Gå til innhold

Katt og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp fått meg en kjempenydelig pusegutt på 11 uker.

Jeg har fra tidligere erfaring opplevd at katter blir veldig stresset av å kjøre bil..

Hvordan kan jeg best lære katten å takle en kjøretur på et par timer? (til hytta)

Noen som har noen erfaringer her? Han har et nyinnkjøpt kattebur som er veldig koselig og han synes det er veldig greit å ligge inni det på stua, men når han kommer i bilen så begynner han å mjaue som bare det..

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du muligheten til å kjøpe sele til å ha i bilen?

Mine hater å kjøre bil, men han ene syntes nå at det er greit hvis han har sele. Da kan han nemlig se ut av vinduet og tusle litt rundt.

På sånn sele følger det også med et kanskje 20 cm langt belte som man fester i vanlig setebelte feste.

Skrevet

Det kan være lurt å venne katten til å bli puttet i buret og inn i bilen uten at du kjører noe sted. Gjør det ganske ofte, så pus venner seg til det. Så kan du prøve å starte motoren, men stoppe den fort igjen, og ta pus med inn igjen. Osv.

Skrevet

Min katt har blitt veldig vant til å kjøre bil.

Det ser ut til at han synes det er velig spennende, og stikker inn i bilen så fort han har muligheten.

Det jeg gjorde var at jeg tok med meg katten på små bilturer rundt i nabolaget fra han var liten. Han lå stille på fanget mitt mens jeg strøk han over pelsen og mor kjørte. Etter hvert begynte han å tasse litt rundt, og til slutt vendte vi han til å sitte i buret. Nå er det ikke noe problem for han å kjøre bil, enten det er med bur eller uten.

Gjest Infralove
Skrevet
Har du muligheten til å kjøpe sele til å ha i bilen?

Mine hater å kjøre bil, men han ene syntes nå at det er greit hvis han har sele. Da kan han nemlig se ut av vinduet og tusle litt rundt.

På sånn sele følger det også med et kanskje 20 cm langt belte som man fester i vanlig setebelte feste.

Slike seler er dessverre ikkje sikre nok. Eg har sett kollisjonstest av slike seler, og resultatet var nedslåande. Bamsen dei brukte, vart slengt inn i setet foran. Hadde det vore eit levande dyr, hadde det nok knekt nakken tvert. Det sikraste er å ha dyret i transportkassa, nede på golvet bak forsetet.

Eg har dessverre ikkje link til denne testen, og den var på tysk så eg trur det blir vanskeleg for meg å finne den att.

Og mitt tips til TS, er å køyre mange korte turar i begynnelsen. Og oversjå all mjauing, ikkje gi den oppmerksomhet

Skrevet
Slike seler er dessverre ikkje sikre nok. Eg har sett kollisjonstest av slike seler, og resultatet var nedslåande. Bamsen dei brukte, vart slengt inn i setet foran. Hadde det vore eit levande dyr, hadde det nok knekt nakken tvert. Det sikraste er å ha dyret i transportkassa, nede på golvet bak forsetet.

Eg har dessverre ikkje link til denne testen, og den var på tysk så eg trur det blir vanskeleg for meg å finne den att.

Og mitt tips til TS, er å køyre mange korte turar i begynnelsen. Og oversjå all mjauing, ikkje gi den oppmerksomhet

Her er testen du snakker om :)

Gjest Infralove
Skrevet

Det var den, ja =) Ganske grei film.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...