Meaty Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 Da Coldplay ga ut sitt første album Parachutes i 2000 falt jeg helt pladask for dem. Jeg syntes det albumet var fantastisk, og jeg fant elementer i musikken deres som jeg tidligere hadde funnet hos Radiohead (spesielt låten "Spies") men som jeg syntes de hadde mistet. Så Coldplay tok over som mitt favorittband nummer 2. Enda større fan ble jeg da jeg så dem live på Rockefeller rett før jul det året. De var ikke blitt særlig populære her enda, men vha nettet slukte jeg alt av sanger, både sånt som var utgitt og sånt som ikke var utgitt. Jeg trodde vel aldri at de skulle bli så store som de etterhvert ble. Men det andre albumet deres ble også veldig godt mottatt hos meg. Her var det også noen vakre, melodiske sanger i tillegg til gitar- og pianobaserte rockelåter som var typisk dem. Men låtene var kanskje ikke like varierte som før? Likevel var det med stor forventning jeg så frem til album nummer tre, men da det kom ut ble jeg regelrett skuffet. Bandet visste nå at de var kjempestore, og det virket som om de ville at musikken skulle være det også. Det var som om hver sang skulle være et melodramatisk, episk mesterverk. Det hele ble for pompøst for meg. Chris Martin var superstjerne og det så ut som om han nøt det til fulle men for meg ble det helt feil. Nå er album nummer fire ute. Jeg har ikke kjøpt det, ikke lastet det ned en gang. Jeg har hørt en reklame for det, og det høres veldig uinspirert ut. Hva synes dere om albumet? Dere som er fans av bandet, hva synes dere om utviklingen deres?
Gjest Starscream Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Jeg elsker X & Y, spesielt A Message, White Shadows og Square One. Kan tenkes jeg er mer pompøs enn deg. Jeg har lange treningsturer bak meg som for evig og alltid er spikret inn i hukommelsen pga Coldplay.
Bloodless Skrevet 14. juli 2008 #3 Skrevet 14. juli 2008 Jeg elsker Coldplay, men må si meg uenig i at Parachutes er det beste albumet. A Rush of Blood (...) er minst like bra. Fantasktisk album. Tittelsporet er en av de fineste sangene jeg vet. Har hørt på de i mange, mange år, så det er ikke snakk om at jeg ble fan da "Fix you" herjet landet. MEN jeg liker X&Y veldig godt. Nå er det jo sånn at band som utvikler seg, ofte blir hetset av fansen som var der fra dag 1. Noen ganger er jeg enig, andre ganger ikke, men forandring er en del av livet. Chris Martin var en ung mann da Coldplay ble dannet, nå er han gift, har barn og er helt annet liv. Klart musikken forandrer seg også. Når det gjelder Viva la Vida så er jeg litt splittet. Liker en del av sangene godt, mens andre blir litt intetsigende. Et greit album, og verdt pengene, men må nok innrømme at jeg ble litt skuffet.
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. juli 2008 #4 Skrevet 14. juli 2008 Coldplay har blitt mer stadionrock-preget med tiden. Jeg forbinder det første albumet med en fin tid, så jeg har litt nostalgisk tilknytning til bandet. Jeg syns fortsatt Coldplay lager fengende musikk, og jeg synger med, men jeg kjøper ikke albumene deres lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå