet selv når jeg har hjulpet til at det er ikke så kult å hjelpe til når det ikke blir satt ordentlig pris på. Da kan man lett bli litt irritert på den man hjelper. Men dette er bare min mening og alle må finne ut hva som passer best for seg og sin omgangskrets :)

Skrevet
Drar denne frem igjen jeg, da jeg lurer på gaver til forlovere, toastmaster og f.eks. kokk. Sistnevnte får jo lønn i tillegg..

Hva er "vanlig" å gi til forlovere og toastmaster, og når? Hos oss blir det toastmaster som får mest jobb, forloverne forventes "bare" å stille opp i kirka, samt at den ene arrangerer felles utdrikningslag..

jeg gir dem kunst

Skrevet
jeg gir dem kunst

er det virkelig vanlig? tenkte ikke å gi forlovere/toastmaster noe annet enn vin vi... :sjenert:

Skrevet

Jeg serverte i et bryllup til en klassevenninde for 5 år siden. Jeg hadde ikke forventet å få noe for dette så overaskelsen var stor da jeg fikk 500,- kroner:-)

For meg var dette mye penger og det var nesten slik jeg hadde dårlig samvittighet for å i det hele tatt ta i mot.

Skrevet

Jeg ville ikke blitt spesielt glad for en vinflaske, lys/servietter, eller lyktene :sjenert: Men gavekort på massasje f.eks ville jeg satt STOR pris på :jepp:

Skrevet
Jeg ville ikke blitt spesielt glad for en vinflaske, lys/servietter, eller lyktene :sjenert: Men gavekort på massasje f.eks ville jeg satt STOR pris på :jepp:

men forventer du det?

Skrevet

Jeg ville satt pris på en vinflaske eller lys og servietter, men gavekort på massasje ville jeg synes det var ubehagelig å få :) Jeg hadde ikke hatt glede av å bruke det, men ville sannsynligvis gjort det likevel for å ikke såre giveren.

Alle er forskjellige! Personlig synes jeg "bruksting" (vin, lys etc) er koseligere å få enn ting/kunst som jeg må bruke eller ha på veggen/peishyllen for at det skal virke som jeg synes det er fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...