Jade Skrevet 5. juli 2008 #1 Del Skrevet 5. juli 2008 Vurderer å kjøpe lage fotobok på shutterfly.com (bok hvor man setter sammen sine fotografier og evt. skriver litt om bildene, så blir boken innbundet og sendt deg). Men så lurer jeg på om fotobok regnes som bok (som er fritatt for moms og toll), eller om det er ett av unntakene, eller at det virkelig regnes som album. Leste om ei som hadde ringt tollvesenet og fått greie på at fotobok regnes som album. Men jeg kan ikke skjønne det. Et album er meningen skal fylles i etterpå (bilder og tekst) (se sitat under på nr. 1). En fotobok er HELT ferdig. Har sendt mail til tollvesenet, men siden det er lørdag, så tar det vel noe tid før jeg får svar (utålmodig!). Leste følgende på lovdata, som jeg ikke ble så veldig mye klokere av. Jeg kan se at fotobok kan komme under nr. 15, men kommer det ikke an på hvor mye tekst man har? Forrige fotoboken jeg lagde (i Norge) hadde en del tekst, da jeg hadde ført dagbok på turen jeg lagde bok av. Mer tekst enn en barnebok, ihvertfall! LOV 1969-06-19 nr 66: Lov om merverdiavgift. § 2. Avgiftsfritaket etter forskriftenes § 1 omfatter ikke omsetning av 1. Trykksaker for utfylling, innsetting, klebing, hefting, ut- eller avriving. 2. Småtrykk som rundskriv, sirkulærer, brosjyrer, prospekter, foldere o.l. 3. Reglementer, instrukser, vedtekter, forskrifter, lover, traktater, avtaler, stortingsdokumenter, kunngjøringer fra offentlige institusjoner. 4. Trykte referater av forhandlinger. 5. Trykk av dommer, skjønn, registre, matrikler o.l. 6. Skoleplaner, studieplaner, forelesnings- og kurskataloger. 7. Organisasjonsplaner, reguleringsplaner o.l. 8. Almanakker, årskalendre og andre publikasjoner med kalendarium. 9. Publikasjoner som sammen med vare av annet slag inngår som del av felles vareenhet. 10. Programmer for utstillinger, samlinger, forestillinger, stevner og andre arrangementer. 11. Fortegnelser (tabeller) over tallforhold for utregning av beløp eller andre tallmessig uttrykte enheter som priser, lønn, rabatter, poenger, gebyrer, skatter, mynt, mål, vekt o.l. 12. Noteblad, notehefter, notebøker. Avgiftsfrie er likevel sangbøker selv om de inneholder noter. 13. Trafikkruter. 14. Løse omslag, permer, forutsatt at omslaget eller permen ikke skal omslutte en bok/bestemt publikasjon som er avgiftsfri. 15. Samlinger av billedtrykk o.l. når sidene er uten tekst eller bare angir stedsnavn, personnavn eller betegnelser, korte instruksjoner eller lignende. 16. Fortegnelser over eiendommer, varer, driftsmidler, utstillingsgjenstander, beholdninger og annet løsøre. 17. Lotterifortegnelser. 18. Adressefortegnelser, firmafortegnelser. 19. Fortegnelser over gater og tjenestesteder. 20. Fortegnelser over abonnenter. 21. Fortegnelser over takster, priser, gebyrer, salærer, frakter, aksje- og valutakurser o.l. 22. Andre kart enn atlas. Som atlas anses heftede eller innbundne kartverk som omfatter minst ett land. Og er det mange som har bestilt fotobok på Shutterfly her? Er det noen som noen sinne måtte betalt moms/toll(?) på de? De har jo lagt maler og alt på hvordan sidene blir kuttet osv. Så jeg tenkte jeg skulle sette opp sidene i eget program på PCen min og eksportere de til heldekkende bilder som jeg kan fylle sidene med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 7. juli 2008 Forfatter #2 Del Skrevet 7. juli 2008 Da får jeg svare meg selv Fikk svar fra tollvesenet. Det skal betales moms av fotobøker. Først begrunnet de det med punkt 1 (se sitat over). Når jeg skrev at fotobøker var ferdig utfyllt før de ble trykket. Begrunnet de det med punkt nr. 15. :/ Så da får jeg bestille i Norge da. Veldig synd, for Shutterfly virket veldig lovende og brukervennlig med nedlastbare maler osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå