Gå til innhold

Hjerneskadet hund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Hei!

Jeg har en liten japansk spisshund som nå er 2 1/2 år gammel. Hun ble født med en hjerneskade og har fått epilepsi som følge av dette. Grunnen til hjerneskaden er surstoffmangel under fødsel, fødselen tok lang tid (36timer) og jenta mi var siste mann ut. Jeg tok henne til meg da hun var 5mnd, kunne ikke gå, satt bare på samme sted hele tiden.

Nå har hun blitt en helt annen hund, hun er fortsatt en annerledes hund det vil si at hun går ikke i bånd da hun blir redd, hun går ikke lange turer med mindre du lokker henne med poselyder som fra hundegodt, hun er ikke renslig og hun leker ikke som andre hunder. Men når det er sagt så er hun en veldig fin hund som stadig blir bedre. Hun leker med seg selv og skygger, hun tigger som en normal hun og hun bjeffer når hun ser noe spennende. I våres startet vi med massasje på henne for å få i gang sirkulasjonen i kroppen og for å bygge opp musklene hennes, hun har blitt bedre, veldig mye også. Epilepsien er der, men ikke så ofte lenger, kanskje 1-2 ganger i mnd.

Prøver som sagt det meste og håper hun skal bli så bra som mulig, avlivning er ingen alternativ så lenge vesla ikke lider;)

Noen andre som har eller kjenner noen med hjerneskadet hun som har noen flere råd til hva jeg kan gjøre for å få henne bedre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Etter min mening er det eneste humane å avlive en slik hund.

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Da er det godt at ikke din mening teller da. Mennesker som ikke eier respekt for dyr som er annerledes har heller ikke jeg noen respekt for. Hunden lider så absolutt ikke, hun er en fin hund som lever like lykkelig som andre hunder. gjort nøye undersøkelser av henne og alle dyrelegene og spesialistene mener at hun fortjener et like godt liv som alle andre.

Skal alle hunder med epilepsi avlives da? Er nemlig som regel en følge av epilepsi å få hjerneskade. Hunder med hjerneinfarkt og slag? Ikke verdt å gi dem noen sjans til å bli bedre?

Godt det finnes mennesker som unner alle dyr en sjanse da;)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

En hund som ikke kan gå i bånd eller på tur på grunn av redsel, LIDER. En hund som ikke blir renslig og må gå i møkken/pisset sitt til noen forbarmer seg over en, LIDER.

En hund som har epileptiske anfall med en frykten og muskelpåkjenningen/smertene, LIDER. Det var før en før en begynner å snakke om bivirkiniger av nødvendinge medikamenter.

Og sist men ikke minst en hvilken som helst hund som har en eier som prioritere sine egne følelser høyere enn hundens ved og vel, har det ikke bra.

Så jeg sier meg enig med gjesten og mener at avliving er det riktige.

Skrevet
En hund som ikke kan gå i bånd eller på tur på grunn av redsel, LIDER. En hund som ikke blir renslig og må gå i møkken/pisset sitt til noen forbarmer seg over en, LIDER.

En hund som har epileptiske anfall med en frykten og muskelpåkjenningen/smertene, LIDER. Det var før en før en begynner å snakke om bivirkiniger av nødvendinge medikamenter.

Og sist men ikke minst en hvilken som helst hund som har en eier som prioritere sine egne følelser høyere enn hundens ved og vel, har det ikke bra.

Så jeg sier meg enig med gjesten og mener at avliving er det riktige.

Helledussen. Høres ut som at du tror du har mer peiling enn veterinærer og spesialister. Har du møtt denne hunden? Og hva vet du om eiernes prioriteringer? Skulle tro dette er både tidkrevende og ressurskrevende arbeid! Og ikke minst kostbart!

Hun er ute etter tips og råd, ikke at liksom-dyreleger skal overkjøre veterinærenes anbefalinger.

Her er mitt råd: Still samme spørsmålet på www.dyrenett.no eller www.canis.no Der har du større sannsynlighet for å få gode råd :)

• Liker 1
Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Synes dette hørtes fint ut jeg. Jeg er også for at man skal la dem slippe dersom de lider, men det hørtes jo ut som denne har det bra :jepp: Og siden det virker som om den blir bedre, må du jo gjøre noe riktig! Jeg tror en katt jeg hadde en gang også hadde epilepsi, men den fikk ikke medisiner eller noe.

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Som sagt så er jeg ute etter råd til å gjøre ting enda bedre og ikke etter å høre på folk som tror de vet hvordan hunden min har det å råde meg til å ta livet av henne. Hun lider ingen nød i det hele tatt, og hadde du hatt noe peiling hadde du visst at hunder som har epilepsi ikke lider, de husker ikke engang anfallet etterpå. Hund som ikke kan gå i bånd betyr ikke at hun lider det betyr bare at hun har den fabelaktige sjansen å får lov til å gå løs hele året. Hun er på hundekurs som alle andre hunder og liker seg kjempe godt. Medisinene hun har gjorde henne bare bedre;) Gå i sin egen avføring og urin gjør hun aldri da jeg faktisk vet hva det vil si å lufte hunden regelmessig;) En eier som ikke bryr seg om andre enn seg selv? Vel la meg si at en person som bare avliver dyret så fort det vil koste eller bruke tid, det er en eier som ikke bryr seg. Jeg bruker flere tusen kroner i mnd på at hun skal ha det bra. Hun er aldri alene over lengre tid og har sine egne barnevakter når jeg er borte så ikke kom å fortell meg at jeg ikke bryr meg. Den dagen du kan komme et godt råd ¨må du gjerne komme med et nytt innlegg inntil det skjer så kan du holde deg unna.. står tydelig at jeg vil ha råd og at avlivning ikke er AKTUELT!

Gjest Gjest_girly_*
Skrevet

Du, Cathrine, bør få ros for din innsats, og ikke tips om avliving fra folk som vil bare lette på sin samvittighet, da de innser at de ikke ville gidd å ta være på sånn hund, og argumenterer det med humanitet. :mrgreen: Hvis vi synes at det er så humane å avlive hund med engang den blir syk, hvorfor gjør vi ikke det med mennesker? de lider jo, de òg.

Cathrine, jeg har dessverre ingen tips til deg, men vil bare si, stå på! :smilyblomst:

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med girly over her, stå på og ikke bry deg om de som råder deg til å avlive hunden.. Jeg synes du er kjempeflink og det skulle vært flere som deg der ute. Epilepsi er også noe som kan roe seg med alderen, og det høres ut som du virkelig står på og prioriterer og legger til rette for at hunden din skal ha et flott liv!

Jeg har heller ingen råd til deg da jeg ikke har vært borti hund med epilepsi før, men lykke til og husk: HUNDEN DIN ER HELDIG SOM HAR DEG!

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Tusen takk;) Er veldig gla i denne hunden.. Hun er en veldig spesiell hund og min første prioritet uannsett hva som skjer.. Hadde hun lidd hadde jeg selvfølgelig latt lillegull slippe, men heldigvis lever hun et fint og godt liv som en spesiell liten hund;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg er enig i at alle bør få en sjanse, og hun har det sikkert bra :)

Hund som ikke kan gå i bånd betyr ikke at hun lider det betyr bare at hun har den fabelaktige sjansen å får lov til å gå løs hele året.

Men det som står over her synes jeg ikke noe om. Vi har båndtvang her i landet, og den synes jeg man skal overholde.

Gjest Gjest
Skrevet

Jaja, det er nok maaaaange som ser mellom fingrene akkurat her.. hvis de går tur på "øde" steder og det er lite folk ute så ser jeg ikke at det er noe i veien for dette.

(At man straffer folk som ikke har hunden i bånd istedenfor folk som misligholder dyrene sine synes jeg er hårreisende, men det er en annen diskusjon...)

Gjest Gjest
Skrevet
Du, Cathrine, bør få ros for din innsats, og ikke tips om avliving fra folk som vil bare lette på sin samvittighet, da de innser at de ikke ville gidd å ta være på sånn hund, og argumenterer det med humanitet. :mrgreen: Hvis vi synes at det er så humane å avlive hund med engang den blir syk, hvorfor gjør vi ikke det med mennesker? de lider jo, de òg.

Cathrine, jeg har dessverre ingen tips til deg, men vil bare si, stå på! :smilyblomst:

Fordi jeg vil at mennesker skal få bestemme selv. Hund er en eiendel, mennesket er ingen eiendel i denne delen av verden.

Gjest salt og pepper utlogget
Skrevet

TS - dersom du er overbevist om at hunden din har det såå bra. Hvorfor skriver du da her overhodet? Dyrlegen som kjenner hunden din er den beste til å gi deg råd.

Når det er sagt så må jeg si meg enig med dem som mener at dette ikke er et verdig hundeliv og at avlivning nok kanskje er det beste alternativet.

Jaja, det er nok maaaaange som ser mellom fingrene akkurat her.. hvis de går tur på "øde" steder og det er lite folk ute så ser jeg ikke at det er noe i veien for dette.

(At man straffer folk som ikke har hunden i bånd istedenfor folk som misligholder dyrene sine synes jeg er hårreisende, men det er en annen diskusjon...)

Det ER forbudt å ha ALLE hunde løs under båndtvangstiden. SÆRLIG på øde steder da denne loven faktisk skal beskytte blant annet villt.

Dersom du tror at at forholdene er slik at man kun straffes for brudd på båndtvang og ikke for dyremishandling så foreslår jeg at du setter deg inn i hvordan dyrehold er regulert i Norge før du uttaler deg.

......

TS - snakk med dyrleger!

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Vi har søkt om å få ha henne løs hele året og har fått dette innvilget da dette er en hund som ikke akkurat løper rundt etter andre. Når det er sagt så skriver jeg her inne fordi jeg tenkte at kanskje noen som hadde opplevd det samme kunne komme med noen gode forslag til enda flere ting å gjøre. Et verdig liv bør ingen her uttale seg om, møt hunden først å si at hun ikke fortjener å leve da. Tror neppe dere kan uttale dere da.. Hun har et meget godt liv og hun lever da et liv som alle andre hunder, bare med epilepsien og uten bånd. Når det er sagt kan hun gå med line, men ikke stramme bånd da det kan virke som om hun har blitt plaget med dette før jeg fikk henne. Hunden min har vært hos en av Norges mest kjente hunde dressører etc. ved navn Nina Haaland og hun har hatt en hund av samme tilfelle som min som levde et godt liv i vel 9 år med kjempe gode plasser på agility så ikke uttal dere om noe dere ikke vet! Takk til støtte fra enkelte av dere;)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er enig i at alle bør få en sjanse, og hun har det sikkert bra :)

Men det som står over her synes jeg ikke noe om. Vi har båndtvang her i landet, og den synes jeg man skal overholde.

Det er mor å se hva folk skriver her... Hva vet dere om hjerneskaden på denne hunden er stor?? Jeg syntes folk skal prøve andre alternativer før avlivning. Og her er det altså noen som tar til seg en hund med mangler og GJØR NOE MED DET. Ett skudd i panna kan alle hunder få, i allefall de med dårlige eiere.. Jeg har god erfaring med hund, og avlivning er bare en måte å unngå kostnadene på. I allefall så lenge hunden ikke lider. Denne hunden som omtales her er født med hjerneskade og det er tydelig at hun ikke lider. Hun kjenner ingen annen verden enn den hun selv befinner seg i. Og hun ligger ikke på bakken og fråder mens hun ikke kan røre seg.. All kreditt til dere som tok til dere denne valpen! Gi henne en mulighet!

Gjest Gjest
Skrevet
TS - dersom du er overbevist om at hunden din har det såå bra. Hvorfor skriver du da her overhodet? Dyrlegen som kjenner hunden din er den beste til å gi deg råd.

Når det er sagt så må jeg si meg enig med dem som mener at dette ikke er et verdig hundeliv og at avlivning nok kanskje er det beste alternativet.

Det ER forbudt å ha ALLE hunde løs under båndtvangstiden. SÆRLIG på øde steder da denne loven faktisk skal beskytte blant annet villt.

Dersom du tror at at forholdene er slik at man kun straffes for brudd på båndtvang og ikke for dyremishandling så foreslår jeg at du setter deg inn i hvordan dyrehold er regulert i Norge før du uttaler deg.

......

TS - snakk med dyrleger!

Hun skriver for å høre om noen andre er i /har vært i samme situasjon..for å få tips og gode råd fra andre.. DERFOR SKRIVER MAN PÅ KG! Skjønner hva du mener med å beskytte vilt osv, men dette gjelder jo ikke denne hunden iflg. TS, da hunden er usikker og ikke takler å gå i bånd av ulike årsaker. Det er ikke alt som kan kureres..

Og dyremishandling blir sjeldent slått ned på fordi det foregår mer "skjult" desverre! Har du ikke fått med deg hvor få som blir tatt på alvor av Mattilsynet når de anmelder slike forhold så foreslår jeg at du oppdaterer deg før du uttaler deg. Sorry TS, måtte bare svare på dette usaklige innlegget.. Synes fortsatt du gjør en god jobb, og lykke til..

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Vi har søkt om å få ha henne løs hele året og har fått dette innvilget da dette er en hund som ikke akkurat løper rundt etter andre.

ehh... da skulle jeg gjerne likt å vite hvilken kommune som har innvilget dette? båndtvangen har absolutt ingenting med hvilke hunder som løper etter andre i det hele tatt.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det er mor å se hva folk skriver her... Hva vet dere om hjerneskaden på denne hunden er stor?? Jeg syntes folk skal prøve andre alternativer før avlivning. Og her er det altså noen som tar til seg en hund med mangler og GJØR NOE MED DET. Ett skudd i panna kan alle hunder få, i allefall de med dårlige eiere.. Jeg har god erfaring med hund, og avlivning er bare en måte å unngå kostnadene på. I allefall så lenge hunden ikke lider. Denne hunden som omtales her er født med hjerneskade og det er tydelig at hun ikke lider. Hun kjenner ingen annen verden enn den hun selv befinner seg i. Og hun ligger ikke på bakken og fråder mens hun ikke kan røre seg.. All kreditt til dere som tok til dere denne valpen! Gi henne en mulighet!

hvorfor i alle dager siterte du meg når du skrev dette?

Gjest Gjest
Skrevet
ehh... da skulle jeg gjerne likt å vite hvilken kommune som har innvilget dette? båndtvangen har absolutt ingenting med hvilke hunder som løper etter andre i det hele tatt.

Skal du sjekke om hun lyver? Isåfall, hvorfor skulle hun gjøre det? På et forum hvor man er "anonym"... Hun har vel fått det da, enkelt og greit.. Jeeeez

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...