Gå til innhold

Vingas sitronkrem-kake

Anbefalte innlegg

Gjest Janna
Skrevet

Dette er en lett og god kake som alle vil klare å lage. (JEG, kakeamatøren i egen person, klarte det... :ler: )

1 pakke Digestive-kjeks

100 g margarin

1 pakke sitrongelè

1 boks lettrømme

1 pakke kremfløte

Knus kjeksen. Smelt margarinen og bland med kjeksmassen.

Ta en 24 cm kakeform og ta ut bunnplata. Sett ringen på det fatet du skal servere kaka på. Tøm kjeksmassen i og trykk den utover. Sett i kjøleskapet mens du lager sitronkremen.

Kok opp gelèen med halvparten av vannet som står på pakka (dvs 2,5 dl) og avkjøl den. Husk å røre litt, ellers stivner den.

Pisk kremfløten stiv og bland i lettrømmen. Til slutt rører du inn gelèen.

Hell kremen over kjeksbunnen, og sett inn i kjøleskapet igjen. La kaka stå i minst 2 timer til kremen har stivnet.

Kjempefrisk kake! :Nikke: Jeg lagde den i går, og fikk forbud av kjæresten om å lage den noe mer... Ellers kom han til å se ut som en hvalross til slutt, sa han. :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er sitrongelè?

Ser helt herlig ut. Tror jammen jeg skal prøve å lage den idag!! (ellers blir det muffins, som vanlig...)

Gjest Janna
Skrevet

Freia sitron-gelè. Sånn liten gul pakke med pulver vet du! :D

Hvis du lager den, kom innom og si hva du synes? :P

Skrevet

Hvor lenge lar du sitron gelen kjøles før du blander dne meg kremen...

har prøvd dette selv, men gelen klumpet seg i det jeg blandet den i kremen.... :o

Gjest Janna
Skrevet

Avkjøler den til den er "pisslunken". :wink:

Resten av kremen er jo kald, så gelèen blir helt kald med en gang den kommer oppi; så rør inn gradvis og ikke hell alt i på en gang. Dersom gelèen er for varm når den blandes med kremen, vil melkeproduktene skille seg, og det er heller ikke bra... :ler:

Men det ER ikke vanskelig altså.

Skrevet

Den kaken har jeg fått veldig mye skryt for når jeg har laget den. :D Mange tror det er ostekake. Den er veldig enkel å lage og man bruker ikke lange tid. Moder'n har av og til brukt annen smak på gele enn sitron. Personlig liker jeg den best med sitrongele. :P

Det er lurt å lage gelen først for den treneger litt tid til å bli kald (ikke stiv). Jeg pleier å sette kjelen i kaldt vann i vasken.

Man trenger ikke å smelte smøret. Jeg blader usmeltet smør og kjeks i foodprosessoren. Jeg setter den ikke i kjøleskape før alt er oppi kakeformen.

Kiwi og jordbær passer godt som pynt til kaken.

Trodde ikke det var så mange som hadde vært borti den kaken. De jeg har laget den til, både på jobb og privat har ikke smakt eller hørt om kaken før.

Jeg fikk oppskriften for ca. 12 år siden.

Skrevet

men når jeg gjorde d stivnet gelen nesten med en gang.

førstkokte jeg opp gelen med halvert væske mngde, satte denne på kjøkken benken. Deretter pisket jeg kremen og blandet i rømmen.

når jeg da skulle helle i gelen var den allerede blitt litt stiv, og her erd bare snakk om noen minutter...

hm.... skjønner ikke hva jeg har gjort galt for gelen må jo være rennende når du heller den i røra???

med andre ord er jeg ingen bake kake mester :oops:

Gjest Janna
Skrevet

Jeg kokte først opp vannet uten gelèpulver i, og så rørte jeg inn gelèpulveret med en gang jeg hadde trukket gryta av plata.

Altså jeg kokte ikke opp gelèen. Det ble vellykket.

Skrevet

Ok :P

DA skal jeg prøve å så skal jeg gi deg beskjed :blunke:

Gjest Janna
Skrevet

Noen som har prøvd denne i helgen? :P

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg har laget denne kaken mange ganger og synes den er nydelig, dette er en klassiker av en kake og slettes ikke noen "ny" oppskrift.

Minnie

Gjest Janna
Skrevet

Har ikke påstått at den er ny i verden, jeg. I den opprinnelige oppskriften jeg fant skulle man bruke bixit-kjeks og mindre smør, men så gjorde jeg en liten personlig vri på den. Dermed "Vingas sitronkremkake".

:ler:

Gjest Janna
Skrevet

Ellers, takk for at du skriver at den er god. Nå er det vel enda flere som leser denne tråden som vil lage den, siden selveste Minnie liker den. :blunke:

Skrevet

Fikk ikke laget den denne helgen. Mamma lager av og til noe lignende, og er en av mine absolutte favoritter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...