Gå til innhold

7 åring alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest Lillebøll
Skrevet

Når er barn gamle nok til å være alene i 15-20 minutt?

Min 7 åring mener han er stor nok til å være alene når jeg skal stikke på butikken og kjøpe melk, eller andre småting som tar kort tid.

Når jeg var 7 var jeg nøkkelbarn og hjemme flere timer hver dag.

Likevel kvier jeg meg til å la han være alene. Han er ikke typen som gjør noe galt, men jeg ser jo for meg alle katastrofene som kan skje ;)

Så hva mener dere, er en 7 åring gammel nok til å være hjemme i 15-20 minutt alene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv var jeg alene hjemme som 7åring, når pappa var på butikken og jeg ikke ville være med f.eks, eller skulle hente lillesøster hos besteforeldre ol. Gikk på butikken alene fra jeg var ca 6, (ti min å gå hver vei) og hadde ingen problemer med det heller.

Men nå er alle barn forskjellige, og du kjenner ditt barn best! Se hvordan han takler det?

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var alene hjemme lenger da jeg var 7. Jeg husker ikke helt når jeg begynte å være alene hjemme, men jeg vet at jeg var alene hjemme i flere timer etter skolen da jeg var 8. Det gikk helt fint, skjedde aldri noe skummelt. Nå var det på 90-tallet og i et boretslag også da. Vet ikke helt om det er noe skumlere nå.

Hvis han vil det så burde han vel kanskje prøve om han ikke er den typen som finner på tull eller blir redd og sånt.

Skrevet

Vil han, så la han. Regner med at du har mobil og at han kan nummeret ditt.

Skrevet

i andre land driver syvåringer og brødfør familien sin ved å selge sigaretter på gata.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg synes det er helt uproblematisk at en syv-åring er alene i 15-20 minutter dersom han ønsker det selv.

Gjest Lillebøll
Skrevet
Vil han, så la han. Regner med at du har mobil og at han kan nummeret ditt.

Men han har ikke mobil så det hjelper lite.

i andre land driver syvåringer og brødfør familien sin ved å selge sigaretter på gata.

Ja vi er heldige som har slike små luksusproblem som dette faktisk er :)

Gjest nextlife
Skrevet

Da min var 7 år, og gikk i 2.klasse var hun hjemme alene i flere timer etter skoletid. Hun hadde ikke mobil, men det hadde vi, slik at hun kunner ringe fra hjemmetelefonen hvis det var noe.

Skrevet

Jeg tilføyer meg selv blant dem som mener at dette er helt greit. Hvis han vil selv, altså. Mobiltelefon synes jeg faktisk er litt tidlig å innføre, *hvis* det eventuelt skulle skje noe prekært kan han vel ringe deg på din mob fra fasttelefonen. Hvis dere har det. Men ærlig talt, jeg tror jeg ville tenkt praktisk her. Det er uhyre liten sjanse for at en katastrofe skal inntreffe i løpet av de 15-20 minuttene.

Gjest Gjest
Skrevet
Men han har ikke mobil så det hjelper lite.

Ja vi er heldige som har slike små luksusproblem som dette faktisk er :)

Det waco prøver å si er at du istedet for å la han være hjemme alene, heller bør sette han i sving med sigarettsalg på gata. Da er det iallfall alltid folk som ser ham :ler:

Skrevet

Synes det er helt greit - en gang må man jo begynne. Har selv hatt 7 åring som har kommet hjem og låst seg inn i tomt hus og vært alene en liten stund.

Skrevet (endret)
Når er barn gamle nok til å være alene i 15-20 minutt?

Min 7 åring mener han er stor nok til å være alene når jeg skal stikke på butikken og kjøpe melk, eller andre småting som tar kort tid.

Når jeg var 7 var jeg nøkkelbarn og hjemme flere timer hver dag.

Likevel kvier jeg meg til å la han være alene. Han er ikke typen som gjør noe galt, men jeg ser jo for meg alle katastrofene som kan skje ;)

Så hva mener dere, er en 7 åring gammel nok til å være hjemme i 15-20 minutt alene?

Ja, det burde gå greit. Selv var jeg hjemme alene i flere timer i den alderen. Jeg ringte mine foreldre på jobb hvis det var noe.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Endret av The Kitten
Skrevet

Jeg synes også det er greit, og ungene synes gjerne det er morsomt å være alene hjemme.

Skrevet (endret)

Jeg har selv en (snart) 7 åring- og hun er kjempestolt når hun får være stor nok til å være alene hjemme mens jeg er på butikken.

Og hun har virkelig vist seg tillitten verdig! Sist kom jeg hjem fra butikken- og møtte ei jente som hadde satt igang med å rydde rommet sitt på eget initiativ.

Når det gjelder telefon så har jeg løst det sånn at jeg har kjøpt et kontantkortabb til en gammel mobil. Her har jeg lagt inn mitt nr som kortnr 1, og lært henne hvordan hun bruker den (ringe meg- og besvare dersom den ringer).

(hun kan ikke noe annet når det gjelder mobil- nødnr står på klistremerke på telefonen)

Telefonen ligger avslått ellers.

Endret av Reveal
Gjest Dallandra
Skrevet

Min sønn på 5 år får være hjemme alene mens vi stikker for å hente lillebror i bhg. Dette har skjedd når storebror har vært syk for eksempel. Da har han sittet i stua og sett film imens.

Skrevet

Min syvåring vil ikke være alene, og det er greit. Hvis han selv ville, hadde jeg fint latt ham være det, om ikke alt for lenge.

Noen av vennene hans er hjemme alene i korte perioder, én er hjemme alene alene i timesvis. Hos sistnevnte syns jeg ikke det har fungert så bra; en gang gutten min var på besøk der, hadde de sett filmer med 18-års-grense i flere timer (jeg visste ikke at de var alene)

Skrevet
Min syvåring vil ikke være alene, og det er greit.
Det er bra. :)
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en tommelfingerregel som starter ved 2år, og går som følger. År- Dager. Det har gått greit. Når poden var 12, fikk han penger til å ordne seg selv med mat og ferie i to uker, mens jeg var med den nye kjæresten min på Kos. Men jeg snakket med ham annenhver dag fra mobiltelefon.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Jeg har en tommelfingerregel som starter ved 2år, og går som følger. År- Dager. Det har gått greit. Når poden var 12, fikk han penger til å ordne seg selv med mat og ferie i to uker, mens jeg var med den nye kjæresten min på Kos. Men jeg snakket med ham annenhver dag fra mobiltelefon.

:ler:

Skrevet

Jeg var hjemme alene i et par timer etter skolen (til storebror og storesøster var ferdig) som 7 åring. Jeg husker at jeg ikke likte dette i det hele tatt. Var veldig husredd... Jeg hadde tilbud om å gå til nabodamen men tror aldri jeg gjorde dette fordi jeg kjente henne ikke så godt.

Husker en gang det tordnet og regnet, og strømmen gikk. Da ble jeg redd da. Husker ikke hvorfor, men søskene mine kom ikke hjem den dagen heller, så måtte vente på mamma som kom fra jobb. (var sikkert bare snakk om 2 timer eller noe, men det er lenge for en 7 åring) Husker jeg satt ute i regnet og ventet. Ville jo ikke være inne i mørket.

Hehe, må le litt da jeg tenker på dette. Mente ikke å få frem at det ikke går greit, for det gjør jo helt sikkert det. Og i disse mobildager er det jo litt annerledes, lettere å få kontakt. Og hvis gutten din er trygg så går det nok fint. Jeg var bare litt engstelig av meg som person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...