Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kort om situasjonen nå:

har fast lønn med årslønn på 340.000, i tillegg utbetalt overtid. Jobber i et solid selskap i en solid bransje hvor det er muligheter for å stige i lønn. Har i dag egenkapital på ca 500.000 (dvs eiendeler fratrukket studielån på ca 200.000)

Jeg mener jo selv at jeg er i stand til å betjene et lån, men er redd jeg ikke får lån pga jeg skal ta opp lånet alene og ikke har noen til å kausjonere for meg.

Hvis jeg først skal kjøpe meg leilighet er jeg ikke interessert i en ettroms, iom at disse er uforholdsmessig dyre pr kvm og at jeg vil bo der en stund.

Hvor mye lån er det realistisk at jeg vil klare å betjene, og hvor mye vil banken gi meg tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du får lån eller ei kommer vel helt an på hvor dyr leilighet du skal kjøpe. Dvs. hvor mye lån du søker om. For øvrig så kan du jo leke deg litt med en lånekalkulator på nettet for å få et inntrykk av hvor smerteterskelen ligger.

Selv hadde jeg ingen problemer med å få lån uten kausjonist for 5 år siden da jeg kjøpte. Jeg hadde vel noe høyere lønn enn det du har i dag, men også mindre egenandel.

Skrevet

Du vil typisk kunne få ca. 1 mill i lån.

Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg for et par år siden. Og jeg fikk lån på litt over en million.

Og så kommer det litt an på hvor du vil bo hva du får for den millionen da. Jeg valgt å flytte litt ut fra Oslo, og fikk en fin 2-roms for de pengene.

Skrevet
Kort om situasjonen nå:

har fast lønn med årslønn på 340.000, i tillegg utbetalt overtid. Jobber i et solid selskap i en solid bransje hvor det er muligheter for å stige i lønn. Har i dag egenkapital på ca 500.000 (dvs eiendeler fratrukket studielån på ca 200.000)

Jeg mener jo selv at jeg er i stand til å betjene et lån, men er redd jeg ikke får lån pga jeg skal ta opp lånet alene og ikke har noen til å kausjonere for meg.

Hvis jeg først skal kjøpe meg leilighet er jeg ikke interessert i en ettroms, iom at disse er uforholdsmessig dyre pr kvm og at jeg vil bo der en stund.

Hvor mye lån er det realistisk at jeg vil klare å betjene, og hvor mye vil banken gi meg tror dere?

I utgangspunktet vil du kunne låne ca 3 x inntekt. Det blir da ca 1 mill i ditt tilfelle. Studielånet må trekkes fra denne summen og det du kan låne fra banken blir ca 800.000,-. Lån + egenkapital er det du da har til rådghet for å kjøpe leilighet for.

Hvis du får 1. hjemslån så har du mulighet til å låne 100% av kjøpesummen uten kausjonist. Har du bra med egenkapital så trenger du heller ikke å ha kausjonist.

Har i dag egenkapital på ca 500.000 (dvs eiendeler fratrukket studielån på ca 200.000)

Hva mener du med eiendeler? Har du bankinnskudd eller har du fast eiendom som det kan tas pant i?

Skrevet
Kort om situasjonen nå:

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg kjøpte leilighet. Fikk lån på 1.350.000. Du må finne ut hvor mye du kan betale på lånet i måneden. Husk at man skal leve også. Etter at boliglån, studielån og husleie er betalt har jeg igjen ca. 9000 jeg kan bruke på det jeg vil.

Skrevet
I utgangspunktet vil du kunne låne ca 3 x inntekt. Det blir da ca 1 mill i ditt tilfelle. Studielånet må trekkes fra denne summen og det du kan låne fra banken blir ca 800.000,-. Lån + egenkapital er det du da har til rådghet for å kjøpe leilighet for.

Som jeg skrev har jeg egenkapital på 500.000, dvs at jeg nå har eiendeler med en verdi på ca 700.000 og gjeld på ca 200.000. Dvs at studielånet kan innfris på dagen og jeg sitter da igjen med 500.000.

Eiendelene er en blanding av bankinnskudd, aksjer og andre verdipapirer. Ikke alt er like likvid, men har gjort veldig trygge investeringer. Bla annet noen investeringer i eiendom via selskaper.

Hvis du får 1. hjemslån så har du mulighet til å låne 100% av kjøpesummen uten kausjonist. Har du bra med egenkapital så trenger du heller ikke å ha kausjonist.

Hva mener du med eiendeler? Har du bankinnskudd eller har du fast eiendom som det kan tas pant i?

Jeg får snakke med banken om dette. Alternativene er jo å fortsette å investere slik jeg har gjort nå, men ønsker vel heller et sted å bo, samt at jeg ikke ser like store vekstpotensialer i den type investering jeg nå har gjort.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror ikke du kommer til å ha store problemer med å få lån uten kausjonist, men størrelsen på lånet og kanskje rentenivået påvirkes nok av dette. Det er vel vanlig å tegne livs/uføreforsikring når man tar opp lån, om man ikke har det fra før, som en sikkerhet for banken om det skulle skje noe med deg. Det er vel ellers en kultur for at det kan være vanskeligere for enslige å få lån av tilsvarende str som man ville fått som samboer (andelsmessig selvsagt), men det går an å forhandle - og vise til god økonomistyring.

Skrevet
Som jeg skrev har jeg egenkapital på 500.000, dvs at jeg nå har eiendeler med en verdi på ca 700.000 og gjeld på ca 200.000. Dvs at studielånet kan innfris på dagen og jeg sitter da igjen med 500.000.

Banken vil se på hvor mye lån du totalt kan ha. Så lenge du faktisk har studielån så vil det inngå i den totalen slik beskrevet i mitt forrige innlegg. Innfrir du hele studielånet så blir det selvfølgelig noe annet. Du vil da ikke ha noen andre lån og kan få låne hele det beløpet banken mener du kan tåle å ha i totalt lån. På den andre siden er det ikke noe lurt å innfri studielånet da det er et av de gunstigste lånene du kan ha.

Når det gjelder egenkapitalen din så kan det virke som en del av den er bundet og ikke er mulig å skyte inn som egenkapital på en bolig? Er det noe som banken kan ta pant i så kan det være mulig å få et større lån, men fremdeles vil banken se på hvor stort lån du med din inntekt har mulighet til å betjene.

Uansett så vil jeg råde deg å ta kontakt med banken for å få et tilbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...