Gå til innhold

Gule og grønne splitterter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg ser fra tid til annen oppskrifter med gule og grønne splitterter, men har egentlig ikke funnet helt ut hva dette er. Jeg har en pose med chana dal hvor i hvert fall det tyske navnet ser ut til å bety gule splitterter - men finnes det flere sorter gule splitterter?

Og hva med grønne - jeg ser at de skal være en slektning av grønne erter? Jeg har av en eller annen grunn fått det for meg at splittede mungbønner kan kalles splitterter, men regner med det er feil. Kan man bruke vanlige erter og splitterter om hverandre (hvis man tar hensyn til forskjellig koketid), eller er det bedre å erstatte dem med f eks andre typer linser?

Jeg blir generelt forvirret av alle navnene som er i omløp på spesielt bønner og tildels linser, men synes det er veldig interessant også :) Har forresten funnet en bra side som oppklarer mye: http://www.foodsubs.com/Beans.html - men det ser f eks ut til at gule splitterter er noe annet enn chana dal :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gule og grønne splitterter er gule og grønne erter som er tørket og delt (halve). Disse trenger ikke ligge så lenge i bløt/koke som de hele. Erter er ikke det samme som bønner/linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar, men hvorfor heter da chana dal (som er basert på en kikert-slektning) gule splitterter på tysk? Og her: http://www.artoftaste.no/servlet/side?sect...&item=13875 står det at toor dal er små gule splitterter - men antagelig ikke den "norske" gule typen.

Jeg vet jo selvsagt at erter og bønner ikke er det samme, men noen splittede ertetyper omtales da som linser, f eks toor dal og chana dal. Dal er vel linser, eller :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...

Dytt

Anonymkode: 33c78...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...