Gå til innhold

Min sønn ble slått av et annet barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trinelise_*
Skrevet

Jeg var på lekeplassen i dag med min to år gamle sønn. Han leker ivrig med både store og små barn, og denne gangen så han seg ut en cirka sjuåring som satt på ei huske. Min sønn gikk bort og prøvde å klatre opp i fanget på den andre gutten, som sa nei flere ganger. Jeg ropte på ungen min for å få han til å slutte å mase på gutten, og da han ikke reagerte gikk jeg bort dit. Men før jeg kommer så langt ser jeg at den andre med all kraft slår gutten min på siden av hodet. Hans mor kom løpende til, rev sjuåringen bort fra huska og ga ham en kraftig skyllebøtte. Min sønn sto helt stille, nesten paralysert. Jeg gikk bort, og da begynte han å gråte.

Mens jeg trøster så sier den andre moren unnskyld på vegen av sønnen og de drar derfra.

Vi dro også hjem kort tid etterpå. Da ser jeg at gutten min har tydelige merker etter den andres hånd helt inn mot øret. Selve øret er også rødt. Han ligger og sover nå, og jeg er bekymret: Hva om han har skadet trommehinna? Slaget fra gutten har jo helt tydelig truffet over øret.

Kan jeg dra på legevakten med dette, eller er det idiotisk? Hørte en gang at dersom det var skader på trommehinna så måtte man skynde seg til legen for å få den justert eller noe? Noen som vet?

Han har ikke klaget på at han har vondt eller noe, men øret var knallrødt og det så slett ikke godt ut :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ta en telefon til fastlegen nå som det er åpent (antar jeg), så gir h*n svar på om du bør ta en tur til legevakten med en gang eller om det holder å bestille time hos fastlegen eller også bare se det an. Harde slag mot øret, eller hodet i det hele tatt kan være alvorlige. Jeg har selv nedsatt hørsel på ett øre etter slag mot hodet.

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er skade på trommehinnen så sies det at 99,9 prosent av slike skader reparerer seg selv etter noen dager. Kommer det gul væske ut av øret skal man være forsiktig, leser jeg på et pasientnettsted. Men hvis ikke barnet har symptomer nå, så kan man vel vente til det evt viser at det har vondt?

Gjest Gjest_Trinelise_*
Skrevet
Jeg har selv nedsatt hørsel på ett øre etter slag mot hodet.

Dette er jeg også redd for. Det er kanskje der den reposi-et-eller-annet gjøres? Det lokale legekontoret er stengt, jeg skal prøve legevakta i byen når han våkner og jeg får sett på han.

Skrevet

Om det så har blitt en sprekk i trommehinna så vokser den igjen i løpet av et par timer, det går veldig fort. Ville vært mer obs på hjernerystelse, og evt. ubalanse pga. at øret har fått seg en smell. Men mest sannsynlig har det gått helt fint. Har du behov for å berolige deg selv så ta gutten med en tur til legen. Håper han kommer seg fort :)

Gjest Gjest
Skrevet

Kan man se symptomer på hjernerystelse hos så små barn? Hva med ubalanse?

Gjest Gjest
Skrevet
Om det så har blitt en sprekk i trommehinna så vokser den igjen i løpet av et par timer, det går veldig fort. Ville vært mer obs på hjernerystelse, og evt. ubalanse pga. at øret har fått seg en smell. Men mest sannsynlig har det gått helt fint. Har du behov for å berolige deg selv så ta gutten med en tur til legen. Håper han kommer seg fort :)

Enn hørselsskader da? Kan man merke det med en gang?

Gjest Gjest_Trinelise_*
Skrevet

Har snakket med legevakten, og ifølge sykepleier skulle jeg bare følge med om det kom sekret ut av øret. Dersom gutten virket OK så skulle det ikke være noe farlig.

Jeg spurte om barnet kunne ha fått skadet hørselen sin, men det mente hun det ikke gikk an å sjekke uansett nå.

Hun skjønte ikke hva jeg mente med reposisjonering av trommehinne. Mulig jeg er på bærtur, men jeg trodde det var noe man gjorde om man kom raskt til lege. Nå vet jeg jo ikke om trommehinnen er skadet. Uansett er jeg redd for hørselen for jeg har hørt at flere har fått redusert hørselen sin oga slag mot hodet. Er det noen som kan si noe om erfaringene sine her? Om sannsynligheten for at gutten har fått hørselsskader? Hvordan kan jeg finne ut av det?

Gjest Gjest
Skrevet
Uansett er jeg redd for hørselen for jeg har hørt at flere har fått redusert hørselen sin oga slag mot hodet. Er det noen som kan si noe om erfaringene sine her? Om sannsynligheten for at gutten har fått hørselsskader? Hvordan kan jeg finne ut av det?

Jeg var en av de med nedsatt hørsel på et øre pga slag. Jeg var sju, og ble slått av en voksen med baksiden av flathånd som dekket tinning, øre og litt av kinnet og under øret. Men altså, jeg hører ganske bra, men på det ene øret må jeg ha en tone høyere enn andre på min alder for å høre normalt, jeg kommer akkurat innenfor kravet til jobben som har sikkerhetskrav til hørsel. Jeg hadde ofte øresus på barneskolen og ungdomsskolen men det har avtatt. Han som slo til sønnen din er jo ikke voksen, men ettersom jeg forsto slo han sønnen din ganske hardt? Og sønnen din er jo bare to og øret er kanskje mindre beskyttet enn på en sjuåring (jeg aner ikke, jeg gjetter litt her). Så kanskje, kanskje ikke, tør ikke uttale meg om sannsynlighet. Men jeg ville fått det sjekket og kanskje også ta det opp på senere legebesøk om det ikke blir påvist noe med en gang. Kanskje du også kan finne det ut ved å stå bak han mens han er opptatt med noe og lage en lav lyd ved siden av hvert øre og se om han reagerer likt på det øret som ble slått som det andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...