Gå til innhold

uføretrygd - ikke skatt i juni?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan gjelde vanlig lønn, også, ja. Skattetrekket er lagt opp slik at man betaler den skatten man skal på 10.5 måneder. Men det er ikke alle arbeidsgivere som prakiserer det, da. For øvrig så vil jo det du betaler for mye ved å betale skatt i juni bli utbetalt igjen neste juni.

Gjest Bloom
Kan gjelde vanlig lønn, også, ja. Skattetrekket er lagt opp slik at man betaler den skatten man skal på 10.5 måneder. Men det er ikke alle arbeidsgivere som prakiserer det, da. For øvrig så vil jo det du betaler for mye ved å betale skatt i juni bli utbetalt igjen neste juni.

Men hvem er det som praksiserer det da? Ligningskontoret? Regnskapsfører?

Ble bare litt nysgjerrig, har aldri hørt om det før.. Og har alltid betalt skatt i juni :)

Annonse

Fra Skattebetalingsloven:

§ 5-7. Ytelser som det ikke skal foretas forskuddstrekk i

(1) Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:

a) lovbestemt feriegodtgjørelse og vanlig lønn i ferien. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul. Departementet kan i forskrift bestemme at det for skattytere som har kortvarig tilknytning til riket, skal foretas forskuddstrekk gjennom hele året uten noen trekkfrie perioder,

http://lovdata.no/all/hl-20050617-067.html#map007

Gjest Ulva35
Nav har ikke trukket skatt av uføretrygden jeg fikk i juni, slik de har gjort i de andre månedene. Er dette vanlig? Jeg har ikke fått uføretrygd mer enn i fire måneder så jeg vet ikke.

Er du tidsbegrenset eller varig uføretrygdet? Jeg har gått igjenom alle stadier, og når jeg hadde attføring og tidsbegrenset uføretrygd fikk jeg skattefri juni. Når jeg ble varig ufør, er det kun desember som er delvis skattefri(halv skatt), men i juni er det full skatt. Har vært oppe til diskusjon fordi enkelte politikere synes det er urettferdig. Noe jeg er enig i. Jeg har bra trygd og betaler ganske mye i skatt hver måned, har betalt skatt i veldig mange år når jeg jobbet. Uføretrygdede får ikke feriepenger, så skattefri juni burde iallefall være en selvfølge.

Jeg klarer meg, men mange med midre i trygd sliter.

• Liker 1
Gjest Forbruker

Vanligvis blir man trukket for ferie i juni/juli måned og man merker da ikke dette skattefritaket fordi man får skattefrie feriepenger istedet for lønn.

Jeg har aldri selv vært i en bedrift som praktiserer ingen trekk for ferie og ingen trekk for skatt samme måned.

Feriepengene skal man ha tjent opp året før og man får da dette istedet for lønn i en måned pr år. Derav ingen skattetrekk.

• 1 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...