Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2003 #1 Skrevet 24. mai 2003 heisann.. et lite økonomisk spørsmål bare.. er en jente fra skien som er akkurat ferdig med russetia mi.-. vi var sammen en gjeng som gikk sammen for å kjøpe en russebuss til x antall kroner. denne bussen viste seg å bli dyrere ettersom det feilte den en god del.. men vi har fått det svart gjennom onkeln min som driver og har litt peiling på busser.. slik at vi har kun betalt for delene,og ikke for selve arbeidet. sammen er vi 10 stykker og vi har for bussen betalt ca 1300 kroner hver.det er kun to av oss som hele tiden har tatt ansvaret og jobbet hardt for at alt skulle gå i orden, men ingen andre har brydd seg, de har kun tatt imot infor og vært tilstedet på arrangemenetene. nå har vi solgt bussen og et x antall kroner. så sitter vi igjen som den eneste kranglegjengen, alle vil så klart ha sine 1300 tilbake, men de vil gjerne dele summen likt på alle. men spørsmålet mitt er da; er det riktig at alle skal tjene på den? ettersom det er kun 2 av oss som har jobbet for den hele tiden,skaffet sponsorer, arbeidshjelp og ståplass osv...? burde ikke de ffå lønn for arbeidet? selv synes jeg dette, til tross for at jeg ikke er en av dem.. men er ikke det det mest riktige?
Gjest Poirot Skrevet 24. mai 2003 #2 Skrevet 24. mai 2003 Når det gjelder sameie er det vanlig at de som gjør at tingen øker i verdi får uttelling for dette. Ved eks hus hender det at verdiøkningen tilfaller de som har stått for den, så må resten av verdien deles på resten. Vanskelig å være mer spesifik her, synes jeg. Sameieloven gjelder for dere: http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-006.html Kanskje § 8 er aktuell for de det gjelder, se siste setning... Stell og vedlikehald. Stell og vedlikehald. § 8. Ein sameigar skal fara fint med sameigetingen. Etter bruk skal han syta for opprydjing, reingjering og andre ettergjerder som høyrer til. Kvar sameigar har krav på at tingen vert halden forsvarleg ved like. Han kan på eiga hand ta seg av det som trengst til å berga tingen frå skade eller øydelegging, men skal fyrst samrå seg med dei andre så framt det kan gjerast utan fordrying og utan serleg kostnad. Han kan rekna seg ei rimeleg løn for arbeidet, og naudsynlege utlegg har han krav på å få att. Men her har det jo ikke vært fare for at busen skal ha blitt skadet eller ødelagt, da. På den annen side ville jo ikke bussen fungert som russebuss uten innsatsen....
-zloty Skrevet 24. mai 2003 #3 Skrevet 24. mai 2003 Synes dere fortjener at de andre får igjen en tusenlapp slik at dere får en liten godtgjørelse for arbeidet. Lag et lite forklaringsbrev hvor dere viser til hva dere har gjort, og at de andre da "betaler" tre hundre for å ha en buss i russetida. Samme som tre timer sommerjobb så det er jo "ingenting" egentlig. lykke til og godt jobbet for medrussen, synd folk er så lite takknemlige rettferds-zloty
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2003 #4 Skrevet 24. mai 2003 tror det kan bli litt vanskelige forhold mellom oss dersom de skulle få mer enn de andre. for meg er det mest rettferdige men ikke alle mener det samme. vi har luftet tanken men det var mange sure fjes tilbake for å si det sånn... spørs om vennskapet er like godt etterpå!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mai 2003 #6 Skrevet 24. mai 2003 det blir ikke ritkig i forhold til dem som bare har sittet på rumpa og dem som har jobbet samtlige dager!
Gjest Turi Skrevet 24. mai 2003 #7 Skrevet 24. mai 2003 Jeg syns at siden dere ikke hadde avtale på forhånd om deling av penger i forhold til arbeidsinnsats, og så lenge dere to som har stått på ikke har sagt ifra tidligere til de andre i gjengen, skal dere dele pengene likt. Dere tok et valg om å legge inn ekstra innsats, og sa ikke fra til de andre at dere forventet å få betalt for dette. Da er det litt kjipt å komme med det nå. Dere ville ikke kunne tjent disse pengene heller, om ikke de andre hadde "lånt" sine 1300 hver... Surt kanskje - men dere har bidratt til at hele gjengen har hatt en finere russefeiring enn dere ellers ville hatt . La det være et godt minne for en fin vennegjeng - og ikke sitt og knug på 100-lapper, som uansett ikke vil bety et dugg for dere om en måned. Vennene skal dere ha resten av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå