Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #1 Skrevet 4. juli 2008 Er det å gå for langt å nekte å servere is til barn bare fordi det innholder alkohol? Jeg har en nabo som er sånn. Hun har nettopp funnet ut at is innholder litt alkohol og nekter å gi barna is om de har besøk. Jeg vet ikke en gang om det er sant. Er det alkohol i isen? Det kan vel ikke være mye da barn har lov å spise is?
Rosalie Skrevet 4. juli 2008 #2 Skrevet 4. juli 2008 Det finnes noe som heter alco-pops, og det er alkoholholdig saftis myntet på voksne. Men at vanlig is inneholder alkohol..? Nytt for meg... Og tviler på at det er mer alkohol i det enn f.eks. kulturmelk og yoghurt.
Gjest Lompa2,i.i Skrevet 4. juli 2008 #3 Skrevet 4. juli 2008 Hva i all verden er det for en is hun mener da? Såvidt meg bekjent er det normalt ikke alkohol i is. Betviler at det er snakk om så store mengder at det er "merkbart" nei...Litt avhengig av alder, men jeg hadde neppe brydd meg stort om min sønn fikk smake på sånn is. Sannsynligvis hadde han ikke likt det likevel. Har sett en oppskrift på is med whiskey, men det er da den eneste jeg kan komme på. Man kan sikkert eksperimentere litt med alkoholholdige smakstilsetninger, men er usikker på hvorvidt man får det ordentlig frossent da, for alkohol fryser vel ikke...? *Var ikke SÅ interessert i kjemi-timen, nei...*
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2008 #4 Skrevet 4. juli 2008 Men cola er greit, det inneholder bare fosforsyre og har en pH som spiser opp tenna i tillegg til alt sukkeret. Jeg gir bare unger som kommer på besøk gulrotsaft jeg. Må være sunn. lol.
Gjest TS Skrevet 4. juli 2008 #5 Skrevet 4. juli 2008 Hva i all verden er det for en is hun mener da? Såvidt meg bekjent er det normalt ikke alkohol i is. Betviler at det er snakk om så store mengder at det er "merkbart" nei...Litt avhengig av alder, men jeg hadde neppe brydd meg stort om min sønn fikk smake på sånn is. Sannsynligvis hadde han ikke likt det likevel. Har sett en oppskrift på is med whiskey, men det er da den eneste jeg kan komme på. Man kan sikkert eksperimentere litt med alkoholholdige smakstilsetninger, men er usikker på hvorvidt man får det ordentlig frossent da, for alkohol fryser vel ikke...? *Var ikke SÅ interessert i kjemi-timen, nei...* Alle vaniljeis tror jeg hun sa, var i hvertfall pin-up. Men cola er greit, det inneholder bare fosforsyre og har en pH som spiser opp tenna i tillegg til alt sukkeret. Ja, cola er alltid greit det, det er få jeg har vært bort i som har hatt noe i mot det.
Antagonist Skrevet 4. juli 2008 #6 Skrevet 4. juli 2008 Mener hun kanskje sånn luksus-is fra diplom is med irish coffee-smak? :klø: Tror i så fall at det bare er whiskey-essens i, eller at den har fordampet bort i fremstillingsprosessen. Ville denne damen unngått å gi rødvinssaus/tomatsaus med rødvin til barn også, mon tro?
Kykkelikokos Skrevet 4. juli 2008 #7 Skrevet 4. juli 2008 Høres ut som hun har misforstått noe voldsomt..
lillesky Skrevet 4. juli 2008 #8 Skrevet 4. juli 2008 Har aldri hørt om is med alkohol i norske butikker (bare essens, som en annen nevner). Og iallefall ikke i vanlig pinup og vaniljeis!
Humleblomst Skrevet 5. juli 2008 #9 Skrevet 5. juli 2008 Man kan jo i teorien bli full av å spise kneipbrød også, men i praksis vil man spy av overspising før man kommer i nærheten av målbar promille. Og dette med alkohol i is høres ut som en myte som kan ha oppstått på et lignende grunnlag. Tror nok denne damen burde undersøke grunnlaget i argumentene sine før hun bruker dem... :kaffe:
Concertina Skrevet 5. juli 2008 #10 Skrevet 5. juli 2008 Man kan jo i teorien bli full av å spise kneipbrød også, men i praksis vil man spy av overspising før man kommer i nærheten av målbar promille. Og dette med alkohol i is høres ut som en myte som kan ha oppstått på et lignende grunnlag. Tror nok denne damen burde undersøke grunnlaget i argumentene sine før hun bruker dem... :kaffe: Det er alkohol i svært mye som inneholder karbohydrater, og ofte så vil kroppen naturlig danne alkohol selv etter å ha fått i seg andre matvarer. Kroppen har funksjoner for å nedbryte alkohol på en helt trygg måte. ...skal du begynne på den måten så finnes det små mengder cyanid i mandler og, men du dør ikke av det av den grunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå