Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 Når jeg trykker ctr, alt og del kommer det opp windows oppgavehandling. Under programmer står det kun internett explorer... som er riktig. Men under prosesser kjøres det masse som jeg ikke har satt i gang selv. Kan ikke huske at det har stått der før. Står under både SYSTEM og administrator som brukernavn. Jeg bruker en halv evighet på å komme meg fra en side til en annen, og er det noen form for animert reklame på den siden jeg skal til tar det brått 5-10 minutter før siden er lastet ned. Kan jeg gå inn og avslutte alle disse prosessene? Hadde for ikke lenge siden en trojaner på pcen som spredte seg via msn, men denne ble jeg kvitt gjennom fjernstyring fra Symantec. Har nå oppdatert virusbeskyttelsen til Norton 360, kan det være det nye virusprogrammet som gjør at det tar sånn tid? Det skal være nok minne til at det ikke skal ha noe å si. Takker for kjappe svar.
Gjest Bond Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 (endret) De prosessene går for å holde datamaskinen gående, Windows, drivere, og så videre. De fleste trenger man. Jeg har for eksempel 56 prosesser gående akkurat nå og alt funker helt greit. Virusbeskyttelsen kan også bety at det går flere prosessene, et program er ofte assosiert med flere prosesser. Hvis det er noen du er i tvil over, søk de navnene på google, som oftest kan man enkelt finne ut om hva de er. For eksempel har jeg noe som heter "Usnsvc.exe" - ut i fra navnet vet jeg jo ikke hva det er eller om jeg trenger det - men etter å ha sjekket, finner jeg ut at det er noe MSN messenger bruker. I tillegg, hvis du er interessert, det du kan gjøre er å laste ned noe som heter Sysinternals - det er flere ting man kan bruke der. Der på høyre er noe som heter RootkitRevealer er en søketjeneste som søker etter skjulte prosesser og programmer som ikke vises i prosesser. Under Systinternal process utilities kan man finne noe som heter Process Explorer, den gir mye informasjon om prosessene som går. De andre programmene er ganske nyttige noen og Alle disse er MS varer og gratis. Men det at maskinet går treigt, er ikke nødvendigvis knyttet til antall prosesser. Det kan være, men det er litt avhengig om du har mange prosesser som du ikke trenger som gjør hele maskinet langsomt. Men det spørs litt hva du mener med mange Og da skulle det ha noe med hele maskinet å gjøre, ikke bare internettsider. Er du sikker du ikke laster opp/ned noe? Noen som bruker samme nettverk? Barna i huset eller usikret nettverk og naboer? Endret 6. juli 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #3 Skrevet 6. juli 2008 Takk for svar I min utålmodighet begynte jeg å avslutte administratorprosesser jeg da... og det fant jeg ut ikke var så smart internettleseren lukket seg. Startet pc på nytt og da kom det opp en risikoadadvarsel om to elementer jeg måtte løse, gjorde det og etter det går nettet som normalt. Så det var sikkert det som gjorde det. Er 35 prosesser som går i bakgrunn, kan bare ikke huske at det har stått noe der før, men sant og si har jeg ikke åpnet oppgavehandlingen for å sjekke akkurat det før. Ellers er det bare jeg som bruker nettverket. Men takk for hjelpa
Gjest Bond Skrevet 6. juli 2008 #4 Skrevet 6. juli 2008 (endret) Hmm.. du kan måle internetthastigheten med Speedometer fra IT-Avisen. http://www.it-avisen.no/, i den grå/blå menylinjen under Hulk-reklamen, der ser du Speedometeret til høyre. Der kan du sjekke forbindelsen. Endret 6. juli 2008 av mrs_bond
Jade Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg ville installert et skikkelig virusprogram. Det skader ikke å bruke litt penger på dette! + installere f.eks. Adaware som sjekke for spyware. Både virus/trojanere og spyware kan bruke mye av kreftene og båndbredden på maskinen din. Ei veninne av meg hadde MSN-virus. Denne drev hele tiden å sendte ut mengder med spam. Dette brukte mye ressurser på maskinen hennes. Endret 6. juli 2008 av Jade
Gjest Bond Skrevet 6. juli 2008 #6 Skrevet 6. juli 2008 Jeg ville installert et skikkelig virusprogram. Det skader ikke å bruke litt penger på dette! + installere f.eks. Adaware som sjekke for spyware. Både virus/trojanere og spyware kan bruke mye av kreftene og båndbredden på maskinen din. Ei veninne av meg hadde MSN-virus. Denne drev hele tiden å sendte ut mengder med spam. Dette brukte mye ressurser på maskinen hennes. Norton 360 er jo ganske ok virusbeskyttelse så vidt jeg vet? Jeg bruker selv Spybot Search and Destroy i stedet, men det er nok smakssak, Adaware er minst like god
Gjest ts Skrevet 7. juli 2008 #7 Skrevet 7. juli 2008 Jeg prøvde Spybot og Adaware når jeg fikk den trojaneren, men Spybot kræsjet hele pcen (sikkert pga trojaneren) og med Adaware fikk jeg risikoadvarsel fra Norton som mente den var høyrisiko?
Gjest ts Skrevet 7. juli 2008 #8 Skrevet 7. juli 2008 Ellers er jeg kjempefornøyd med Norton 360. Etter at jeg løste de to elementene i går morges, så går pcen mye raskere enn den gjorde med Norton 2006. Så kan trygt anbefales
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2008 #9 Skrevet 9. juli 2008 Da jeg brukte XP, ble PCen gradvis langsommere med tiden, til den var snegleaktig treig. Jeg kunne bedre dette ved å formattere. Dette var det avgjørende som fikk meg til å begynne å lære meg linux. Jeg hater windows så utrolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå