Gå til innhold

Sjalu hund og baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten Papillon som er veldig sjalu når vi hilser på andre dyr. Har hamster som vi ikke kan røre så lenge han er i rommet. Han blir helt gira, skal drepe dyret og gjør alt for at han skal få oppmerksomhet. Når vi hilser på større dyr som hunder, katter ol. syter han. Han skal absolutt ha opperksomheten våres vekk fra de andre dyrene.

Dette er en omplaseringshund vi fikk for rundt 1 år siden. Han var ganske ekstrem når jeg og samboeren klemmet elller kysset på hverandre men det har vi klar å få av han.

Nå venter vi barn og jeg tenker mere og mere på hvordan det vil gå. Ønsker erfaring fra andre som har opplevd noe lignende. Hvordan gikk det? Klarte hunden å venne seg til det nye barnet som en av "flokken"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke opplevd dette selv siden jeg ikke har barn, men har vært borti det for det.

Og jeg har opplevd begge. Hunder som tidligere har vært oppmerksomhetssyke og sjalu har rett og slett skjønt at dette barnet er noe helt annet enn alle de andre.

Og jeg har opplevd det slik at hunden rett og slett gikk til angrep mot barnevognen en gang fordi den var sjalu (barnet var ikke i vognen). Dessuten hadde hunden flere ganger vist at den var sjalu og ikke ville ha barnet der, men eierne bare blåste det bort og sa at det går nok bra til slutt.

Gjest Gjest_Lady_*
Skrevet
Vi har en liten Papillon som er veldig sjalu når vi hilser på andre dyr. Har hamster som vi ikke kan røre så lenge han er i rommet. Han blir helt gira, skal drepe dyret og gjør alt for at han skal få oppmerksomhet. Når vi hilser på større dyr som hunder, katter ol. syter han. Han skal absolutt ha opperksomheten våres vekk fra de andre dyrene.

Dette er en omplaseringshund vi fikk for rundt 1 år siden. Han var ganske ekstrem når jeg og samboeren klemmet elller kysset på hverandre men det har vi klar å få av han.

Nå venter vi barn og jeg tenker mere og mere på hvordan det vil gå. Ønsker erfaring fra andre som har opplevd noe lignende. Hvordan gikk det? Klarte hunden å venne seg til det nye barnet som en av "flokken"?

Hva har dere gjort hittil for å venne av hunden med denne sjalusien?

Å snu ekstrem oppførsel er mulig, men det tar lang tid og kan være vanskelig.

Siden du sier at dere venter barn, så kan det allerede "være for sent" i og med at dere kanskje ikke har nok tid til å få orden på det før barnet kommer.

Jeg har ikke barn så jeg har ikke problemet, men jeg har søsken med barn, og i de tilfellene hvor det har vært snakk om hunder som har vært ekstremt sjalu så har det ikke gått bra.

Det er naturlig at hunder reagerer når det kommer et nytt medlem, fordi de tross alt er flokkdyr og dermed ønsker å være over det nye medlemmet på rangstigen, men så lenge det er en hund med god dressur og oppførsel så går det bra. En hund med ekstrem oppførsel trenger langt mer oppfølgning, og langt mer arbeid enn andre uansett situasjon.

Alt i alt, hvis du har noe som helst følelse at du ikke kan stole på hunden etter at babyen har kommet, finn et annet hjem til den. Det er best for dere og best for den.

Gjest mie13år
Skrevet

hei jeg hra en papillon (heter flyfly siden han ligner en sommerful å er 14 år så eldrre enn meg det er familoje hunde vår !:)) som eeeeeeelsker menneker og andre dyr, o spesiellt barn:D da blir han som en baby selv(L) vi har sosialisert hav veeeldi godt og aldri sett tegn på sjalusi.... aldri hørt om dette engang..... håper dere finnner en løsnin, jeg vet ikke av noe som kan hjelpe annet en å sosialisere og trene hardt på at den ikke altid kan få ompmerksomhet.. synd å omplassere hunden ijen men hvis det er til det bete så. lykke til PS papillonen er verdens nydligste hunderase og klok! :rødme:

Skrevet

Når han ble sjalu på meg og samboer overså vi oppførselen hans. Dette hjalp etter hvert og nå bryr han seg ikke om at vi klemmer ol. Vi har prøvd å gjøre det samme når han øser seg opp når vi holder på med andre dyr men det har ikke hjulpet like mye der. Han er litt roligere en når vi fikk ham men det vil ta laaaang tid om vi ikke finner en bedre metode. Barnet kommer om 9 uker. Er gaske dumt at vi ikke har gjort noe mer bestemt tiltak for at han skal bli bedre. Om noen har tips er det bare til å komme med dem=)

Ellers har vi et godt hjem til ham om han må omplaseres igjen. Der er han kjent og trives godt så det blir ikke en like stor forandring for ham som det ville blitt hvis han skulle havnet hos fremmede. Slipper også å dele oppmerksomheten med andre dyr og barn der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...