Gå til innhold

Hva betyr fuck you

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Da jeg var liten viste man fingeren og ropte fuck you, det betydde det samme. Jeg visste ikke hva det betydde da jeg var liten så jeg spurte foreldrene mine. De sa det betyr "dra helvete". Det visste jeg hva betydde og jeg godtok den. Mine venner og andre barn i nabolaget sa at det betydde "pul deg". For et ord. Er det å ha sex med seg selv så galt da? De fleste gjør da det daglig uansett (spesielt menn).

Jeg skjønte ikke dette da jeg var liten. Alle sa det betydde forskjellige ting.

Jeg lærte senere at fuck er et stygt ord for sex så jeg godtok den betydningen. Men på filmer så blir det tekstet til andre banneord, men aldri "pul deg". Hvorfor det?

Er "pul deg" i det hele tatt et ord? Jeg tror jo det da, men hvorfor skal man si at noen skal gå ha sex med seg selv når man ikke liker dem?

Og når engelskmenn/amerikanere sier fuck, hva mener de da? Det høres jo rart ut å si pule når man slår seg. Jeg tror jo egentlig at ordet fuck er bare et banneord, men som også blir brukt som slang på sex. Akkurat som man kan si på norsk "putte nøkkelen i hullet" selv om penis og mus har lite med nøkler og mus å gjøre.

Så når en amerikaner sier "fuck you", hva betyr det da, for engelskmenn/amerikanere? Sier de virkelig "gå å pul deg", "pul deg" eller, siden ordet fuck kanskje også er et vanlig banneord, kan det hende at de sier noe annet, som at det betyr dra til helvete f.eks?

For å gjøre det kort, hvis jeg spør deg. "hva betyr fuck you", hva svarer du da?

Når barn spør hva det betyr, hva bør man si da? Bør man si sanheten eller burde man vri det om til noe annet så ungene blir like forvirra som meg da jeg var barn?

Og en ting til. Er det vanlig at engelskmenn og amerikanere banner? I filmer så banner jo amerikanere en del. I følge min engelsklærer så banner ikke engelskmenn i det hele tatt og amerikanere veldig skjeldent. Det er så uvanlig at man vil få rare blikk om man gjør det. Hvis det er sant. Hvorfor er det mye banning i en del amerikanske filmer hvis amerikanere omtrent aldri banner? En film skal jo mer eller mindre speile virkeligheten, bortsett fra scince fiction da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Faen ta deg", synes jeg er den greieste oversettelsen.

På videregående var det ei som sa til en annen i klassen; "Gå og pul deg sjøl i ræva". Et herlig uttrykk som jeg aldri har glemt, men sjelden tør å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte oversatt betyr det jo "pul deg", ja.

Men er enig i at "faen ta deg" er det nærmeste vi kommer liknende uttrykk på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Fuck betyr å pule, men det blir også brukt som banneord. Fuck you betyr peul deg når man oversetter det direkte, men de som sier det mener neppe det. De mener nok faen ta deg, dra til helvete etc.

I amerikanske filmer hører vi også fuck brukt på samme måte som noen her i Norge bruker helvetes eller faens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å ha sex med seg selv så galt da? De fleste gjør da det daglig uansett (spesielt menn) .

:klø: Mener du at menn gjør dette mer enn kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:klø: Mener du at menn gjør dette mer enn kvinner?

trodde det var mer vanlig at menn gjorde det oftere enn kvinner jeg. Men det var kanskje feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Da jeg var liten viste man fingeren og ropte fuck you, det betydde det samme. Jeg visste ikke hva det betydde da jeg var liten så jeg spurte foreldrene mine. De sa det betyr "dra helvete". Det visste jeg hva betydde og jeg godtok den. Mine venner og andre barn i nabolaget sa at det betydde "pul deg". For et ord. Er det å ha sex med seg selv så galt da? De fleste gjør da det daglig uansett (spesielt menn).

Jeg skjønte ikke dette da jeg var liten. Alle sa det betydde forskjellige ting.

Jeg lærte senere at fuck er et stygt ord for sex så jeg godtok den betydningen. Men på filmer så blir det tekstet til andre banneord, men aldri "pul deg". Hvorfor det?

Er "pul deg" i det hele tatt et ord? Jeg tror jo det da, men hvorfor skal man si at noen skal gå ha sex med seg selv når man ikke liker dem?

Og når engelskmenn/amerikanere sier fuck, hva mener de da? Det høres jo rart ut å si pule når man slår seg. Jeg tror jo egentlig at ordet fuck er bare et banneord, men som også blir brukt som slang på sex. Akkurat som man kan si på norsk "putte nøkkelen i hullet" selv om penis og mus har lite med nøkler og mus å gjøre.

Så når en amerikaner sier "fuck you", hva betyr det da, for engelskmenn/amerikanere? Sier de virkelig "gå å pul deg", "pul deg" eller, siden ordet fuck kanskje også er et vanlig banneord, kan det hende at de sier noe annet, som at det betyr dra til helvete f.eks?

For å gjøre det kort, hvis jeg spør deg. "hva betyr fuck you", hva svarer du da?

Når barn spør hva det betyr, hva bør man si da? Bør man si sanheten eller burde man vri det om til noe annet så ungene blir like forvirra som meg da jeg var barn?

Og en ting til. Er det vanlig at engelskmenn og amerikanere banner? I filmer så banner jo amerikanere en del. I følge min engelsklærer så banner ikke engelskmenn i det hele tatt og amerikanere veldig skjeldent. Det er så uvanlig at man vil få rare blikk om man gjør det. Hvis det er sant. Hvorfor er det mye banning i en del amerikanske filmer hvis amerikanere omtrent aldri banner? En film skal jo mer eller mindre speile virkeligheten, bortsett fra scince fiction da.

Og når engelske takker, så sier vi welcome...og hvorfor gjør vi det? hva sier vi vist vi skal invitere noen inn? welcome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Det betyr "knull deg!"

På engelsk banner de annerledes enn på norsk, i bruker "religiøse" banneord, og de bruker kjønnsrelaterte banneord. Derfor er det ikke lett å oversette disse direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...