Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #1 Skrevet 6. juli 2008 Jeg har et problem med klær: Jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken stil jeg vil ha! Alt ser så fint ut på alle andre men ikke på meg. Hvis jeg har bestemt meg for en eller annen stil, så ser jeg tilfeldigvis noen på gata med en annen dødsfin stil som jeg får lyst til å ha. Resultatet er at jeg har skapet fullt av klær som ikke passer sammen fordi de er forskjellige stiler. Veldig irriterende! Føles ofte som om jeg bare har tryna inn i klesskapet og tatt på meg de tre første plaggene jeg landa på, uansett hvor mye jeg prøver å tenke gjennom og matche ting. Noen tips til hvordan jeg kan finne min egen stil? Skal sies at jeg også har liten evne til å se hvilke plagg som passer sammen osv. når jeg skal ha noe nytt.
Blid Skrevet 6. juli 2008 #2 Skrevet 6. juli 2008 Hei. Har du en venninne med gjennomført stil kan du jo spørre om hun vil være med deg på basisklær-shopping. Av og til dumper man også borti skikkelig flinke selgere i butikken, som er akkurat passelig "påtrengende" med hjelpen. Dette har aldri skjedd meg, men jeg hører flere venninner som skryter av å ha blitt kledd skikkelig opp av betjeningen. Da tror jeg man må gå på de litt dyrere butikkene, og der føler jeg sjelden at jeg passer inn.. Jeg har i mange år hatt lyst til å melde meg på sånn "Bli-ny", men har aldri fått ut fingeren...
Gjest Gjest_TS Skrevet 6. juli 2008 #3 Skrevet 6. juli 2008 Hei. Har du en venninne med gjennomført stil kan du jo spørre om hun vil være med deg på basisklær-shopping. Av og til dumper man også borti skikkelig flinke selgere i butikken, som er akkurat passelig "påtrengende" med hjelpen. Dette har aldri skjedd meg, men jeg hører flere venninner som skryter av å ha blitt kledd skikkelig opp av betjeningen. Da tror jeg man må gå på de litt dyrere butikkene, og der føler jeg sjelden at jeg passer inn.. Jeg har i mange år hatt lyst til å melde meg på sånn "Bli-ny", men har aldri fått ut fingeren... Jeg er for sjenert til å melde meg på bli ny-ting dessverre. Har noen venner med fine stiler, men føler det blir litt teit å kopiere stilen deres eller be de om hjelp til å finne min egen. Vil så gjerne klare det selv Handler heller aldri i dyre butikker, holder meg til Vero Moda, HM, Cubus og de andre vanlige butikkene. De har masse fine klær, men jeg greier bare ikke sette de sammen til noe jeg liker. Den eneste "greia" jeg har er at jeg elsker olabukser og stort sett alltid går i det. Det burde jo være en god start, men jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre med det
RedFox81 Skrevet 6. juli 2008 #4 Skrevet 6. juli 2008 1) Ikke vær for streng med deg selv, noen er jo veldig flinke å kle seg, men ikke vi alle. 2) Nå du ikke har det "medfødt", forvent ikke at det blir enkelt å lære, eller at det kommer av seg selv. Det er akkurat som å lære noe annet: forske, lese, tenke, bruke litt tid på det. 3) Se først og fremst etter klærne som passer din kropp, og bare etterpå - etter stilen. Hvis du legger merke til ei jente på gata, som har veldig fin stil, men hennes kroppstype er veldig forskjellig fra din, det hjelper deg ingenting å kopiere stilen hennes. Fordi hennes klær vil ikke se likt ut på deg, som på henne. Se etter jenter med fin klesstil og kroppen som er lik din. 4) Når du ser et antrekk du liker, og du vil kopiere den, du trenger ikke å kjøpe nøyaktig de tingene, det er nok å bare kopiere farger/fasong. Det gjør det mye enklere å kopiere, kan jo ikke spørre enhver du ser, hvor hun har kjøpt de klærne og nå, hvis du har interesse og er villig å bruke tid på å lære å kle deg fint og riktig, her er det noen kilder: * tv-programmene som "Trinny & Susannah" på Fem, Motepolitiet på tvNorge; * forum mote.no, de fleste der er nok veldig unge, men mulig du klarer å få noen tips derifra, se for eksempel tråd Stylist; * style.com, de har for eksempel lookbook, hvor du kan lagre egne antrekk, men også se andre sine. Du finner nok flere kider med engang du begynner. Lykke til, håper noe av dette hjelper..
Gjest Også gjest Skrevet 6. juli 2008 #5 Skrevet 6. juli 2008 Jeans kan lett kombineres både pyntet og avslappet med å variere topper, sko, tilbehør osv. Hvite og sorte singleter er et basisplagg som er et must i min garderobe. Du sier ikke noe om hvilken stil du liker (eller hvilken kroppsfasong du har) men her er et forslag: Hverdags: Jeans Singlet/topp Ballerinas En litt mer pyntet variant med samme topp og jeans: Lave pumps Øredobber Armbånd Clutch veske Kortermet jakke Solbriller Skjerf Forslag til 50talls stil om du liker det: 1950s
Gjest Gjest_TS Skrevet 6. juli 2008 #6 Skrevet 6. juli 2008 Jeans kan lett kombineres både pyntet og avslappet med å variere topper, sko, tilbehør osv. Hvite og sorte singleter er et basisplagg som er et must i min garderobe. Du sier ikke noe om hvilken stil du liker (eller hvilken kroppsfasong du har) men her er et forslag: Hverdags: Jeans Singlet/topp Ballerinas En litt mer pyntet variant med samme topp og jeans: Lave pumps Øredobber Armbånd Clutch veske Kortermet jakke Solbriller Skjerf Forslag til 50talls stil om du liker det: 1950s Åh, jeg elsket nesten samtlige av klærne/skoene/tilbehøret du linket til! Tusen takk for tipsene, de var midt i blinken Kroppsfasongen min er forøvrig veldig timeglass med veldig smal midje og kvinnelige fomer (bortsett fra nokså små pupper). Jeg er også ca 1.80 høy.
RedFox81 Skrevet 6. juli 2008 #7 Skrevet 6. juli 2008 Kroppsfasongen min er forøvrig veldig timeglass med veldig smal midje og kvinnelige former (bortsett fra nokså små pupper). Jeg er også ca 1.80 høy. Åhh, men du har jo en drømmekropp for å kle opp! Alle klesdesignere bruker jo akkurat din kropp for å lage klær! Her på henne.no gir de tips om hvor kan man finne ekstra lange jeans, 4. tips på sida. 3 antrekk med jeans: 1 og med skinnjakke, 2 og sommerlig; smart casual. Til høyre der står det hvor er de alle tingene fås kjøpt. Og hvis du bare søker på jeans, finner du enda flere!
Rexina Skrevet 6. juli 2008 #8 Skrevet 6. juli 2008 Åh, jeg elsket nesten samtlige av klærne/skoene/tilbehøret du linket til! Tusen takk for tipsene, de var midt i blinken Kroppsfasongen min er forøvrig veldig timeglass med veldig smal midje og kvinnelige fomer (bortsett fra nokså små pupper). Jeg er også ca 1.80 høy. Å da er du kjempeheldig. Da passer du perfekt i min stil i hvert fall. Er veldig glad i kjoler og skjørt (spsielt hvis de har A-form). Søte belter i livet, sløyfer, sommerfugler, blomster.. Bluser, søte singletter, skjørt med høye liv og alt som er feminint og viser fram en kropp med former på en elegant måte. Gjerne litt gammeldags. når jeg pynter meg kommer 1800-talet fram:P Noen av disse kjolene er ganske meg.. Liker å pynte meg litt til hverdags. Med en svart veske til.. Nå har ikke jeg Chanel selvfølgelig men jeg har en fin sort veske med lenkehank som jeg er veldig glad i, og en stor vintage DKNY bag i skinn Om sommeren kan du jo for eksempel gå med noen sånne type sko, eller noen lave ballerina sko:) Av smykker kan du bruke noen som er personlige for deg, eller søte "diamanter", perler.. Hvis det er kaldt om kvelden osv pleier jeg enten å bruke et sjal, eller en cardigan. Hvis du vil pynte de ned litt kan du jo for eks ta en litt tøff jakke over:)
Gjest skorpio Skrevet 6. juli 2008 #9 Skrevet 6. juli 2008 Det du kan gjøre (som ofte inspirerer meg) er å se på kjendisenes stil, både på skjermen og i blader. Jeg liker selv Scarlett Johansson og Jennifer Aniston sine stiler, og tar ofte de til inspirasjon, mens noen ganger kjører jeg på med saggebukse f.eks. Orker ikke det presset med å ha en spesiell stil. Kjøper det jeg liker, og synes er fint, og driter i om det ikke passer inn i den og den stilen.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #10 Skrevet 6. juli 2008 Det er et triks å kle seg etter kroppsfasong, ja, jeg har hatt store problemer med å føle meg fin i mange standardplagg som har vært moderne, men med litt innsikt i hva jeg kan framheve og hva som kan usynliggjøres har jeg funnet både min stil og også kunnet tilpasse meg mer klassiske eller moderne trender. Nå høres det jo ut som du har en kjempefin kropp, samtidig er det kanskje vanskelig å finne riktige plagg om du tar utgangspunkt i andre lavere jenter, som jo er endel "vanligere"? Jeg tenker at når det gjelder lengder, bredder, snitt og fall kan du faktisk la deg inspirere nesten direkte av modellbilder Ellers gjelder det å prøve å finne ut hvilke farger du kler, og hva du vil signalisere.
Gjest Gjest_TS Skrevet 6. juli 2008 #11 Skrevet 6. juli 2008 Tusen takk for alle svarene! Har selv sett på Monsoons klær, de har mange fine. Dessverre er de hakket dyrere enn jeg har råd til. Topshop har imidlertid en del casual og lange t-skjorter og shorts som jeg skal se etter neste gang jeg er i nærheten av en slik butikk. Jeg glemte visst et viktig element her: Jeg liker ikke kroppsfasongen min. Ja jeg vet at mange ville dødd for å ha en timeglass-kropp på 1.80, men jeg vil ikke ha det. Jeg har nok et dårlig forhold til min egen kropp, kanskje fordi jeg sjelden finner klær jeg synes fremhever/forminsker det jeg vil. I tillegg har jeg litt mage, noe som gjør at jeg ikke liker å gå i tettsittende topper. Siden jeg har så smal midje, synes magen ekstra godt. (og ja jeg trener for å få den bort men det er ikke så lett )
Gjest Gjest_Girly_* Skrevet 7. juli 2008 #12 Skrevet 7. juli 2008 Du vet det sikkert, men jeg sier det igjen: det er mange av oss som føler det samme! Jeg er "liten og nett", som de sier, og mange synes det er så søt jo.. Jeg, derimot, har problemer med å akseptere kroppen min - ingen pupper, ingen lår, ingen midje, bare en liten tynn pinne. Strever med å kle meg for å se eldre ut, vil jo ikke bli tatt for en tenåring når jeg er nesten 30!! Så du har rett, jeg ville dødd for kroppsfasongen din! Poenga er at vi må akseptere det vi har, og jobbe utifra det. Ikke konsentrer deg på å finne klær som skjuler det du ikke liker, gå utifra det motsatte - finn klær som framhever din smal midje og dine vakre lange bein. Og være stolt av kroppen din! Hvis du er en av de som ikke liker å se deg i speilet - gjør nettopp det. Stå foran full-size speil i bare undertøy, studer kroppen din og lær deg å akseptere den. Konsentrer deg om positive ting du ser, og rett og slett hypnotiser deg selv: "jeg er vakker! jeg er så fin idag!"
Rexina Skrevet 7. juli 2008 #13 Skrevet 7. juli 2008 Hva så om du har litt mage? Jeg har masse rumpe og lår. Bruker 40-42 i skjørt og 33" i bukser.. Det gjelder bare som girly sier over meg her: Fokuser på det du liker ved deg selv. Du har en fin høyde, sikkert lange pene bein du kan framheve med sigarettbukser. Du har sikkert en nydelig byste, så hva med å prøve en fin topp med drapering (heter det det?). Du hadde sett ut som en million dollar i noe sånt: perfekt antrekk:). eller noe ala dette.. i denne formen på toppene ser det ut som om toppen går ut der og det vil gi intrykk av null mage:) I tillegg fremheves brystet. Sammen med noen fine smykker vil du se strålende ut:) du kan også ha hverdagsstilen til rachel bilson. Hun går med stramme olabukser, litt store t-skjorter eller topper, kortere jakker og tøffe smykker til. Hadde jeg hatt kroppen, skulle jeg gått sånn.. Har aldri gått i shorts i hele mitt liv, så du er heldig som kan gå i det.
Gjest Gjest_TS Skrevet 11. juli 2008 #14 Skrevet 11. juli 2008 Tusen takk for alle komplimentene dere gir, dere har jo ikke engang sett meg, blir helt flau her jeg sitter. Men dere har jo så rett. Alt handler om å akseptere seg selv og se på det positive i stedet for det negative. Etter litt tenking har jeg kommet frem til at jeg ikke trenger noen spesiell stil. Kanskje det er nettopp det som er stilen min, litt forskjellig fra dag til dag. Det er noen få ting jeg elsker å gå i, det er converse-sko, olabukser og myke gensere. Ganske avslappet stil. Og det er jo det jeg trives best i jeg ser best ut i Det gjelder bare å finne college-gensere, cardigans, tskjorter og olabukser som sitter godt! Har også bestemt meg for å "ta opp kampen" med hatet mitt mot mine egne former, og bruke klær som faktisk fremhever hoftene og rompa. Det vil nok ta litt tid, men alt blir en vane Ang. shorts så går jeg ikke i det dessverre. Til tross for at jeg er både høy og slank, har jeg masse cellulitter på lårene som gjør de stygge. Har også en del på leggene dessverre (høres litt utrolig ut, men jeg har sikkert mye underhudsfett eller noe sånt) Jeg kan til nød gå i shorts som går nedenfor kneet.
Lille Lea Skrevet 11. juli 2008 #15 Skrevet 11. juli 2008 Jeg brukte ofte høye heler og superstramme bukser, men til hverdags er ikke dette noe behaglig å gå i. Jeg har byttet stil til komfitable klær til baggybukser, litt stramme t skjorter og endel acceories! Får ofte komplimanger for klesstilen min. Bruk fantasien, se på bilder, heng opp på badet så du ikke glemmer det bort, og lek deg For meg er accesories prikken over ièn! Kan ha et kjedlig antrekk, men med engang man får smykker/skjerf o.l forandrer alt seg Klær skaper mennesker!
RedFox81 Skrevet 11. juli 2008 #16 Skrevet 11. juli 2008 Har også bestemt meg for å "ta opp kampen" med hatet mitt mot mine egne former,.. Way to go, girl!
Rexina Skrevet 12. juli 2008 #17 Skrevet 12. juli 2008 Det er veldig bra at vi har fått "banke litt vett i deg":D Alle har jo foskjellige former og uansett str. er det jo mulig å se bra ut. Det gjelder bare å finne riktig snitt til din kropp, og klær som du føler at er deg. Var på kles-shopping i går, noe jeg ikke har vært på en god stund pga formene mine, men jeg ble så positivt overrsaket:D tror jeg har gått ned litt eller fått fantastisk selvtillit (eller en kombo), for plutselig satt klær jeg aldri trodde skulle kle meg, fantastisk bra på kroppen min. Nå har jeg på meg (til tross for rumpe og lår): Et kort a-formet sort skjørt og en korsett-topp som er supersexy. Føler meg som en stjerne;) Også har jeg kjøpt meg en lårkort flagrende tyllaktig kjole med utrigning og masse stjerner på. Nydelig. Så jeg lover deg at du kan finne klær som du føler deg bra i, bare du tår å tenke litt nytt og prøve klær du synes er fine, men som du kanskje ikke tror du kler:) Bare et tips. Og ps! Alle ser bra ut i skjørt;) Det er feminint, det er lekker og det er behagelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå